|
||||
|
||||
Sv: Eurovision-vad tycker ni?
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag vet inte när de övergick helt till telefonröstning. Har för mig att det nåt år till och med var olika i olika länder: vissa länders resultat som rapporterades var telefonröster, andra var jury.
Men ju fler telefonröster, desto mer orimlig blir egentligen frågan "Vann rätt låt?" |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Fast bara för att en låt vinner genom telefonröstning innebär ju inte det att det var den låt som flest tyckte var bäst. Om 24 låtar deltar räcker det ju med att en låt får så lite som 5% av rösterna för att den ska vinna. Det innebär att 95% av de som röstade - och förmodligen 95% av de som inte röstade, också - tycker att fel låt vann. Det är såklart vansinnigt förenklat, men principen borde stämma. Eller tänker jag fel?
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Vi satt på en bar vid strandpromenaden i Pythagorion på Samos och tittade, tillsammans med en mängd olika nationaliteter. Det fanns TV-skärmar överallt, och vi valde tyvärr efter de mjukaste sofforna. Vi hamnade vid en wide screen skärm i storformat, vilket innebar att alla de lättklädda artisterna såg ut som... stubbar . Alla hejade på Grekland, även om grekerna var i minoritet just där och då. Det kändes schyst. Tre av oss fyra är födda i Finland, så vi applåderade förstås hejvilt när Lordi visade sig. Holländarna beklagade oss: We feel so sorry for you. När Finland började kamma hem 12r gapgarvade största delen av publiken. Holländarna fattade absolut ingenting. Hur var det möjligt?
Jag tror att folk är trötta på de vanliga knepen, så lite tyg som möjligt, så mycket åla-åla som möjligt. Här kom någon som med ironi och glimten i ögat satte det mesta på plats. Schlager? Doftar inte det 50-tal? Den här segern kan föra med sig en förändring, en förnyelse. På hotellet gratulerade hotellvärden oss morgonen därpå. Han måste ha tittat på födelseorten i våra svenska pass. Det kändes bra! |
|
||||
|
||||
Vad kul att ha sett det på plats i Grekland! Det var ju ett fantastiskt välordnat arrangemang (minus programledarna )
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|