|
||||
|
||||
Sv: Grekiska krisen
hur menar du att situationen ska lösas ?[/quote]
Det är just det perspektivet jag tycker saknas, i TV såväl som press, i uttalanden från politiker och folk på stan. Alla vet bäst. Ingen har en aning. |
|
||||
|
||||
Bra sammanfattat! Nästan ett klassiskt Kalimera-citat allaredan!
/Netwolf |
|
|||
|
|||
Naomi Klein har en anelse/aning. Chokdoktrinen. Nu skal den testes på Grækenland. Siden på Italien, Spanien etc. etc...
|
|
|||
|
|||
Den tror jag oxå på. Cockdoktrinshypotesen, alltså (tror t.o.m. att jag nämnt något om den i en tidigare tråd för ett antal månader sen).
|
|
|||
|
|||
|
|
||||
|
||||
Cirkus Grekland fortsätter. Det är inte alls klart vem som efterträder Papandreou. Nu har det dessutom dykt upp två (!) nya kandidater på scenen, uppger Aftonblaskan.
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Och framförallt, om du nu anser att de stora euro-ländernas agerande är felaktigt avseende räddningspaket och krav på sanering av Greklands statsfinanser, hur menar du att situationen ska lösas ?[/QUOTE]
Men för tusan, gode man. Nordeuropa är inte ute för att hjälpa Grekland. |
|
||||
|
||||
När man ser denna bild, så förstår man två av ländernas oro för at Grekland ska
kånka. Det är alltså de länder som Grekland är skyldiga pengar. När man sen betänker att den som har störst fodringar på Italien är Frankrike, så förstår man att Frankerna ligger pyrt till om Italien kånkar med... /Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Jag försöker !! Nu åtminstone SJU kanditater. Hur många flera ännu under dagens lopp!?
|
|
|||
|
|||
Citat:
Nordeuropa är inte ute för att hjälpa Grekland.[/QUOTE] Det var inte det som learo frågade.... Lissi - som gärna läser DIN syn på hur Greklands kris kan lösas, eftersom alla andras syn enligt Dig verkar vara fel |
|
|||
|
|||
Förlåt laero att jag skrev Ditt nick fel...för sent att editera.
Lissi |
|
||||
|
||||
Just nu är det FiliposPetsalnikos som blir premiärminister. Han har varit riksdagens talman sen förra valet och är en bister herre, det man ser av honom.
|
|
||||
|
||||
Det finns även mycket som händer här på Kreta som följd av "krisen". Vi som bor här och är mycket ute i naturen ser på MÅNGA ställen att grekerna börjat odla även små åkerlappar. Man hackar upp mark som legat i årtionden helt obrukade. Man planterar mer nya olivträd för framtiden kanske med bidrag men det har alla bönder i olika omfattning i EU. Han på bilden sa att vi alla måste planera för en tuff framtid nu när peningträdet EU ej delar ut mera. Här skall jag odla mina grönsaker nu och det är flera i byn som kommer att göra iordning sina trädgårdar. Givetvis är detta något som stadsbor ej kan göra men då sa mannen att han kanske tom. kan sända grönsaker till sina släktingar i Athen nästa år. Det finns även denna sida av Kreta/Grekland som kommer i bakgrunden. Olle |
|
||||
|
||||
Tja, nu har de avbrutit förhandlingarna, storpolitikerna åker hem för att sova men grälet fortsätter mella småpolitikerna och journalisterna...klockan tio i morgon fortsätter farsen eller dramat...
|
|
|||
|
|||
Om Grekland vänder Tyskland, Frankrike och övriga EU ryggen: vad händer då? Erbjudandet är skuldavskrivning och nya lån, vilket villkoras med budgetförstärkningar.
Klarar sig Grekland på egen hand? Nope... Eller är det någon som tror det? |
|
||||
|
||||
Citat:
Mats |
|
||||
|
||||
Citat:
Tycker att vi kan stryka ordet "Nästan". Det känns redan klassiskt! Mats |
|
||||
|
||||
Man har förlorat så mycket tid och krisen har ju blivit bara värre. EU har nog inte skött om ärendet på bästa sätt. Men det är ju svårt när det trots allt är frågan om suveräna länder. Trots att en del tycks tycka att man på något sätt är ute efter att "straffa" Grekland så tror jag nog att det ändå är frågan om ett försök att hjälpa. Ett riktigt straff skulle ha varit att lämna Grekland åt sitt öde till att börja med. Då skulle Grekland ha stått som ett skräckinjagande exempel för andra skuldbelagda länder. Men det är ju lite så att hur man än gör så blir det inte bra.
Nu måste de grekiska politikerna svälja sin stolthet och värdighet som de orkar tala om, senast Samaras och tidigare hörde jag Papandreou säga samma sak. Ingen vill ta Grekland från grekerna. Nu är det frågan om att kavla upp ärmarna och börja jobba och göra svåra beslut och ta ansvaret för det. Med detta avser jag politikerna. / Anne |
|
||||
|
||||
Japp, men betänk Samaras uttalande: Jag skriver inte på något dokument nu. När vi vinner valet i februari så river vi upp alla beslut.
- Är det ansvarsfullt? //Uffe |
|
|