Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-06-02, 20:52
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Dagens rätt

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Retsinanytt! Åtminstone säger mannen på Mavros supermarket det. Och jag känner inte igen den, men det gör säkert retsinapanelen här

(Återkommer, väntar på mat på Kapetan Dimos just nu)
Håper maten smaker i kveld og - men vinen, likte du den...?

Vi smakte den på Chalki i fjor vår,... for å si det slik... så har vi ikke sett etter den siden...

Men, smaken e r forskjellig
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 21:03
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Den retsinan såg jag nu på resan....tror det var i Thessaloniki. Har dock inte smakat den....säkert lika god som de flesta retsinasorterna. Jag har två andra favoriter annars.....den med flickan här ovan i tråden och så Malamatina....

Lissi - som nästan bara dricker retsina i Grekland, aldrig hemma.
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 21:18
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Janne - jag tyckte också att den var skitsnygg. Etiketten på Tsachpina, däremot ...

Kari, Lissi - har inte hunnit smaka än. Jag har inget smaksinne på viner och när det gäller retsina har jag bara två som sticker ut. CAIR, som jag älskar, och i andra änden Kourtaki, som jag tycker är ett beige blask. Allt annat hamnar däremellan.

Dagens rätt då, på Kapetan Dimos:

Först blev jag besviken. Det som hette shrimps på menyn var prawns. Och gurkmejan gav en lite tråkig färg. Men när jag väl började äta var det så gott. Spaghettin var riktigt al dente och räkorna spänstiga, allt annat än överkokta. Det är alltså spaghetti med räkor, lök, vitlök, vodka, persilja och gurkmeja. Det enda ytterligare jag hade önskat för 13 € var kanske en räka till, tre var lite snålt tilltaget. Men det smakade utmärkt.

En rolig grej: på menyn stod Ask us about fresh pasta. Så jag gjorde det. Och fick svaret We don't have.
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 21:18
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Jösses vilka härliga matbilder!
Hur skall jag kunna hålla mig ifrån Grekland ända tills den 27/8?
Njut vidare!
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 21:20
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jösses vilka härliga matbilder!
Hur skall jag kunna hålla mig ifrån Grekland ända tills den 27/8?
Njut vidare!
//
KR
Tack för skön respons!
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 22:17
karis avatar

Citat:
Janne - jag tyckte också att den var skitsnygg. Etiketten på Tsachpina, däremot ...

Kari, Lissi - har inte hunnit smaka än. Jag har inget smaksinne på viner och när det gäller retsina har jag bara två som sticker ut. CAIR, som jag älskar, och i andra änden Kourtaki, som jag tycker är ett beige blask. Allt annat hamnar däremellan.

Dagens rätt då, på Kapetan Dimos:

.
Dagens rett s e r s å lekker ut
- men med min Skalldyrallergi, så... fristes jeg aldri til å smake...

Angående Retsina synes jeg og CAIR er veldig god, likedan Malamatina, Tsachpina, Georgios (? e.l., grønn flaske)) +Xani.. ( fra Chania)
Jeg likte Kourtaki bedre før..., den er OK, men mangler litt "karakter" synes jeg..
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 22:22
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

"Georgios" drack vi ofta i Thessaloniki..flaskan är snygg och retsinan inte så retsinerad, mer mild.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 22:53
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
"Georgios" drack vi ofta i Thessaloniki..flaskan är snygg och retsinan inte så retsinerad, mer mild.
Lissi
Det er fordi jeg synes den er for "mild" jeg ikke liker Kourtaki så godt lenger..,
Men jeg husker ikke Georgios som s å mild, men du har jo fersk erfaring med den
Svara med citat
Gammal 2015-06-02, 23:53
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Tack för härliga bilder, bra med tips på matställen också inför vår stundande premiärtur till Amorgos i höst. Längtar så...

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 08:01
inkfishs avatar

Jag kan gilla mildare retsina så jag blir lite nyfiken på Georgios som ni nämner ... Men håller helt med om Kourtaki saknar karaktär, det är därför jag tycker att den är lite tråkig.

MariaJ - jag såg i Sunnys tråd att du tvekade lite mellan Amorgos och Sifnos och jag kan bara säga att inget nog kan bli fel, det blir rätt hur du än gör, båda är kanonöar. De är egentligen inte lika men ändå brukar folk som gillar den ena också gilla den andra. Så något förenar dem uppenbarligen. För mig är Amorgos ettan av dem, för att den är mer dramatisk och mystisk. Men Sifnos är inga ljusår efter, den är en väldigt komplett ö som liksom erbjuder alla upplevelser. Man behöver båda, helt enkelt
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 09:21
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Dagens rett s e r s å lekker ut
- men med min Skalldyrallergi, så... fristes jeg aldri til å smake...
Vilken trist allergi, skaldjur som är så gott.

När jag tänker på den där rätten idag så inser jag hur jättegod den var! Perfekt spaghetti och perfekta räkor. Det får man inte ofta.

Jag åt ett gott lamm på samma ställe i förrgår kväll, långkokt i ouzo med timjan, fänkål mm. Det var också honung i och den var tyvärr bara ringlad över efteråt, och alldeles för mycket, men annars var det gott.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 10:23
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Det är alltså spaghetti med räkor, lök, vitlök, vodka, persilja och gurkmeja.
Det både låter och ser väldigt gott ut. Brukar inte äta pasta så ofta eftersom den kan vara rejält överkokt. Av dina bilder att döma har maten blivit mycket bättre på Amorgos. Känner mig hungrig fast jag nyss ätit frukost.

