Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #121  
Gammal 2014-05-10, 16:03
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Så härligt att få följa med på resan och intressant blev det när många hjälpte till med historien om vraket.

Dina fina rapporter och bilder får säkert många att lyfta Amorgos uppåt på sin önskelista. På min lista har Amorgos funnits redan länge, men eftersom jag bara kan göra korta resor så är ön inte aktuell inom de närmaste åren. Så det är extra härligt att få hänga med på din resa!

Hoppas vädret blir bättre så att du slipper dunjackan!

/ Anne
Svara med citat
  #122  
Gammal 2014-05-10, 16:15
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Så härligt att få följa med på resan och intressant blev det när många hjälpte till med historien om vraket.

Dina fina rapporter och bilder får säkert många att lyfta Amorgos uppåt på sin önskelista. På min lista har Amorgos funnits redan länge, men eftersom jag bara kan göra korta resor så är ön inte aktuell inom de närmaste åren. Så det är extra härligt att få hänga med på din resa!

Hoppas vädret blir bättre så att du slipper dunjackan!

/ Anne
Tack, Anne!!
Kul att mina rapporter intresserar!!!..

Ja, Amorgos är en något bökig ö att ta sig till om man inte kan flyga till Santorini och ta båt den vägen!!
Resan från Pireus -Amorgos tänker jag aldrig göra om igen... 9 timmar på en båt, det är drygt!

Tur att jag ska vara här lääänge...då jag tog den låååånga vägen hit!!..

Ja, det ska bli varmare, så dunjacka och yllemössa behövs nog inte!..

Sunny
Svara med citat
  #123  
Gammal 2014-05-10, 16:42
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Pireus-Amorgos

För den som inte varit i Katapola sedan 2009, kan jag berätta att det stora trädet vid Taverna Mythos och Hotel Minoa är borta! SAKNAR!!! Det var så mysigt att sitta i skuggan under trädet, nu är det mer asfaltkänsla!
Jag frågade ägaren till Taverna Mythos varför man tagit bort trädet..han sa "de är idioter", han gillade inte att man tagit bort trädet.

Yanna
Svara med citat
  #124  
Gammal 2014-05-10, 23:49
lugnagatan lugnagatan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2010
Ort: Kreta
Inlägg: 539
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
För den som inte varit i Katapola sedan 2009, kan jag berätta att det stora trädet vid Taverna Mythos och Hotel Minoa är borta! SAKNAR!!! Det var så mysigt att sitta i skuggan under trädet, nu är det mer asfaltkänsla!
Jag frågade ägaren till Taverna Mythos varför man tagit bort trädet..han sa "de är idioter", han gillade inte att man tagit bort trädet.

Yanna
Jag delar verkligen sorgen. Det är verkligen tråkigt när man tar bort ett vårdträd. Det måste ha varit dom kommunala myndigheter som gjort detta, det skulle ingen kafé ägare ha gjort.
Det är väldigt intressant att följa eran tråd sedan 4:e maj.
Svara med citat
  #125  
Gammal 2014-05-11, 08:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Söndag 11 maj

Vaknade idag vid 08.00..kikade ut genom fönstergluggen, vid fotändan av min säng.... strålande SOLSKEN och knappt någon vind...

IDAG blir en PERFEKT dag för utflykt till EGIALI och bergsbyarna Thoralia, Langada och Potamos!!..
Hyrbil igen hos Tomas i Katapola... toppen!!!

Blir även en fin avslutning för Yanna idag, då hon tyvärr åker hem imorgon till KRETA.. ...vilkens lyckans ost att få vara kvar i Grekland.

Sen får jag roa mig själv.. ...mycket vandringar blir det..
Nästa vecka tänkte jag bla gå från Katapola till Profiti Elias... Ska vara en fin vandring!!

Mer rapporter kommer efter denna dags utflykter och kanske några bilder med, TACK igen ALLA Ni som tycker det är intressant att följa min resa!!..

Sunny(direkt från Katapola)..
Svara med citat
  #126  
Gammal 2014-05-11, 22:14
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Söndag 11 maj

Vaknade idag vid 08.00..kikade ut genom fönstergluggen, vid fotändan av min säng.... strålande SOLSKEN och knappt någon vind...

IDAG blir en PERFEKT dag för utflykt till EGIALI och bergsbyarna Thoralia, Langada och Potamos!!..
Hyrbil igen hos Tomas i Katapola... toppen!!!

Blir även en fin avslutning för Yanna idag, då hon tyvärr åker hem imorgon till KRETA.. ...vilkens lyckans ost att få vara kvar i Grekland.

Sen får jag roa mig själv.. ...mycket vandringar blir det..
Nästa vecka tänkte jag bla gå från Katapola till Profiti Elias... Ska vara en fin vandring!!

