![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Måndag 1 Juni. Fourni.
Återigen en vacker och varm morgon här på Fourni. Allredan 21 grader klockan sju. Eftersom det även idag är Grekisk helgdag pinglar det oupphörligt från byns kyrkklockor. Äldre kvinnor knega uppför den branta backen till Kyrkan denna morgon. Helvisst vore det enklare om prästen gick ner till hamnfiket att därstädes mumla böner samt mässa. Nu är det dock mera troligt att prästen är i behov av rekvisita i form av ikoner, krucifix samt altartavlor. Rökelsen kunna dock enkel erhållas av alla Greker som idogt röka på hamnfiket... Panagia. T avgick vid sjutiden på sin färd till Samos. Under gårdagens förmiddag fick vi benägen hjälp med att etablera kontakt med Hotellet i Pythagorion för bokning av fem nätter från och med den 3 Juni till och med den 8 dito då vi ska taga inrikesflyget åter till Athen och en natt på Peris Hotel invid flygplatsen. Det var kyparen här på vårt Hotel som ringde och fixade vår bokning. Efter skön siestavila gick vi framåt femtiden ut på byn att spisa middag på Nikos Taverna. Utbudet var helgen till ära stort och lockande. Vi fastnade för varsin god kötträtt. Tillsammans med ett krus vitt stannade notan på 16 €. Facilt pris för så god mat. Det var god beläggning på Nikos, och flertalet matgäster valde grillad fisk. Den gamle grillmästaren hade ett grannlaga jobb att sköta grillen med alla fiskarna på galler, men det skötte han med bravur. Vid tid strax före åtta på kvällen tog vi så promenaden i det varma och vackra vädret upp längs Main Street till Square, där festligheterna skulle taga sin början klockan 20.00. GMT.. (Greek Mean Time) Det var dukat upp med bord och stolar för i alla fall 200 personer. Var man hittat alla bord och stolar, det är i sanning en gåta, men kanske Kommunen har ett förråd på byn? Vid pass halv nio anlände så Bouzookiensémblen omfattande sex musikanter. De spelade genast upp grekiska folklorestycken. Spela kunde de, och bra därtill. Vi måste korrigera en sak. Mat och dryck var ej fritt, men serverades till självkostnadspris. En flaska Retsina 1,75 €, ett glas Ouzo 1 €, ett grillspett 1,5€. Vi såg dock icke en skymt av folkdansarna. Vid pass halv tio gav vi upp i vår väntan och gick hem till vårt rum att sitta balkong med varsitt glas Kaluha i den varma sommarkvällen Så snabbt att natta oss. Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet under ”Måndag 1 Juni” Nu vid tiotiden har temperaturen stigit till 24 grader och solen flöda från klarblå himmel. 24 Grader visa termometern. Nu strax ner på byn att folkliv iakttaga samt samtal föra med övriga turister. Dodekanesos Pride anlände nu prick halv tio att leverera arbetsmaterial för öns näringsidkare. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Så här såg det ut inför en fest när vi var på Fourni. Kunde inte heller förstå var alla stolar kom från. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skulle nästan tippa i skolan. Det är den största byggnaden jag sett i byn. Även kommunhuset är ju någorlunda stort.
|
|
||||
|
||||
![]()
Tisdag 2 Juni. Fourni.
Återigen en vacker ehuru lite kylig morgon med fattiga 19 grader nu klockan sju. Vår trogne vattenkokare som följt oss de senaste femton åren i arkipelagen hade denna morgon ledsnat och gett upp. Troligen reläet som lagt av. Det blev alltså icke något morgonkaffe. Under förmiddagen igår träffade vi det svenska turistparet nere vid Nikos. De hade också varit uppe vid Square och festligheterna därstädes. De lät förmäla att det icke dök upp några folkdansare, men att spontandans anordnades på plattan framför krigsmonumentet. Musiken och dansen hade fortgått ända fram på småtimmarna och trivselfaktorn hade varit hög. Retsinan och Ouzon flödade och maten hade ävenså strykande åtgång. Efter sedvanlig siestavila stegade vi ner till Corner för en eftermiddagsfika. Jättefärjan Nisos Mykonos anlände vid tretiden på sin färd från Rhodos till Pireus via en del öar. Så in till Elaka Tanten på Travel Agency att inhandla färjebiljetter för morgondagens återresa till Pythagorion/Samos. 20 € pp enkel resa- Dyrt, men heltvisst snabbt. Färden taga bara 50 minuter. Vid sextiden in till Nikos att spisa middag. Birgitta hade bespetsat sig på en grillad fisk av typ Red Mullet. Arne valde en grillad kotlett av fläskkött. Vi hann skåda Dodekanesos Prides ankomst. Många gick ombord, men ytterst få iland. Så vid sjutiden kom livlinan Panagia. T. Vår middagsmat smakade förträffligt gott. Heltvisst hade Birgitta en del pillergöra med att rensa sin firre, men det gick bra. Notan stannade på totalt 25 €. Vi tror oss veta att vi även på Nikos får ”Lokalt pris” men det vet vi ej. Fisk är som bekant dyrt att äta i Grekland. Aftonen avslutades med en sen sittning på Corner med Grekkaffe och varsin liten Metaxa. Besättningarna på de fyra segelbåtar som under aftonen anlöpt hamnen sågs sitta att smaska på grillad fisk och hummer när vi i den varma kvällen vandrade hemåt att natta oss. Lite bilder från gårdagen ligga strax inne i galleriet. Nu klockan nio visar termometern 25 grader och solen flödar. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jag blev "lurad" av Inkan.