Citat:
En rolig grej: på menyn stod Ask us about fresh pasta. Så jag gjorde det. Och fick svaret We don't have.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 17:34
inkfishs avatar

Dagens rätt får bli lunchen från Taverna T'Apanemo i Kolofana på södra delen av ön. Och den får vara med av det skälet att den är den minsta kalamari jag någonsin fått. Inte för att jag klagar, alla portioner av allting är annars för stora för mig, den här var egentligen perfekt. Men ändå. 8 € ... Det var i häftigaste laget.

Har kört runt på ön idag och när jag kom tillbaka till Katapola i eftermiddags utnyttjade jag ett tillägg i grekiska grundlagen: har man badat i regn är det tillåtet med tröst (det är alltså fortfarande kass väder). Så jag stannade till vid Meli kai kanella där solen faktiskt gjorde ett av sina sällsynta gästspel så det gick till och med att sitta ute.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-03 klockan 17:43.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 17:50
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Det både låter och ser väldigt gott ut. Brukar inte äta pasta så ofta eftersom den kan vara rejält överkokt. Av dina bilder att döma har maten blivit mycket bättre på Amorgos.
Ja, mycket bättre än första gången vi träffades här, helt klart. Men när jag var här 08-09 tyckte jag att det hade ryckt upp sig.

Jag brukar också vara försiktig med pasta av samma skäl som du, men den igår var så al dente att jag först funderade på om den var underkokt. Men det var den inte, den var jättebra.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 19:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Citat:
Och den får vara med av det skälet att den är den minsta kalamari jag någonsin fått.
Ja du, den var liten. Hoppas att den var lika god som den var liten.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 20:39
inkfishs avatar

Ja, den var frasig och fin, smakade väl som fryst kalamari oftast gör. Helt nyfriterad tycker jag den är jättegod.

Senast redigerad av inkfish den 2015-06-03 klockan 20:57.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 20:56
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av LaRose Visa inlägg
Jag förstår vad du menar med bemötandet. Tror att det var mannen vars fru lagar maten, som du mötte. Jag kom att prata mycket med dom. Ett albanskt par, som pratar bra grekiska. Jättegoa människor. Det kan onekligen bli lite tillgjort, när man försöker vara trevlig hela dagarna...
Underbar känsla man får av din picknickbild!!
Jag sitter på Mythos nu, gick dit igen efter det du skrev Jag visste inte att de var albaner och då måste de ha kämpat, det vill jag gärna stötta. Lite ovanligt det där, jag vet ett eller två ställen till i Katapola som drivs av albaner, de har det ju normalt inte lätt att slå sig fram här.

Men jag vet inte ... Jag må vara ogenerös men jag har svårt med att jag knappt hinner sätta mig förrän "Where are you from? Hur mar du? Tack sa micket!" Det är så o-amorgos. Även om det är välment.

På menyn fanns kyckling i citronsås, som jag startade tråden med. Så det kunde vara kul att ta det igen. Men när jag frågade så var det med friterad potatis, inte potatis som fått koka med i ugnen. Det samma gällde koutopoulo fournou, ugnsstekt kyckling, även där var det friterad potatis.

Så jag beställde en papoutsaki istället och då brukar jag få just en "liten sko", en skosuleformad lång aubergineskiva fylld med köttfärsröra och gratinerad med ost. Nu fick jag istället en lerform med aubergine och köttfärs och ett tjockt osttäcke över. Lite likt det som serverades som moussaka vid bordet intill. Smaken var okej, men inte minnesvärd, lagren hade liksom inte gift ihop sig.

Men jag kanske hade otur med val av rätt, jag tvivlar inte på att du åt gott här. Här sitter alltid mycket folk. Och bekanta hemifrån som var här för några år sedan, som är finsmakare på lyxkrogar hemma, var jättenöjda just här.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 20:57
MariaJs avatar
MariaJ MariaJ är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2005

Citat:
MariaJ - jag såg i Sunnys tråd att du tvekade lite mellan Amorgos och Sifnos och jag kan bara säga att inget nog kan bli fel, det blir rätt hur du än gör, båda är kanonöar.
Ja, det kan nog inte bli fel vilket som. Det lutar nog åt att det blir Amorgos i höst i alla fall. Kollade lite på båttidtabeller mellan Naxos och Sifnos och inser att det nog är bättre att ta Amorgos i år eftersom vi redan har bokat inrikesflyg till Naxos. Att ta sig från Naxos till Sifnos via Paros funkar visserligen, men det är inte allt för många båtar som går den rutten i september iaf.

Maria
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 21:01
inkfishs avatar

Ja, fördelen med öar är ju att de alltid finns kvar.

Om jag börjar tveka slutar det oftast med att jag håller mig till ursprungsplanen ändå, för valet jag först gjorde berodde ju på något. Det var rätt då och då är det nog rätt nu också. Ungefär.
Svara med citat
Gammal 2015-06-03, 21:08
Malina Malina är inte uppkopplad

Meli ke kanela.Där låg för ett par år sedan en souvenirbutik om jag inte minns fel.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:44.