Mer rapporter kommer efter denna dags utflykter och kanske några bilder med, TACK igen ALLA Ni som tycker det är intressant att följa min resa!!..

Sunny(direkt från Katapola)..
Denna söndag blev den bästa hittills, vädret visade sig från sin bästa sida.. Strålande solsken och varmt!!..
Mycket efterlängtat efter fem dagar med kraftig vind och kyla... NU..äntligen har de lovat varmare väder framöver.. ..då ska jag ta mig en skön simtur imorgon!!!

Tillbaka till denna dag, som varit full av nya intryck och upplevelser, vägen till EGIALI den vackraste jag någonsin färdats på!
Det finns knappt några ord att beskriva EGIALI på rätt sätt, såååå fantastiskt vackert, slår KATAPOLA med många hästlängder!!
Jag blev genast förälskad i EGIALI.. här ska jag bo snart, tänkte jag genast!

Här kommer bilder därifrån...








Vi besökte förstås bergsbyarna LANGADA och THOLARIA .. så charmiga!!
Vi åt lunch i Langada på Tavernan O'Nicos mysigare ställe finns inte...



Har fler bilder i min andra kamera... de jag visar här är tagna med min mobilkamera då de är enklast att ladda ner till min surfplatta...

En bild från utsikten från THOLARIA..



Alltså det är verkligen ett paradis denna tid på året, grönt och mycket blommor.
Sen alla dofter av tex timjan är väldigt stark..Underbart!!
Första gången jag reser till Grekland så här tidigt på året... därför blir jag så exalterad av all denna skönhet!!! Det går inte att se sig mätt på allt det fina, sen finns det hur många motiv som helst att fota, springer där med kameran i högsta hugg..när ska man ha semester tro???..

Passade på att gå runt på några hotell i EGIALI... för att fråga om rum och priser, tillslut fann jag hotellet jag ville bo på, alldeles vid hamnen i Egiali, MIKES hotel, perfekt läge med utsikt upp till bergsbyn THOLARIA, samt ut över havet "The Big Blue"..
Ett bra pris förhandlade jag fram också, mina planer är att bo kvar i KATAPOLA några dagar till, för att hinna göra de vandringar jag planerat in, sen drar jag till EGIALI så snart som möjligt! DÄR vill jag ut och vandra till byarna mm, det var STORSLAGET där I LOVE IT!!

Imorgon är jag solo, Yanna åker som sagt hem tidigt på morgonen, vi har haft en trevlig vecka tillsammans, med många skratt och trevliga upplevelser!
TACK, igen Yanna för gemenskapen!!

Sunny

Senast redigerad av Sunny12 den 2014-05-11 klockan 22:43.
Svara med citat
  #127  
Gammal 2014-05-12, 06:52
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Kul att du gillar Egiali så mycket. Det är verkligen supermysigt.
Vet ju inte ifall du har lust att göra vandringen upp till Langada och Tholaria nu när du redan varit där men annars kan den verkligen rekommenderas. Kan tänka mig att den är ännu vackrare (och kryddoften än mer intensiv) att göra nu än vad den var i slutet av juni.
Som vanligt: Tack för uppdateringarna och ha en fortsatt fin resa.
/E
Svara med citat
  #128  
Gammal 2014-05-12, 08:18
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 6 054
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Ser härligt ut och så roligt att vädret har blivit bättre. Hoppas den är bra också på Lesvos dit jag skall flyga onsdagmorgon! Kanske jag inte hinner titta in på Kalimera så ofta då, men jag blir borta bara en vecka så det är ju bara att fortsätta sen.

Tack till Yanna också som jag önskar en trevlig hemresa till Kreta!

/ Anne
Svara med citat
  #129  
Gammal 2014-05-12, 08:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Kul att du gillar Egiali så mycket. Det är verkligen supermysigt.
Vet ju inte ifall du har lust att göra vandringen upp till Langada och Tholaria nu när du redan varit där men annars kan den verkligen rekommenderas. Kan tänka mig att den är ännu vackrare (och kryddoften än mer intensiv) att göra nu än vad den var i slutet av juni.
Som vanligt: Tack för uppdateringarna och ha en fortsatt fin resa.
/E
TACK, Thira ja det är därför jag vill bo där.. pga vandringarna till byarna!
För att jag varit där en gång, hindrar inte mig från att vandra dit flera gånger, blir ju en helt annan upplevelse, vi körde ju bil upp nu.. pga att Yanna inte klarar att gå så långt och uppför i backar.
Jag ÄLSKAR att vandra och ska göra många turer nu på egen hand!

IDAG bli det en simtur i det " STORA Blå" vid MALTEZI BEACH, en kort promenad över till andra sidan från Katapola... solen skiner och det är vindstilla idag den 12 maj.