Hon skrev att grillad fisk aldrig är prisvärd i Grekland. Utom hos Nikos på Fourni. Fisken VAR god och PRISVÄRD! Birgitta, |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
[QUOTE=Kalimera;363962]Jag bävar för den dag då vår vattenkokare går sönder, det har vi också haft i många
Även vi har en liten men naggande god vattenkokare sen många år tillbaka,den ligger redo i "kökskittet".Hoppas den vill vara med ännu ett tag. Monica ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Men tänk att ni packar med vattenkokare.. tycker att det oftast finns på de flesta boenden numera.. och finns det inte så har jag brukat få låna en.. om jag ber riktigt snällt!..
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
/Netwolf |
|
|||
|
|||
![]()
Hade under ett antal resor med en doppvärmare men fick nästan aldrig användning för den och numera får den stanna hemma. Som sagt, möjligheter att koka vatten finns i stort sett överallt nu.
I nödfall går det ju faktiskt att dricka kall Nescafe också - allt för att få koffeinkicken! ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Men vi packar ju alla väldigt olika saker med oss. Huvudsaken är ju att man är nöjd med sin packning ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det bästa med vattenkokare är att det går att koka ägg i den! Man fyller man vatten ända upp, kokar upp och börjar sedan ta tiden när vattenkokaren slår av. Perfekt.
Om man har med egen eller lånar har jag inga synpunkter på. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Vad jag menade var nog att jag egentligen inte tycker att fisk är prisvärt i Grekland, det är så dyrt. Därför chansar jag sällan utan äter det på ställen där jag vet att det blir bra, där jag kan peka ut en bra fisk och där den grillas väl. Som på Nikos på Fourni och Mouragio här på Amorgos ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja numer finns det oftast en vattenkokare på rummen,men när vi införskaffade vår trotjänare var det inte vanligt,den är liten och behändig och det blir perfekt kvällsthe med en påse gott the i den plus att den går att koka ägg i oxå
![]() Monica ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Någoting i undertexten säger mig att en synpunkt är just vad du har i denna fråga. Nyfiket undrar jag vilken den är.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Här var jag lycklig igår för jag fick en fin liten vattenkokare levererad från Aten. Morgonkaffet och ägget gick på några ögonblick. Men redan till eftermiddagskaffet var den stendöd. Dessutom läckte den i botten. Så nu på morgonen har jag kokat kaffevattnet i brikin igen (13 minuter för en kopp) och ägget i kastrull (25 minuter varav 6 minuter var koktid). |
|
||||
|
||||
![]()
Onsdag 3 Juni. Fourni. Tillbaka till Samos.
Åter en varm och vacker morgon med 21 grader nu klockan sju. Vindstilla och ett lätt soldis över nejden. Nu avgår livlinan Panagia.T mot Samos. Vi avvaktar till aftonen då Katamaranen ska oss taga till Pythagorion. Tacknämligt nog får vi behålla vårt rum till klockan tre idag. Vi betalade igår eftermiddag för vårt boende här på Hotellet. 250 € för tio nätter. Ett mycket bra pris enligt vårt förmenande. Dock icke en skymt av något kvitto, det hade vi heller ej räknat med. Var morgon vandrar ”Damen i svart” upp längs serpentinen till kyrkan. Så har hon gjort de tre senaste åren vi bevistat ön. Damen är skröplig, och har göra en halvtimme att komma upp till kyrkan. Det blir många och långa pauser längs den branta vägen. Mera troligt besöker damen sin framlidne makes grav för att berätta vad som sig på byn under gårdagen tilldragit. Det vet vi ej, men vi gissar. Efter lång siestavila gick vi ner till Corner att taga en eftermiddagsfika i det vackra vädret. Turligt nog finnes bord under solskyddet där vi viss svalka kunde erhålla. Vid femtiden gick vi den korta promenaden till Nikos Taverna att spisa middag. Vi inledde med utomhussittning i och för Internetuppkoppling. Inomhus fallerar nätet. Arne upp till elbutiken att efterhöra därest man på lager hade en liten vattenkokare. Dessvärre icke, men man kunde beställa en dylik från Samos för leverans onsdag kväll. Icke aktuellt, då vi vid Panagias ankomst redan lämnat ön. Så in i Nikos kök att i grytorna botanisera. Vi fann till vår glädje att Nikos hade förfärdigat de vansinnigt goda Köttfärsbiffarna toppade med ost och tomat. Vi fastnade för denna delikata rätt och valde att dela en helportion på två med nytillverkad knaprig pommes och ett krus vitt därtill. Notan stannade på 11 €, ett facilt pris. Mätta och belåtna vandrade vi hem att lyssna på sportradions referat av Elitserien i Speedway. Dessvärre fick Smederna storstryk av Dackarna med 35 – 47… Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Onsdag 3 Juni” Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Hade ingen aning om att man kunde koka ägg på detta vis, man lär sig så länge man lever.. ![]() ![]() |
![]() |
|
|