![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Dags för ännu en växt. Denna gång är det Ricin, som används till att göra ricinolja.
Läs om ricin här. Senast redigerad av Kalimera den 2015-11-27 klockan 10:58. |
|
||||
|
||||
![]()
Janne, länken fungerar inte för mig i alla fall?
![]() Men det var en giftig sak det! / Anne ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eftersom det är första advent idag är dagens nytillskott i trädgården en julstjärna. Bilderna är tagna på Kreta, och dessa julstjärnor är något större än de jag har på mitt köksbord.
![]() Läs om julstjärna här. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag vet inte, jag har mejlat Rolf och frågat. Jag återkommer, eller så gör Rolf det.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Men den store busken/treet foran det gule huset ( på bildet du har lagt ut) er den aller flotteste jeg noen gang har sett ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Her er noen "ferske" Julestjerner fra Paleochora
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Bilderna är tagna efter kustvägen väster om Xania på Kreta den 30 oktober 2010. Min fru och jag bilade runt hela Kreta under en vecka.
|
|
||||
|
||||
![]()
Fina julstjärnor välkomnar oss i Paleochora. Härligt!
(samt en amaryllis) Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
På tal om det vi har som krukväxter här hemma kan bli stora buskar/träd i Grekland:
Detta är ett minst 10 år gammal bild på Pelargon från Marathi. Då "levde" min gula Kalimera-tröja fortfarande. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Alla hund och kattägare vet kanske redan om att Julstjärnan likt många andra av julens växter såsom Amaryllis, Hyacint (löken), Julros m.fl är giftiga och kan orsaka kräkningar och magbesvär hos dessa (de har tyvärr inte instinkten om vad som är ätbart och vad som är giftigt). Som tur är, är besvären oftast av lindrig karaktär, men ändå... bra att veta om
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Når det gjelder julestjerner finnes de " litt her og der" i byen ![]() Denne " fant" vi i dag : ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så vackert!
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Fin julstjärna!
|
|
|||
|
|||
![]()
Kul hobby att samla sticklingar av Pelargon och ta hem. Ger fleråriga semesterminnen också om man har gröna fingrar. Vi tog ned Mårbacka till Naxos i år.
|
![]() |
|
|