![]() |
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På nettstedet dailyfrappé står det i dag at:
A European Science monitor report has stated that Greece has seen more fire activity in this past August, than any other European country this whole decade. Det sier endel om omfanget. Klart vi må sende penger! |
|
||||
|
||||
![]()
Ni som redan gett eller tänker ge ett bidrag till de drabbade - Vilka kanaler har ni använt er av? Grekiska banken? TV-insamlingen? Andra banker? Annat?
Givetvis vill jag också stötta med några € men jag vill ju inte kasta pengarna i sjön, d v s att de inte används till andra ändamål än just det som har med bränderna att göra. //Zanét |
|
||||
|
||||
![]()
Jag skickade faktiskt genom Bank of Greece. Det nr de uppgav är detsamma som stått noterat på all info som kommit via ERT World.
Jag hoppas verkligen att det var seriöst och pengarna kommer till dem som drabbats, utan för mycket administrationskostnader. Jag undrar hur mycket som kommit in hittills genom TV-insamlingen? Summan nämndes i eftermiddag men jag var ouppmärksam precis när summan nämndes. /Ingegerd |
|
||||
|
||||
![]()
Tycker man skulle ha en insamling via Radiohjälpen eller Röda Korset här i Sverige. Skulle kännas lite tryggare och skicka pengar
![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Länk till satellitbild över de drabbade områdena.
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/s...terra.250m.jpg |
|
||||
|
||||
![]()
Ja Riitta, det tycker jag också!
Resebyråerna kunde också göra så, att man kunde välja att i stället för att få Internetrabatt när man beställer en resa till Grekland, så kan man frivilligt välja att låta denna gå till de drabbade i Grekland. |
|
|||
|
|||
![]()
Nu har man tydligen börjat få hyfsad kontroll över bränderna. Fast det blossar ju upp nya hela tiden... Nu får vi väl hoppas att det kommer lite regn som man tror.
Jag har följt hela förloppet noga via TV, tidningar och på nätet, för att försöka förstå omfattningen av denna katastrof. Och jag tycker det är en katastrof på flera olika plan. Det är naturligtvis en oerhörd tragedi när så många förlorar sina liv och andra sina hem och sitt levebröd. Vi har alla sett förtvivlade människor på TV som kämpat mot elden för att rädda huset, byn och omgivningen. Och alla har frågat var är hjälpen, var är brandsoldaterna, var är helikoptrarna med vatten? Och jag förstår dem. Men jag förstår också svårigheterna att organisera hjälpen när det brinner så mycket på så många olika ställen. Det tar tid att flytta folk och utrustning och då försvagar man också bekämpningen på något annat ställe. Det är en tuff prioritering men den måste göras när man har begränsade resurser. Men det går inte att förklara för någon som just sett sitt hus brinna upp... Jag läste om ett ställe där ett TV-team fick organisera bekämpningen för de hade bättre överblick än brandsoldaterna själva... Organisationen och styrningen har i alla fall till vissa delar inte fungerat eller fungerat dåligt. Och det är inte så konstigt eftersom man inte har erfarenhet av så här stora bränder. Eller haft en möjlighet att förutse omfattningen av det hela. Om det var katastrofalt eller inte kommer nog ett antal utredningar att visa framöver. Sedan tycker jag att det är en katastrof, eller kanske ett politiskt misslyckande, när både ND och PASOK använder bränderna i politiskt syfte. Jag tycker det är beklagligt när politik förs på en så låg nivå, när enighet och samarbete verkligen behövs. Att det är en katastrof när när människor själva startar nya bränder för att förvärra situationen pga kortsiktigt tänkande tror jag nog att alla håller med om. Som jag sade i början har jag försökt förstå omfattningen av det hela. Och om man idag flyttar hela den brunna ytan till Sverige så motsvarar den i stort sätt hela Blekinge Län... Det är svårt att sätta sig in i hur ofattbart stora områden som förstörts, men den jämförelsen ger ett litet perspektiv. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Peter,
var läste du om ett tv-team som hade bättre överblick och fick organisera bekämpningen?? När det kommer till bekämpningen av bränderna så finns det inget mer att säga än att brandmännen är riktiga hjältar,de har slitit hela sommaren med att släcka bränder och då kan ska man ha i åtanke att bränderna har varit rekordmånga och rekordsvåra. När det kommer till organisationen av brandstyrkorna så är det som så att Grekland tillhör de mest erfarna länderna i världen när det gäller brandbekämpning. Det finns inget land i världen som har erfarenheter av just exakt sådana bränder som härjade i Grekland av den storleken och i den topografin. Vilket bl.a en mycket erfaren utländsk pilot beskrev som den största, svåraste och farligaste släckningen han har varit med om. Jag såg ett debattprogram i går kväll på Grekisk tv där bl.a experter på träd och mark samt en pilot som deltog i släckningen svarade på frågor. Där kom det fram att journalisterna mer stjälpte än hjälpte eftersom tv-kanalerna fick ta emot samtal från människor som ville att brandflyget skulle komma till dem bums -och det kan man förstå- problemet är bara det att insatsledaren på den lokala platsen ej fick jobba i "lugn och ro" utan fick hela tiden "ny" information och det leder till att de inte kan utföra sitt jobb på ett effektivt sätt. Piloten berättade om hur de jobbar och hur organisationen fungerar rent praktiskt i ett sådant här läge,och det går ej att komma ifrån att det är oerhört vältrimmat,det handlar om livsavgörande beslut som tas under livsfarliga omständigheter, så för oss andra som är lekmän och ej besitter den expertkunskapen så är det bättre att beundra dem människorna som arbetar med livet som insats. Men som piloten sa,att allt går att förbättra. Debatten var mycket intressant och man fick en inblick i svårighetsgraden och komplexiteten i ett sådant här arbete och de är värda all heder efter att ha bekämpat så många svåra bränder den här sommaren deras uthållighet, inställning och mod är exemplarisk! Experterna inom skog och mark var positiva till framtiden och nämde att naturen kommer att "läka" sig själv och med rätt insatser så kommer det att gå bra. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Jo då, dom kommer nog att få sin bonus .
