|
||||
|
||||
Sv: Vaccinerad!
Jag vet inte heller vad jag har för blodgrupp, men jag har också hört ett annat rykte.
Den som knaprar på B12-vitamin skyddas mot Covid-19. Jag äter B12 och jag har inte blivit sjuk. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag har inte varit sjuk i alla fall. Och nu har Pfizer hjälpt mig in på den ljusa sidan av livet igen Men man tänker ju ibland på att det är massor av människor som aldrig hann få den chansen. |
|
|||
|
|||
O Rh+ här, har inte varit sjuk (vad jag vet), försöker ta ett D- vitaminpiller om dan.
Jobbar på cafe, så ganska mycket folk träffar jag. Även om det är mycket färre än det brukar. Idag släpptes vaccinbokning för min åldersgrupp. Hittade en tid, som var typ en kvart senare. Bokade, stack från jobbet och vips... Trala, första sprutan avklarad. 14 juni dos 2. Så himla gôtt! Å så många som kommer och firar med fika direkt efter vaccin. Självklart gäller avstånd och handsprit, men med lite lättare steg knallar jag nu ner till vår kvälls-syssla. Tappa upp öl. När vi nu inte har kunnat åka till Grekens Land, så har vi startat bryggeri. Vi bor ju i vackra Fryksdalen...Gissa namnet?! Kanske firar jag med ett glas bira, en kvalitetskontroll helt enkelt. Lena |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som väntar på andra sprutan |
|
|||
|
|||
Faestis: man kan verkligen undra över prioriteringen i denna pandemi! Folk som du som jobbar inom vård och omsorg borde ju komma i nästa grupp efter de äldsta och sköraste, men icke tyvärr. Hoppas du mår bra snart och får orken tillbaka!
Netwolf: det skrivs så mycket om både det ena och det andra som skulle "skydda" mot covid men vem är jag att bedöma det? Är ju ingen epidemiolog eller ens medicinskt kunnig. Vem vet, viruset är ju nytt, inte ens läkarna och forskarna kan helt förstå dess verkan på människokroppen än! Tycker nog tidningar och medier gör oss en "otjänst" genom alla dessa spekulationer som det inte finns vetenskapligt underlag för. Hittills har varken jag eller maken drabbats (vad vi vet), har fått första dosen vaccin och håller (egoistiskt ) tummarna för att vi slipper undan! Catlady, blodgrupp 0 Rh+ och maken A Senast redigerad av Catlady den 2021-05-03 klockan 21:50. |
|
|||
|
|||
Citat:
Det finnes seriøs forskning som viser at en bestemt blodtype gjør det bedre enn andre mht til covid-19. Samtidig andre studier som (gjerne ) vil vise det motsatte. Sånn er jo forskningens verden. Pandemien ser ut til å være en real gullalder for visse forskere - man løper direkt til den lyktestolpen alle leter under, et tidsmessig bestemt paradigme (min tolkning og litt ironisk) og ‘alle’ vil ‘bevise’ noe. Men altså - tilbake til gallupen din, jeg har blodtype 0 Rh - pluss noe mer mht undergruppe. Har ikke hatt covid (tror jeg) uten å ha testet meg. Oppløftende, gledelig ... Dog - (svak eller sterk) korrelasjon er ikke ensbetydende med kausualitet. Vi får se hvorhen dette går, mange forskere hiver seg på den ene eller andre trenden. Kanhende med bitte litt ‘matnyttig’ finansiell hjelp fra et firma....who knows. Enn så lenge vil jeg så klart støtte meg til blodtypevariantens fordel. |
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
/ Kajja |
|
||||
|
||||
Citat:
En väldigt kort sammanfattning finns i den här bilden som jag klippt ut från artikeln: /kimmen, med blodgrupp A+ (den vanligaste hos svenskar) Senast redigerad av kimmen den 2021-05-04 klockan 10:39. |
|
||||
|
||||
Tack Kimmen!
Jag kommer inte ihåg vilken blodgrupp jag har. Undrar om man kan ta reda på det? / Kajja |
|
||||
|
||||
Där satt den! Nästa dos den 16 juni. |
|
||||
|
||||
Grattis till första, Janne 💉
/ Kajja |
|
||||
|
||||
Grattis Janne! Fick du reda på blodgruppen nu?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Karin |
|
||||
|
||||
Ursäkta min okunskap.
Jag har inte hundra koll på min blodgrupp längre. På den tiden jag tjänade fosterlandet i flottan var jag sjukvårdare och hade stenkoll på allt sådant. Bar runt halsen en kedja med bricka med inristat blodgrupp och personnummer. (Vågar inte tänka på hur det skulle vara nu med all oro för integritet mm!!!! Huga! Tänk om någon hade råkat se vad det stod på brickan!!! ) Med stigande ålder har det känts mindre viktigt att ha koll på blodgruppen. Tror att jag har A eller AB. Ett nationellt journalsystem med sådan information och mycket annan viktig info om mig hade kanske varit önskvärt för patientsäkerheten. Men nu till min fundering ..... ...... Oavsett vilken blodgrupp jag nu har och vad det har för betydelse för risken att drabbas av både Covid 19, hjärt-kärlsjukdomar pest och kolera mm ...... ......Vad kan jag göra åt det?????? Kan man byta blodgrupp eller ?????? Tror inte det. Det är väl bara att hacka i sig och se glad ut. Masse |
|
||||
|
||||
Precis, Masse. Vad kan man åt blodgruppen? Jag har också glömt min. Om det sen har en viss betydelse kan man ju alltid med sin livsstil försöka påverka lite. Men, man syndar ju ändå (eller i alla fall jag), så då får man bara dåligt samvete att nu var det mitt fel att jag blev sjuk.
Men hur som helst. Tänka sig, inte skulle man för några år sen ha trott att man kan bli glad när man har blivit vaccinerad. Men så tycks det vara nu. Så grattis till sprutan, Janne! / Anne |
|
|||
|
|||
Jag har nu fått första vaccinationstiden i vecka 17 och den andra i vecka 27, och den är faktiskt allra första sommarsemesterdagen !
Hade en MYCKET lindrig Covid-sväng runt påsken, som en förkylning som aldrig bröt ut men inklusive en hel del trötthet. Får hoppas att något av vaccinationstillfällena inte innebär någon reaktion där jag mår sämre än i påskas. Jag tycker det känns trevligt att detta rullar på men restriktionerna är ju till för att följas ändå trots att det egna välmåendet är högre än jag räknat med i dagsläget. Det kommer en tid då allt kommer att börja bli mer som vanligt igen, ljuset i tunneln växer............ / Hasse |
|
||||
|
||||
Ja, då kan man presentera resultatet av Kalimera-gallupen, då det verkar som inga ytterligare svar tillkommer. Även fast vissa tycks ha drabbats av amnesi.
Kontentan blir iaf att undersökningen visar att av personer som har blodgrupp 0 här på Kalimera, så har ingen insjuknat. Av detta kan jag därmed konstatera att blodgrupp 0 ger 100 % skydd mot sjukdomen. Undersökningen är statistisk säkerställd. Undra om jag ska berätta för Tegnell? /Docent Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
/ Kajja |
|
|