|
|||
|
|||
Sv: Syriza - vill gräva gropen djupare
Citat:
Nu tror jag iofs att Obama har en hel del egenintresse i att det inte blir någon Grexit av (som också framgår av artikeln) eftersom det kan skaka om världsekonomin. Men han hade ju lika gärna kunnat vända på det och försökt förmå Grekland att ändå betala om det bara handlat om det. Jag tror ändå att risken för en Grexit kryper allt närmare. Men vi får se. Senast redigerad av Thira den 2015-02-09 klockan 16:31. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tror det er sitat av enten Tsipras eller kompisen hans. De to er dyktige på PR-siden, korte og tydelige slagord Det fikk m e g til å tenke på Kennedys 'Ich bin ein Berliner'; litt mer på sin plass historisk sett ... og Churchills 'blod, svette og tårer' litt mer kraftfull på motivasjonssiden- om man kan sammenligne med Tsipras siste setning i gårsdagens tale mht. 'historie, verdighet og stolthet' (fritt etter hukommelsen). Sånt sier man ikke høyt ustraffet . Men tenke det kan man jo. |
|
|||
|
|||
Citat:
Ifall någon av de nämnda herrarna var inblandad i detta redan då det begav sig har jag ingen aning om. Det var f.ö den brittiske poeten Percy Bysshe Shelley som myntade uttrycket genom meningen."We are all Greeks. Our laws, our literature, our religion, our arts have their root in Greece." Källa Google m.fl Senast redigerad av Thira den 2015-02-09 klockan 18:23. |
|
|||
|
|||
Men högst troligt är väl iofs att det har återupptagits nu. Såg just att det fanns en fb-sida med namnet som verkar nyskapad.
|
|
||||
|
||||
Intressant Thira, tack! Det är jag som är historielös (vilket iofs inte förvånar mig). Här är ursprunget tydligen - på 1800-talet!
Aha, nu skrev jag samtidigt som du redigerade |
|
|||
|
|||
|
|
|||
|
|||
Svenske og danske videnskabsfolk fandt for nogle år siden DNA materiale i 5000 år gamle skeletter af de første bønder, som opdyrkede jorden i Danmark.
Disse gamle skeletter, danskernes forfædre, delte DNA med nutidens grækere. Så ja, i Danmark er vi alle grækere... |
|
||||
|
||||
Pappa i Mitt stora feta grekiska bröllop skulle vara helt enig!
|
|
|||
|
|||
Jag ÄLSKAR den pappan!
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
|||
|
|||
intressant dag i morgon vad gäller spörsmålet om Grekland och EU-samarbetet: http://www.di.se/finansiell-informat...3-96449559837c
|
|
|||
|
|||
Oroande!
Hur mycket jag än önskar att Grekland skall få skuldnedskrivning och hur fel jag än tycker det är att åtstramningspaketet drabbat de redan utsatta och medelklassen värst (tycker det är skit att inte de rikaste beskattats hårdare t.ex). Och hur lite jag än tror att det nuvarande besparingsprogrammet faktiskt är något som skulle gynna Grekland i längden, så hoppas jag verkligen inte att de vänder sig till Ryssland för ekonomiskt bistånd. Tsipras har redan sagt att det inte är intressant. Men vad ska de göra om de inte får igenom sina önskemål och så länge de får kalla handen av övriga Euroländer? Och bråttom är det också. http://www.dn.se/nyheter/sverige/har...s-stodprogram/ |
|
||||
|
||||
Nog har jag förstått att Grekiska krisen var illa, men inte att det var så illa ställt. Tjockskärmar - 2015!
|
|
|||
|
|||
Citat:
Nei,Tsipras skal ikke skyldes for dette . Men Varoufaki har faktisk brukt 'We are all Greeks' som overskrift/heading på et av sine blogginnlegg i mai 2011 . Derav min tolkning. At Shelley er opphavsmannen har jeg lest. -Varoufaki ser ut til å like både sitater og metaforer, han bruker også en del egne opplevelser som 'illustrasjon' for politiske betraktninger og analyser i bloggen. Senast redigerad av malou den 2015-02-12 klockan 02:41. |
|
|||
|
|||
Citat:
Tänker t.ex på historien om den sjuka kon jag hört honom berätta i en intervju. På frågan om det nuvarande åtstramningsprogrammet som ålagts Grekland och varför det inte kommer att fungera, svarar han sammanfattat ungefär så här; - Tänk dig att du har en sjuk ko och vill att hon skall producera mer mjölk. Du piskar henne om och om igen för att hon ska göra just det. Till slut så dör kon. Senast redigerad av Thira den 2015-02-12 klockan 07:22. |
|
||||
|
||||
Det där med kon var med i ett inslag i Aktuellt igår.
Jag tycker att Varoufakis användning av liknelser, och hans sätt att prata målande, är väldigt, väldigt grekiskt. Känner igen tonen från andra. |
|
|||
|
|||
Citat:
Interessant. Påminner meg om religion/kristendomsundervisningen på barneskolen, alle lignelsene og flanellografbildene. Enkle virkemidler . Kanskje Varoufakis malende og (etter min mening) noe pompøse språk kan være effektfull i fht. forhandlings-partnerne fra det mer nøkterne/kjølige nord? - Noe jeg har savnet fra Hellas' side er en slags solidaritet, ut fra det media formidler. Det finnes så mye fattigdom og elendighet i andre eu-land, ikke minst i de østlige. |
|
||||
|
||||
Jag undrar lite om hans sätt att brodera med språket mest väcker otålighet hos det som blivit motparten. När t ex euroländerna eller ECB har satt ner foten har de verkat göra det ganska bryskt. Jag har fått intryck av Ja ja, snacka går ju, men nu får vi se till att det händer något.
|
|
|