|
||||
|
||||
Sv: Eurokrisen - den ENDA tråden i ämnet
Jag är i obygden sedan några dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Har snabbspolat vad som skrivits i The Guardian och så vitt jag förstår så är alla beslut uppskjutna till på lördag. Stämmer det?
|
|
||||
|
||||
Ja,fortsätta förhandlingar på lördag!
|
|
||||
|
||||
...alltså jag ger mig... ...läs tråden tillbaka... är det verkligen någon här som på allvar anser att alla dessa "stödpengar" till landet Grekland är det bästa för folket? Tala med folket...det gör jag...Alltså...njä...här handlar det inte om "vänskap"...
/ Maggy |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det spekuleras om att om man når ett avtal på lördag så kan grekiska parlamentet rösta om det på söndag och sedan ska det tydligen igenom tyska Bundestag också, vilket skulle kunna ske på måndag ... Guardians liverapportering som du kollat är skitbra, det har varit enkelt att följa dramatiken via den. |
|
||||
|
||||
Citat:
Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga. / Anne |
|
||||
|
||||
[QUOTE=Alala;366282]Menar du mig? För om det är mig du menar så vet jag inte vad som är bäst. Men hur som helst så behöver ju Grekland pengar?
Men, det är ju bra att vi här på Kalimera inte behöver på riktigt reda ut den här härvan. Ju fler kockar, desto sämre soppa brukar man ju säga. Anne, jag menar inte dig specifikt!! Jag tycker bara att det blir så "absurt" när "vi" här på forumet vet i stort sett exakt vad som är bäst för det grekiska folket... Det jag menar är...Grekland kan ju rimligtvis inte "leva" på stödpengar...Skulderna ökar enormt efter varje "bailout". Grekerna tänker längre än vi gör...De tänker på sina barn, barnbarn och barnbarnsbarn... Vad är det de efterlämnar? Det finns redan en "tappad" generation... Vi ska vara medvetna om att de stödpengar som nu finns kvar, för tillfället, 7,2 miljarder Euro är för att betala tillbaka lån...nästa lån-återbetalning på än större summa kommer redan i slutet på juli... Det är orimligt att tro att Grekland ska klara ut detta... Ni som har läst den länk, intervjun med Tsipras, jag lade ut tidigare ser att Tsipras har följt en konsekvent linje från april 2014... |
|
||||
|
||||
Fast här är väl ingen som förespråkat att Grekland ska försörjas med stödpengar från övriga Europa? Tvärtom har nog jag tolkat det mesta i de här trådarna.
|
|
||||
|
||||
Apropå kvitton och skattesmitning som diskuterades tidigare - i en dagsfärsk artikel berättar Reuters om den fina restaurangen i Aten som avslöjades med dubbla kassaregister och avancerad utrustning som framställt 15000 falska kvitton.
http://www.reuters.com/article/2015/...0P520820150625 I artikeln säger en grekisk professor i ekonomi och juridik att greken smiter från skatt för att hen tjänar på det, för att hen inte åker dit och för att det är socialt accepterat. Artikeln tar också upp att den "informella" ekonomin motsvarar en fjärdedel av BNP, högsta andelen inom EU. Intressant läsning. |
|
||||
|
||||
Exakt! Det måste man komma till rätta med.
För inte så många år sen,skröt man i Sverige över att man hade anlitat svart arbetskraft, men det hör jag inte längre från någon. Jag skulle sjäv reagera negativt på det. Likväl har jag själv förr i tiden anlitat sv arbkraft. /Netwolf |
|
||||
|
||||
Jag tror att det sitter så djupt, och är en så gammal tradition, att det kommer att ta enorm tid att komma tillrätta med det.
Och om du jämför med oss, vi får ju något för våra skattepengar. Men om jag, trots att jag betalade skatt, tvingades ge läkaren ett extra kuvert för att få min operation. Eller betala för kvällslektioner med privatlärare till barnen för att skolundervisningen var för dålig. Då vete katten ... |
|
|||
|
|||
Ja men vilka är de största skattesmitarna tro?
Och då kan man ju inte låta bli att undra en extra sväng över varför motparten motsätter sig Syrizas punkt om höjda skatter för rika? Tidigare regeringar har inte gjort något särskilt åt storföretagens skatteflykt. Syriza har infört en "skattmas", försöker komma åt, åtminstone de största skattesmitarna. Skatterna har dessutom ökat för medelinkomsttagarna och det samtidigt som hushållens inkomst har minskat som sagt. http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6094392 Sen vet jag inte om vi i Sverige direkt ska slå oss alltför sstolt på bröstet heller. Arbetsgivaravgifter och skattesmitning har ju varit ett relativt vanligt problem inom vår egen restaurangbransch också. Och ja, jag hävdar fortfarande envist att det ändå är på väg åt rätt håll ute på öarna. Kvitton är betydligt vanligare idag än vad de var för fem år sedan. |
|
||||
|
||||
Visst är det väl så, att vi inte längre kan(?) skryta över att ha kommit undan skatt? Kanske på grund av att skatterna sänkts och att det skulle anses "sniket"? Ju fler som betalar sin skatt desto lägre kan den vara..!
|
|
|||
|
|||
Artikeln är från 15 februari i år.
|
|
|||
|
|||
5 prosent av grekerne er ansvarlige for 85 prosent av den ubetalte skatten. Snyterne er altså i all hovedsak en steinrik elite.
Som Syriza nå vil kreve mer skatt av. Det får de ikke medhold i. Forstå det den som kan. (Ja, vi venter fremdeles på informasjon fra dere som har skjønt de store linjene.) |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Thira - Men nu handlar det ju om Grekland. Som artikeln säger, en informell ekonomi på 25 procent av BNP är högst andel inom EU. Skatter står dessutom i fokus i förhandlingarna i Bryssel eftersom de ingår i Tsipras förhandlingsbud, han lovar öka skatteintäkterna. Detta har t ex IMF redan ställt sig rätt kallsinniga till, det räcker inte.
Du får ursäkta men huruvida är svenskarna är lika goda kålsupare är rätt så beside the point när det gäller hur grekiska krisen ska lösas. Senast redigerad av inkfish den 2015-06-25 klockan 22:24. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Och sen har jag aldrig påstått att det på något sätt har direkt med den grekiska krisen att göra. Men det förstår du nog. |
|
|