![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Det var en större affärskedja...har ingen aning om den finns kvar...."AlfaVita" men deras loggotype var "AB".....det finns säkert någon här på forumet som vet om de finns kvar och var de finns runtom i Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Okey, Agda...har inte sett nån sån butik..
Det där med hur beroende man är av barn och barnbarn är ju väldans olika. Jag har nästan aldrig bott nära mina vuxna barn. Dom har tagit sina egna vägar i livet. Äldsta dottern bodde på Cypern i många år, när hon flyttade hem valde hon att flytta till Gävle där min andra dotter redan bodde o alla hade fullt upp med sina egna liv...jag med. Jag bodde då i Nynäshamn, senare i Sthlm o sista året innan flytten hit bodde jag fyra mån hos äldsta dottern. Jul slutade jag fira 1995...fast sista julen...här på Kreta...vart det plötsligt julfirande för mig igen ![]() Yanna |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
http://www.ab.gr/en/index.php Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hos oss heter det fortfarande AB, Alfa Vita,Vasilipoulos i Kalamata men om det har ättika vet jag ej...svensk och finsk ost har dom i alla falla.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Men jag ska besöka den där butiken här i R som säljer produkter från ryssland o baltstaterna (antog att Moskva i Chania oxå har produkter därifrån, låter så)...hmmm...undrar om det verkligen finns ättika i dom länderna? ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vad jag engång lärde på husmoderskolan är att våran (den svenska) är unik i sitt slag.....i övriga länder är det vinäger..hur Perstorp får fram det har jag ingen aning om.... Du kan titta efter Winborgs Spirit vineger...det är 12% ättikssprit. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Hittade info på Perstorps Ättikas hemsida, det är 24% i den...bl.a. vad ättika är gjort av: "Ättika framställs genom att man låter etanol jäsa vidare till ättika. Etanolen försvinner allteftersom ättikan bildas. Möjligen kan det finnas spår av alkohol i ättika, men inga större mängder." Yanna |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Det kan mycket väl tänkas att tex ryssarna har "vår" typ av ättika så du kan hitta den i butiken Moskva. Den dagen du hittar ättika så måste du berätta ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Absolut, kommer inte att kunna hålla inne med den informationen!
![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kom hem från Kalymnos i torsdags (tror för övrigt att jag åkte samma flyg som ett barnbarn till dig om jag inte är felinformerad). Hälsade på min väninna Anna som bor i Flaskas. Hade med mig en liten kylbag med blodpudding, falukorv, Dumleklubbor, vaniljsocker, Pollypåsar och lite annat smått och gott som hon längtade efter. Det JAG saknade från Sverige trots att jag bara var borta i två veckor var gott dricksvatten i kranen, vi är otroligt bortskämda som har det här i Sverige måste jag säga.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Vårat vatten är tyvärr odrickbar pga parasiten cryptosporidium i vårat kommunala vattensystem i Skellefteå. Vi måste koka vattnet för att kunna dricka det eller köpa vatten i flaska. Östersund var också drabbat av parasiten för ett tag sen (bara en påminnelse om våran sårbarhet). ![]() //Paittas |
|
||||
|
||||
![]()
Den här tråden vinglar lite hit och dit...
![]() Får jag klargöra vattenfrågan. Detta gäller för Kalymnos, andra ställen får nån annan ta. 1. Vattnet i kranen är det inget fel på, typ cryptosporider eller sånt. Däremot kan det kännas lite salt, vilket inte spelar nån roll vid tandborstning eller potatiskokning, men det blir inget gott kaffe, tro mig. Håret kan också kännas lite stelt efter tvätt och den vattenkokare jag har till diskvatten kalkar igen rätt snabbt. Detta är alltså regnvatten som filtrerats genom jordlagren och genom DEYAK:s försorg kommer till våra vattenkranar. På vintern , när det regnat, är det mindre salt. 2. På flera ställen på ön kan man hämta dricksvatten som uppenbarligen kommer från borrade brunnar och inte är salt. Härom året hittades en rik vattenådra i Chorio och ett nytt tappställe anordnades bakom Stadion. I fiol fick man utmärkt resultat vid brunnsborrning i Paleonisis, på "baksidan" , så nu har man både el, väg och vatten till den byn. Det här vattnet är smakneutralt men har stor andel kalk eller vad det nu är, som blir kvar i min andra vattenkokare, 3 Avsaltningsanläggningen i Skala fungerar bra och förser Skala och Emborio med bra vatten. Flera såna planeras, men den dåliga ekonomin har bromsat detta. (En privatperson vill investera men just ingen tror på hans ärliga ansikte...) 4. Köpa vatten kan man göra , dels överallt i stan, dels av transportörer som hämtar med trehjulsmoppar, dels med små tankbilar som kör runt. 5 Många hus har cisterner för regnvatten och använder der till vattning och sånt. Jag känner folk som kan växla mellan cisternvatten och kommunalvatten på ett enkelt sätt, om jag vill göra det måste jag krypa under trappen och slå på elpumpen. Vatten är så viktigt och det blir tydligt när det inte fungerar som det ska. |
|
||||
|
||||
![]()
[quote=Monica P;246392]Den här tråden vinglar lite hit och dit...
![]() quote] Förlåt Monica, om jag, med flera, har gjort om tråden från "Nejdå, jag saknar ingenting" till "Jadå, jag saknar någonting"! ![]() Yanna |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Yanna;246397]
Citat:
![]() Men, når jeg er i Norge savner jeg alt på Kalymnos. ![]() Jorunn ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Just nu ikväll plockade jag några omogna vindruvor, och tänk, de smakade precis som omogna krusbär, till och med samma krasmande konsistens. För första gången får vi i år jättemånga druvklasar på våra två vinrankor. Hoppas de hinner mogna innan getingarna kommer. Man kan sy påsar och trä på klasarna, men helst vill jag slippa det.
|
![]() |
|
|