|
||||
|
||||
Sv: Skopelitis ute av drift
Skopan är på väg upp till planings fart
|
|
||||
|
||||
Ack, om så väl vore Berra, men Skopan har som fartygsmaskin en gammal Catepillarmotor, en som vanligtvis sitter i schaktmaskiner vid vägbyggen.
Mera troligt förhåller sig det sålunda, att Skopans "Bakvikt" är att härröra från det faktum att lastbilar med farlig last oftast parkeras så långt tillbaka på lastdäck som bara möjligt är. Detta enär besättningen på Skopan vid hårt väder tömmer de öppna däcken samt låser dörrarna. Alla passagerarna hänvisas då till cafeterian/salongen just innanför lastdäcket. När man ska ut och ta ett bloss eller två, då är det praktiskt att öppen eld brukas så långt ifrån den farliga lasten som möjligt. Bensin, gasol samt dynamit är ju ej att leka med på en passagerarfärja.... Arne |
|
||||
|
||||
Berra! Jag säger bara Sure, baby!!!
|
|
||||
|
||||
Citat:
Du är för underbar Arne |
|
|||
|
|||
Jag skulle inte ha en lugn stund på den båten kan jag säga
Lissi - som aldrig kommer att se Amorgos! |
|
||||
|
||||
Lissi:
Usch, min man, Arne, förvränger bilden av Skopan som (o)sjösäker med sina ord. Men om du ändock har tvekan om att åka till Amorgos, så har du ändock Blue Star Ferries att ta till. Amorgos är en fantastisk ö med fina byar och en hisnande natur. Man kan aldrig ledsna på att komma till denna underbara ö. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Vilken härlig länk!
Har själv åkt med Skopan, i lugnt väder tack o lov. // KR |
|
|||
|
|||
Vi har också åkt med Skopan. Naxos-Koufonissi-Naxos för ett par år sedan. Helt okej resa tycker vi. Ganska roligt var att "bara" i halva salongen var rökning tillåten, men inte i andra halvan. Utan nån avskärmning.
Vi gillar Skopan! nickelena med lilla Arne (icke att förväxlas med stora Arne som vi förstått INTE gillar Skopan) |
|
||||
|
||||
Citat:
Det finns inte mycket som slår att åka Skopan men då skall det vara fint väder. //maji |
|
||||
|
||||
Har saknat Express Scopelitis på "marin traffic" i flera dagar nu. Vad har hänt? Har dock inte varit in på webcam och kollat. Men just i detta nu borde den befinna sig mellan Iraklia och Schinoussa, men som sagt inget på radarn.
Dessutom ligger det en färja kallad "Alexander" vid Skopans kaj. Vad fyller den för funktion? Nån som vet? |
|
||||
|
||||
Det är en utflyktsbåt.
|
|
||||
|
||||
Enligt Live Ships Map är Skopan "Out of range". Det är enligt mitt förmenande på tiden....
Den här skutan Alexander, den används oftast till att frakta charterturister mellan Santorini och Naxos samt därtill för dagsutflykter från Naxos till näraliggande öar. Arne |
|
||||
|
||||
Citat:
...men som blivande småcykladsressenär, ja faktiskt på dagen om en månad, så blir man lite orolig |
|
|||
|
|||
Jaaa! Verkligen orolig!
Planerar att åka en hel del med Skopan i sommar! Pyttan |
|
|||
|
|||
Var inte oroliga Vid fint väder - helt underbart och vid blåst lite mindre underbart - men fram kommer man i alla väder! //Ingrid
|
|
||||
|
||||
Jojo, jag älskar att sitta på Skopan. Problemet är att vi inte vet var hon är...
|
|
||||
|
||||
Det är faktiskt lite konstigt att hon inte syns till.
|
|
||||
|
||||
Vi får verkligen hoppas att hon inte är där Arne säkert kommer att föreslå
|
|
||||
|
||||
Vi får väl kolla webcamen i Naxos hamn vid 12-snåret..
|
|
|