Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-04, 06:27
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Re: Vad är det för fel på Grekerna ?

Peter å Stina: Att Grekland har stora problem med skatteflykt är väl ingen hemlighet och heller inte någon fördom utan ett faktum. Vilka som till största delen är ansvariga för denna situation uttalar jag mig inte om.

Men om ni söker på "tax evasion" på www.ekathemerini.com så hittar ni många artiklar och notiser om situation. Där kan man bland annat läsa att staten årligen går miste om mycket stora summor som väl skulle ha behövts i statskassan och att Eu gång på gång trycker på Grekland att de måste lägga mer kraft på att komma till rätta med skattesmitandet om de vill ha fortsatta utbetalningar av räddningspaketet.

(Om era vänner har något med denna situation att göra, har jag förstås ingen aning om!)
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 16:27
greklandsgalen greklandsgalen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Vad är det för fel på Grekerna ?

Börjar inte de här inläggen mer höra hemma bland tråden som handlar om den ekonomiska krisen. Den som ska vara den ENDA tråden också....?
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 19:35
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2006

Citat:
Ursprungligen postat av greklandsgalen Visa inlägg
Börjar inte de här inläggen mer höra hemma bland tråden som handlar om den ekonomiska krisen. Den som ska vara den ENDA tråden också....?
Håller helt med! Känns som att en del inlägg glidit bort lite väl långt från trafiksäkerhetsfrågan...
Svara med citat
Gammal 2012-06-04, 19:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av giottoni Visa inlägg
Håller helt med! Känns som att en del inlägg glidit bort lite väl långt från trafiksäkerhetsfrågan...
Inlägg som görs under Kafé Kalimera flyttas inte. Det som skrivs här kan handla om vad som helst (så länge man håller sig till reglerna), och trådarna får spåra ur, och byta ämne. Trådarna behöver inte ens ha med Grekland att göra. Som på ett vanligt kafé alltså.

När det gäller den ENDA tråden om grekiska krisen så är det den ENDA tråden i forumen som handlar om Grekland. Annars tenderar många trådar till slut handla om krisen. Men just här i kaféet får trådarna byta ämne.

Senast redigerad av Kalimera den 2012-06-04 klockan 19:53. Anledning: Glömde
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 14:46
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Självklart vet alla om att Greklands ekonomi är väldigt dålig.

För våra grekiska vänner är det inte trevligt att få höra vart man än reser till för land att dom måste se till att betala skatt och alla greker gömmer sina pengar osv. När dom var i ett annat land i EU och skulle shoppa undrade säljaren direkt om dom ens hade råd att handla i den butiken. Bara för att dom råkar vara greker. Då handlade det om en produkt som kostade 130 kr.

Innan grekiska krisen då var det ingen som "tjatade" på dom, men när krisen blev känd då började "snacket".

Bara för att en del eller många människor inte sköter sig, betyder det inte att alla är likadana t ex: skattesmitare, trafiksyndare, folk som anställer "svart" arbetskraft osv.
Alltid finns det ett "svart får" någonstans.

// Stina
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 15:26
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

http://www.newstatesman.com/blogs/wo...ss-lazy-greeks

En artikkel som hevder å komme med litt fakta med hensyn til hva som er galt med grekerne.

You be the judge!
Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 23:05
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Då man pratar om skattemoral så är väl inte Sverige det bästa landet heller. Här har vi branscher som har haft så mycket svarthandel så staten har bestämt att man ska ge rabatt på skatten för de som väljer att betala vitt. Visst har de kommit till rätta med det till en viss del här men jag tror inte det finns många på detta forum som inte har köpt nånting utan kvitto i Sverige heller. Jag har alltid tyckt att det är lite "kasta sten i glashus" över att diskutera skattemoralen i andra länder.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 07:55
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Tack, Janérik!
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 09:07
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
......men jag tror inte det finns många på detta forum som inte har köpt nånting utan kvitto i Sverige heller. Jag har alltid tyckt att det är lite "kasta sten i glashus" över att diskutera skattemoralen i andra länder.
Det ligger nog en del i det du skriver även om jag kanske tror att vi är "uppfostrade" till en något större skattemoral generellt sett. Den stora skillnaden ligger i den Grekiska statens oförmåga och brist på system för att verkligen driva in skatter.
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 09:25
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006
Standard Re: Vad är det för fel på Grekerna ?

Det är förstås aldrig rätt att generalisera! Vad jag ville med mitt inlägg var att visa att det faktiskt finns bakomliggande fakta som bidragit till att skapa denna bild, vilket jag tror var det som Hellen syftade på när hon ställde frågan om "Ingen rök utan eld?".

Personligen fokuserar jag inte så mycket på vem som är "skyldig", utan ser det mest som ett allvarligt problem som vårt kära Grekland måste komma till rätta med som ett led i att försöka komma på fötter. Tror att det är viktigt både ur ekonomisk synpunkt och för att ett system som tillåter sådant i så hög grad, skapar misstro mot politiker, myndigheter mm.

Förresten Jan-Erik, är du medveten om att du generaliserade kring "svenskar" /Kalimera-medlemmar i ditt inlägg?
Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 10:28
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Jeg skal villig innrømme at hvis alle andre i Norge jukset på skatten og at dette var vanlig blant folk flest og ikke medførte noen konsekvenser så hadde heller ikke jeg betalt noe skatt. Noen som vil stå frem og si at de hadde uansett betalt det de skulle selv om de ikke engang ble bedt om det og det ikke fikk noen konsekvenser?

Poenget mitt er at dette i stor grad har vært en (u)kultur i Hellas og nå får de betale prisen hvilket er på tide.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:27.