![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Exakt så har jag tänkt också.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag med.
|
|
||||
|
||||
![]()
Nu anklagas Grekland för att mörka siffrorna.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Grekland förlängde idag sin lockdown till den 7 januari. Det innebär bland annat att det blir fortsatt utegångsförbud på nätterna, att man inte får resa utanför sin hemregion, att skolor, restauranger, barer, kaféer och skidorter kommer att vara stängda fram till det datumet. Med mera, med mera...
Här finns den senaste rapporten om Covid-19 i Grekland. |
|
||||
|
||||
![]()
Mellan den 18 december och 7 januari måste alla som reser in i Grekland sitta i karantän i 10 dagar. Det kan vara bra att veta om någon av er som mot förmodan ska resa till Grekland under den perioden.
Dagens dystra rapport finns här. |
|
||||
|
||||
![]()
Nog är det dystert alltid.
![]() / Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Grekerna som du kanske vet tror ofta på konspirationsteorier. De har en tendens att tro att allt och alla är emot dom, och det finns ingen tillit alls till systemet. Under hela den här epidemin så har jag fått lyssna på massa såna kommentarer. När dödstalen går ner, så säger folk att politikerna bara ljuger för att kunna öppna upp samhället. När dödstalen går upp, så får man höra att det är politikerna som trixat igen för att de vill stänga samhället och på så sätt "kontrollera människorna ". Nu när de förlängt lockdownen så är folk rasande och säger att regeringen verkar önska fattigdom och elände, återigen för att de ska kunna kontrollera alla bättre.
Det folk säger om vaccinet här...det är ord och inga visor. De är som alltid misstänksamma. Vad är i det? Vill de kanske förgifta oss med flit? Situationen blir ju inte bättre av att premiärminister Mitsotakis beordrat att vaccinationen ska vara obligatorisk... |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lite som att om gud vill att vi ska bli smittade, så blir vi det och det är inget vi kan göra något åt. Är det så man tänker, ni som vet och lever där? /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Men har Mitsotakis sagt att det ska bli obligatoriskt? Det var i så fall nytt för mig. Jag vet att han sagt att det ska vara gratis. Obligatorisk vaccinering låter som något som Kina skulle kunna hitta på. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för kommentaren Louisa! Det är ju förståeligt att folk är misstänksamma. Men jag hoppas de kan komma på andra tankar. Kanske de ändrar attityden om allt går bra med britternas vaccinering?
/ Anne |
|
|||
|
|||
![]()
Jag kan inte ge ett klokt svar på din fråga Netwolf. Dels träffar jag inte så många under låsningen och inte vet jag vad de unga säger i t.ex. Aten. Jag tror dock att tanken på att vaccin skulle vara till hjälp, har funnits hos många. Många äldre här i Koutsounari brukar ta spruta mot virus förr om höstarna. Knappast i år, eftersom de också är försiktiga och gör bara det nödvändigaste socialt. De klagar över, att inte barnen (50+) har tid för dem och barnen är rädda för att föra ev. smitta vidare. Dvs det samma som i Sverige.
/ Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Netwolf;434627]När man betänker hur greker tänker på säkerhet, speciellt vid bilkörning, så väcker det ju en del frågor. Vadå bilbälte, bilbarnstol, hjälm på mc...etc. Här tycks man förlita sig på ödet. Om det är så gud vill, låt det bli så. Ungefär som arabiskans Insha'Allah, som ju betyder om gud vill.
Lite som att om gud vill att vi ska bli smittade, så blir vi det och det är inget vi kan göra något åt. Är det så man tänker, ni som vet och lever där? QUOTE/ Netwolf Νja..när det kommer till trafiken så tar de inte åtgärder av den enkla anledningen att de tror att de är odödliga. När det gäller korona så har de absolut ingen avslappnad inställning. Alla är skiträdda, mycket räddare än i Sverige, för det första har greker alltid tagit alla sjukdomar på största allvar och för det andra så vet de att de inte har bra sjukhus. |
|
||||
|
||||
![]()
Enligt en ny undersökning säger 30 % av grekerna nej till att vaccinera sig.
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Here we go again. Nu uppmanar en biskop att man inte, ska ta vacccinet, pga av att det är "skapat av aborterade foster". Herregud! Finns det ingen som kan spärra in dessa dårar, då de är en fara för samhället!
![]() /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() Hoppas på ett annat läge inför detta året, för nu suger det ordentligt i Greklandstarmen vill jag säga! ![]() Gott Nytt bättre År! ![]() Katitzi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]()
Även om jag har haft en liten paus från Kalimera har jag fortsatt att rapportera om Covid-19 i Grekland. Antal avlidna i Covid-19 i Grekland är nu uppe i 5329 och 337 patienter intuberas på IVA. Flest fall har Aten/Attica och Thessaloniki.
När det gäller öarna så har det rapporterats flest fall på Chios, Evia, Kalymnos, Kreta och Lesbos. Läs mer här. |
|
|||
|
|||
![]()
Fått rapport från Samos
Inga covid-19 fall Pia |
![]() |
|
|