|
||||
|
||||
Sv: Dagens rätt
"Annars missar man ju så nycket" - exakt, det är också en anledning!
Roligt att höra att kycklingen är bra på Sofias, tack för tipset! Den är en av de två tavernor jag aldrig prövat i Livadia, men då vet jag vad som är ett säkert kort där |
|
|||
|
|||
Då kan jag även rekommendera Greek plate där, otroligt gott med allt det godaste på. Vilken är det andra tavernan du inte besökt?
ElisabethK |
|
||||
|
||||
Trata, fisktavernan vid vägen ut ur byn.
Tack för tipset, ska komma ihåg tallriken också. |
|
||||
|
||||
Citat:
- jeg er også ofte "fordomsfull" og går fordi steder av lignende årsaker Maten ser virkelig deilig ut Men mest av alt vil jeg si : SÅ herlige bilder Jeg vil sitte d e r .....N Å |
|
|||
|
|||
Åh, va härliga bilder, Inkfish!
Ja, på Kapetan Dimos kunde det liksom aldrig misslyckas. Där åt vi för det mesta. Och på Mythos och Mouragio. Storslaget alltihop. De som lagade maten var albanskor både på Dimos och Mythos. |
|
|||
|
|||
Citat:
Sen tycker jag det är härligt att leva lite vardagsliv när jag är här, fixa till något hemma eller köpa med från någon taverna. (då räcker sparkassan längre).....och jag kan stanna längre i Grekland mer värt för MIG!! |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Då sitter jag på Karamel igen och väntar på en cappuccino för att avsluta middagen. Sitter inne, tror inte att det regnar men jag fryser.
Jag som hatar att välja lyckades till slut bestämma mig för geten som var lagad sju timmar i ugnen. Vill du ha ris eller potatismos? Inte SÅ svårt. Jag älskar potatismos (och grekisk potatis). Men sedan kom hon tillbaka från köket: Just det ja, vi har två varianter på geten. En mer traditionell som är kryddad med rosmarin och vitlök. Och en med anis, dragon och sechuanpeppar. Vilken vill du ha? Doh! Jag valde den senare. Och den doftade fantastiskt av anis när den så småningom kom in. När tallriken passerade mina franska bordsgrannar sa de Bon appetit, de hade ätit den tidigare och kände igen doften. Det var - jättegott. Förstås. Potatismoset behövde saltas på och geten fick ätas med glasögon på, get kan ju vara väldigt fett och det var den här men när jag väl fick styr på fett och ben så var där väldigt mycket kött också. Och kryddningen var genialisk. |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Kul att de ska öppna upp en ny restaurang där To Chymas var tidigare, då ska jag gå dit i september även om jag gillar grann-tavernan väldigt mycket!..
|
|
||||
|
||||
Hej Elisabeth,
Nu har jag surrat med Sunny och Lissi om ruskväder på Sifnos, Tinos och Skopelos i ett par dagar. Nu behövs lite soliga rapporter från en av mina favoritöar, Tilos. Så ...... hur är läget? Strålande sol, härligt på stranden, mysiga ouzo-meze på Omonia, goda middagar på Armenon massor av Eleonorafalkar i skyn ..... o s v, eller ??? Och hur går det med båttrafiken? Masse |
|
|||
|
|||
...men Masse nu är du väl inne i fel tråd.. .Ink..är ju på Amorgos..
|
|
||||
|
||||
Citat:
Något annat matrelaterat: Någon som känner igen den här retsinan, Tsachpina? Den görs av stora producenten Tsantali enligt etiketten men jag har aldrig sett den någon annanstans än här. Den och Kourtaki är den enda jag hittar i Katapola. |
|
||||
|
||||
Jodå, den retsinan känner jag igen. Var det kanske på Lesvos jag såg och kanske även drack den senast? Tsantalis retsina är förresten vad man kan köpa på finska Alko (Systemet) ...
/ Anne |
|
||||
|
||||
Ja Tsantali är ju en stor vinproducent. Så du har sett den alltså. Intressant. Jag har bara sett den här tidigare, förra året. Vilka viktiga saker man lägger på minnet
|
|
|||
|
|||
Ja, just den retzinan har jag bara sett på Amo..fast jag har ju inte varit runt på ALLA öar..
|
|
||||
|
||||
När jag kom hit till Mouragio ikväll var det, som vanligt, nästan fullt. De enda tomma platserna var ett reserverat långbord och ett litet bord alldeles intill. Så det tog jag.
Jag hann bara få på sölduken innan det reserverade sällskapet anlände. Åtta fransmän. Och då fick jag lite panik. Fullsatt, en ensam servitör, skulle jag riskera hamna i bakvattnet efter ett långbord på åtta, både i beställningen och i köket? Så utan att fundera klev jag ut i köket, pekade ut en fisk och beställde en sallad och vin medan fransmännen fortfarande sjöng en finstämd chanson och inte ens fått ut sina menyer. Patates och chorta kom som en överraskning och fisken, en fangri/red snapper ser inte mycket ut för världen när den är grillad men den var SÅ god. Prisvärt? Nej, egentligen är väl inte fisk det i Grekland. Men på ställen där man grillar bra, som t ex här på Mouragio eller på Arnes och Birgittas stamställe Nikos taverna på Fourni, där äter jag gärna en rejäl fisk ändå. Bara för att det är så gott. Nu har fler fransmän slutit till vid långbordet, en äldre herre i ljus kavaj föreläser för de andra om olika grekiska öar. Namn som Astypalea och Antikythera låter väldigt roligt på franska. |
|
|||
|
|||
Mmmm..den fiskrätten såg riktigt god ut..
|
|
|||
|
|||
Mmmm..den fiskrätter såg riktigt god ut..
|
|
||||
|
||||
Ja, en enkel, grillad fisk är supergott. Med bara olivolja och citron på och en sallad till. Fräscht och gott.
|
|
|