Sunny

PS. Trevlig resa till Lesvos sen Anne!!
Svara med citat
  #130  
Gammal 2014-05-12, 09:07
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 822
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Vandra även upp och ner till Potamos.
Men gör det inte i stark värme (det gjorde vi, men det var kameran som fick solsting och la av ett tag)
Birgitta.
Svara med citat
  #131  
Gammal 2014-05-12, 09:21
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vandra även upp och ner till Potamos.
Men gör det inte i stark värme (det gjorde vi, men det var kameran som fick solsting och la av ett tag)
Birgitta.
Ja, Birgitta det ska jag absolut göra!!..
Vi "hoppade" POTAMOS" igår därför att det var väldigt varmt och vi kände båda att vi var mer än nöjda med de andra byarna vi besökt!!

Sunny
Svara med citat
  #132  
Gammal 2014-05-12, 10:33
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Det är så roligt att läsa om era äventyr, och den positiva andan i alla inlägg.

Tack!
Svara med citat
  #133  
Gammal 2014-05-12, 14:31
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 520
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Hej Sunny12!

Jag älskar också Egiali och trivs bättre där än i Katapola, fast Katapola har många fördelar med närhet till Agia Anna och Chora t ex.

Ska bli spännande att höra var du kommer att bo etc…

Pyttan
Svara med citat
  #134  
Gammal 2014-05-12, 14:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Sunny: kan du gå in på någon av resebyråerna och fråga hur det står till med Express Skopelitis?
Svara med citat
  #135  
Gammal 2014-05-12, 15:16
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Sunny: kan du gå in på någon av resebyråerna och fråga hur det står till med Express Skopelitis?
Visst det kan jag göra Janne!!..

Återkommer lite senare, sitter och softar på min balkong, efter ett dopp i det "stora BLÅ"....fast det var svinkallt.. cirka 18 grader fick jag veta senare när jag käkade lunch på tavernan Mythos..ägaren sa att han tar ett dopp varje morgon kl.6....fast det är ju vana då förstås!!
Jag är ju van att bada på hösten i Grekland,då det är typ 25 grader i havet!!..

Sunny(direkt från Katapola)
Svara med citat
  #136  
Gammal 2014-05-12, 15:29
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Härligt , härligt att vädret vänt!! Fortsätt att njuta av sol och vandringar!

Nu längtar jag också ner igen, 17 dagar kvar till Kreta Fast där blir tyvärr inga vandringar med min onda högerfot

Lissi
Svara med citat
  #137  
Gammal 2014-05-12, 16:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Härligt , härligt att vädret vänt!! Fortsätt att njuta av sol och vandringar!

Nu längtar jag också ner igen, 17 dagar kvar till Kreta Fast där blir tyvärr inga vandringar med min onda högerfot

Lissi
Hej, Lissi!!

Så tråkigt att foten inte läkt ännu.. du som gillar att vandra!!
Krya på dig!

Kram
Svara med citat
  #138  
Gammal 2014-05-12, 17:05
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 4 596
Standard Sv: Pireus-Amorgos

12 maj

Tog en promenad över till Xilokeratidi byn på andra sidan sett från Katapola och sen vidare förbi den lilla kyrkogården och fram till MALTEZI BEACH, det fanns ett par till små stränder på vägen hit och sen en annan lite mer svårtillkomlig bakom ett berg, men jag badade här (helt för mig själv), svinkallt som sagt MEN glad över att ta några simtag... det var ett tag sedan nu...



Så vackert här med det lilla kapellet!

Blomsterprakt i gränderna på väg till stranden...



Som jag skrev tidigare så käkade jag lunch på Tavernan Mythos, medans jag satt där så kom det in en färja och då var förstås "roomsare" på plats, lite diskret stog de där med sina skyltar, men tyvärr var det inte många själar som gick iland, så de fick gå hem igen utan några rum uthyrda!!
Kul att sitta och titta och studera folklivet...



Nu ska jag strax kila ut och höra på resebyrån senaste nytt om Express Skopelitis...
återkommer senare..

Sunny
Svara med citat
  #139  
Gammal 2014-05-12, 22:22
LaRose LaRose är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2011
Inlägg: 753
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Hej igen Sunny!
Åh, vad det är fint att följa dig! Bara att titta på bilden här ovan... suck. Så perfekt att du föll för Egiali, när det är där det finns så fina vandringar! Själv blev jag ju förälskad i Katapola. Och Langada. Skönt att värmen har kommit också.
Svara med citat
  #140  
Gammal 2014-05-13, 05:46
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Ser att du har det fortsatt härligt. I Egiali och ett par byar ovanför har jag bara varit över dagen. Behagliga vandringar vad jag minns. Arne och Birgitta bodde högt med utsikt vid deras sista resa dit. Det boendet vill jag ha namnet på för jag känner några som gärna vill bo på ett litet berg där med utsikt. Eva
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT