|
||||
|
||||
Sv: Oliverna väntar...
Citat:
Njut nu av de sista dagarna. Här hemma är det förskräckligt väder. |
|
||||
|
||||
Citat:
Kul att du gläds över att du tog språnget och genomförde din dröm. Vi är många som borde lära av dig. Ha det nu riktigt skönt under resten av dagarna på Karpathos, och välkommen hem. Det ska bli kul att få ta del av lite resebrev och bilder. Ha det gott. Mats |
|
||||
|
||||
Nu har jag fatt min olja fardig och klar Vi var ooch koade utanfor olivpresseriet ca 5.15 i morse Vi var som nummer 3. Fran att oliverna halldes i en maskin tog det ca 1 och halv timme tills jag kunde doppa min smargas i en alldeles farskpressad olja
Har med mig hem en stor colaflaska olja. En flaska till far jag nasta sommar. Det vager ju en del. Kan upplysa att nar jag passerade en kafenion ca 4.40 i morse sa satt det redan gubbar dar Dagen har varit varm och folk borjar ta av sig vinterkladerna igen Har tagit en sista bad ocksa. Inte kallt. Man kan ligga i en bra stund och man fryser inte efterat heller Just nu samlar sig dock regnmolm runt staden. Kanse det blir nagon skur lite senare pa kvallen Har massa bilder fran plockningen och hela processen, sa det blir nog ett litet resebrev om det hela nar man hinner fran julstaket Pa tal om det sa har folk redan julpyntat hemma hos sig har Riitta |
|
||||
|
||||
Det låter jättetrevligt alltihop, Riitta. Hoppas din rygg höll och att du har lärt dig prata mer nu, som du önskade.
|
|
||||
|
||||
Ryggen var nog bara trott en dagSa nu ar det bara och atervanda fran varmen till den KALLA verkligheten
Riitta |
|
||||
|
||||
Välkommen hem till snön och allt julstök! Det är ganska mysigt det också om man nu har njutit av värme och olivplockning kan jag tänka mig...
Väntar med spänning på ev. resebrev med bilder! Lite paus i julförberedelserna kan jag nog ta för att läsa om din resa... MVH zakka |
|
|||
|
|||
Oj va roligt det varit att läsa om dina härliga veckor med olivplockningen. Har följt ditt skrivande med spänning. Nu är det bara två dar kvar tills jag o gubben åker ner till Pelopenessos för att plocka oliver. Det är hur spännande som helst.
Inger |
|
||||
|
||||
Nu är jag och oljan hemma, efter en massa försening i Wien så var jag hemma i snöiga Uddevalla 2.30 i natt
Har och stå i här hemma nu, men fotoresebrev kommer så småningom Riitta |
|
|||
|
|||
Välkommen hem Ritta
Du måste ha haft en ljuvligt underbar tid och så gott det värmer ditt hjärta i vinterrusket Ser fram emot ditt fotoresebrev. //Maggan |
|
||||
|
||||
Välkommen hem, säger jag också.
Det har varit roligt att följa din begejstring och man har kännt att du provat ett annat vardagsliv på Karpathos den här gången. Att du sen har badat också har ju gjort att det dragit lite extra i Greklandstarmen. Du måste ha haft ett par underbart härliga veckor. Du skulle kanske ha rivit itu hemresebiljetten och köpt en ny biljett någon gång efter nyår. Men familjen drog förstås. Må så gott med julstök och decemberstress. Snart blir det sommar igen och då blir det väl Karpathos igen kan jag tänka. Oljan ska ju hem. |
|
||||
|
||||
Hej på er.
Det kan emellan åt vara ganska tungt att plocka oliver. Näten ska släpas mellan träden, tunga lådor ca: 20 kg som flyttas, brant och stenigt kan det vara på sina håll och sedan när allt ska upp på bilen för att lite senare lyftas av. För att dagen efter lyftas på igen med ett antal lådor till som skall till olivpressen. Men vad gör detta det är bara så underbart ljuvligt att vara med och njuta av all god mat, dryck, vackra vyer bland bergen, getter som kommer med sin herde och veta att osten man har ätit kommer från hans getter. Det är klart att när bönsoppan har avnjutits kan det bli ett och annat klarinett spel bland träden Nu är det bara att vänta ett år till nästa plockning |
|
||||
|
||||
Ni tog väl in första och sista olivkvisten för god skörd nästa år, samt gav en peng till "masturan"
|
|
|||
|
|||
Oj det där lät lite kryptiskt, kan man få en förklaring
Inger |
|
||||
|
||||
Det är en gammal sed, vilket tillämpas än idag i alla fall hos oss...Pengen kan vara allt från 1€ och upppåt...bara symboliskt
Så skrev jag efter förra plockningen..... Den första och sista olivkvisten plockades ju in under olivskörden för att bringa lycka för nästa årets skörd samt familjen och alla byborna. En liten peng gavs till "masturan" arbetsledaren för hans lycka. Kvistarna som prydde våran dörr är nu utkastade och vi hoppas på en bättre nästa skörd . |
|
||||
|
||||
Tyvärr så såg jag inget av den traditionen
Jag tackar alla som har följt med mig på resan och tycker vi kan avsluta den här tråden nu eftersom jag är hemma Vi kan ju gärna disktutera oliver och plockning på en ny tråd Riitta |
|
||||
|
||||
Det har varit mycket intressant att följa dig under resan Riitta!
Tack! |
|
||||
|
||||
Så bra berättat, Riitta.
|
|
||||
|
||||
Tack för ett jättefint fotoresebrev, intressant att läsa och med fina och instruktiva bilder.
Förstår att det måste ha varit en härlig upplevelse, TACK Riitta för att du delade med dig av den! Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Tack Monica och Annki
Riitta |
|
|