Det är oerhört glädjande att se omvärldens erbjudande om hjälp, pengarna "rasar" in från alla olika håll. Jag är övertygad om att det här kommer att bli bra till slut och att det är ett mycket lämpligt tillfälle för staten och medborgarna att tänka över vissa saker, bl.a förhållandet mellan stat och medborgare och det kommer dom att göra. Senast redigerad av pao den 2007-08-31 klockan 22:01. |
|
||||
|
||||
![]()
I dagens lokaltidning YA (ystads Sladderhanda) kan man läsa tt de grekiska brandsoldaterna endast var utrustade med yxa och vattenflaska. kartor saknades mm och allt var ett kaos. Trots att journalisterna nu fått vila upp sig en tid kan man ändock inte ta reda på fakta. det är tyvärr tråkigt när man skriver litet hur som helst.
det är tur att vi bland annat har Kalimera så att den sakliga informationen kan komma fram och att alla diverse skrönor dödas. //Chras |
|
|||
|
|||
![]()
Nä då! Du har alldeles rätt! tiotusen kv m är en hektar. Hundra är en ar.[INDENT]
Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Sedan var det så att Sverige kontaktade Grekland redan i Fredags. I alla fall enligt tidningarna. Men det också tar tid att få svar och få reda på vilken typ av hjälp som behövs. Det var ju naturligtvis totalkaos och Grekland är ju inte känt för att vara ett under av organisation från början. Det är ingen kritik, bara ett faktum. Dessutom kan man inte bara skicka iväg vare sig material eller människor hur som helst. Det måste finnas viss organisation i mottagarlandet annars riskerar man bara att ställa till ännu större oreda. Vi ligger dessutom längst bort av de länder som ställt upp med hjälp. Det är viktigare för Grekland att få dit snabb hjälp från närliggande länder som har utrustning och kan ta sig dit snabbt. Och som dessutom har större vana vid denna typ av bränder. En annan sak att beakta är att Sverige har tämligen lite av den utrustning som behövs i Grekland eftersom vi inte har samma problematik med bränder som de har. Men förhoppningsvis kan vi hjälpa till nu och även framöver när det är över. Det är mycket som ska återställas och byggas upp igen och där har vi förhoppningsvis en hel del kompetens som vi kan bidra med. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Det var Greklands utrikesminister Dora Bakoyannis som tog kontakt med Carl Bildt och frågade ifall Sverige kunde hjälpa till med
brandbekämpningsflygplan och specialutrustade helikoptrar. Svaret var, citat "Tyvärr har vi dock inte sådana i Sverige - eller i Norden över huvud taget." (Allt enligt Carl Bildts blogg.) Sedan Peter att det skulle vara totalkaos håller jag inte med om,det är självklart att när det blir sådana här stora katastrofer så kan ej allt flyta på utan problem,och hade något liknande hänt i Sverige så tror jag att det hade varit totalkört,Sverige är inte så känt att fungera bra under pressade situationer. Hur kunde de andra länderna komma till Grekland och bli organiserade av de Grekiska myndigheterna? Det är klart att man alltid kan organisera saker och ting bättre,men det är inte som du beskriver det ett kaos. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Menar du att alla svenskar om valt att resa till någon plats på vår jord eller bosätta sig där automatiskt ska räddas när fara råder. Då har jag en helt annan uppfattning om vad vi ska använda våra resurser till och då menar jag inte att vi inte ska hjälpa våra medborgare i krissituationer.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Och Sverige är med i EU och skall hjälpa andra EU-länder och EU-medborgare! |
![]() |
|
|