|
||||
|
||||
Sv: Peloponessos – here I come!
Citat:
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Citat:
Selv om "blixt og dunder" kan være et fantastisk skue, så er jeg virkelig lei meg ( ledsen) for at ikke det f i n e været fortsatte.... Det er jo s å mye du skulle sett og beundret i området disse 6 dagene! Kysten videre til Stoupa, Ag Nikolaos, Tranchila! Areoplis, Drios grotten, Vathi og gjerne fine Gythio... Og mye nærmere Kardamili alle sjarmerende og spesielt fine bergsbyer hvorfra man har fantastiske vyer.... Jeg er spent på hva du prioriterer å se/besøke - og håper solen skinner igjen allerede i morgen !!!!!!!!!! Citat:
For meg er det jo en dobbelt glede, for jeg er jo glad på vegne av Stella og Panagiotis og, om de får enda bedre belegg på rommene Flere som spiser på tavernaer og handler i butikkene blir det og, altså bra for byen Kardamili Så for meg er dette en glede, så får jeg passe på å bestille t i d l i g når vi selv skal til Kardamili Det blir til våren |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Tror det kommer att bli trångt i Kardamili till våren... drar nog till annan ort.....
|
|
||||
|
||||
Citat:
Foreløpig vet jeg om at vi selv skal dit i apr/mai, og Thira, som skal dit senere i Mai |
|
|||
|
|||
Citat:
Men min kommentar innan var mer som ett skämt!.. Vi kanske kan ha en Kalimera-träff?. Fast jag har inte bestämt vart jag ska till våren än.. alldeles för långt kvar dit! Nu ska jag först njuta av min höstresa till de Saroniska öarna och en liten del av Peloponessos.. 6 dgr kvar.. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi, när kommer du till Kalamata. Är det efter mörkrets inbrott? I sådana fall så tycker jag absolut du ska övernatta där. Killen som skjutsade mig till Aten från Kardamyli är yrkeschaufför. Han sa att han vägrar köra vägen till K från Kalamata när det är mörkt och då är han från Kardamyli. Ingen belysning (inte som jag såg till åtminstone) och som du minns, slingrande bergsvägar över raviner bl.a. Dimma på kvällen brukar dessutom försvåra körningen ytterligare berättade han och göra vägbanan hal och fuktig och sikten dålig. Senast redigerad av Thira den 2015-09-21 klockan 22:10. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
Vilken härlig resa du gör!
Tack för att vi får följa med. // KR |
|
||||
|
||||
Citat:
- selv om jeg absolutt ikke undervurderer Kalimera"effekten"!!! - d e n er noe helt annet enn den lille effekten av mine anbefalinger Det er et ansvar og å gi anbefalinger, jeg er s å glad Janne er fornøyd/ belåten - men hadde ønsket værgudene var på hans side Jeg ønsker deg en kjempefin ferie på fine Saroniske øyer og (var det?) Nafplio, Sunny |
|
|||
|
|||
Ja, Kari.. Nafplio ska jag försöka ta mig till!..
Vi är många här på forumet som är bra på att berätta om våra resor i ord och bild.. du är en av dem Kari... dina fina bilder från Kardamili lockade mig mycket!.. |
|
||||
|
||||
Citat:
Onej, den fortsätter, och jag tror inte den finns ett slut. Citat:
Citat:
Den kostade 51 € och då körde han med taxameter. Jag skulle aldrig valt att övernatt i Kalamata. Ta en taxi. Värt varenda euros. |
|
||||
|
||||
Mitt väder ligger någonstans mellan era väder, så vi kanske kan kalla det Janneväder.
|
|
||||
|
||||
Jag fick inte tillfälle att skriva om gårdagen så jag gör det nu i stället.
I går morse vaknade jag kring halv sju av blixt och dunder. Jag gick upp och tog denna bild. Sekunden efter tog jag en ny bild, då kom en blixt och bilden blev så här ljus. Sedan kom en knall som till och med skrämde mig, som älskar åska. Efter frukost gick jag till bokhandeln, som är mycket bra, och köpte karta över Mani och en bok om Mani. Jag log för mig själv när jag såg denna bok. Hade en trevlig pratstund med ägarna till affären, och de visste mycket väl vem Staffan var. Sedan läste jag boken och planerade för de kommande dagarna. De finns hur mycket som helst att se och göra i Mani. Jag skulle behöva en bil, och några år på mig, för att hinna med allt. Mellan regnskurarna gick jag ut i byn och fotograferade. Jag la mycket tid i Old Kardamili, som var riktigt fint. Dit ska jag gå igen när vädret är bättre. Havet var förgrymmat idag, och jag tog massor med häftiga bilder, detta är en av dem. Inte många som badade idag, om man säger så. Här sitter jag med min bok på min underbara altan och väntar på nästa oväder. Som tur var regnade det inte på kvällen, så jag kunde gå ut och äta. Jag åt stifado på Taverna Kiki. Tro det eller ej, men det var den godaste stifado jag har ätit i Grekland. Galet god! Så här ser det ut från min altan just nu. Tittar ni väldigt noga ser ni Koroni på andra sidan. Då menar jag verkligen väldigt noga. Nu ska jag dricka upp mitt kaffe och se om jag kan hyra en moped från Stoupa. |
|
|||
|
|||
Bokhandeln är otroligt välsorterad för att ligga i en så pass liten by. Ägaren verkade verkligen brinna för böcker och läsning. Jättefint ställe. Jag köpte en del reselektyr där.
Jag fortsätter väl då att upprepa mig om hur vackert det är och hur fina dina bilder är. Det går liksom inte att se sig mätt på och i Kardamyli. T.o.m människorna är vackra haha. Håller däremot INTE med dig i ditt råd till Lissi ovan att åka taxi från Kalamata på bergsvägarna till Kardamyli i mörkret. Å andra sidan har jag aldrig gjort det själv. Kunde kanske vara spännande (hjälp!). Ha en fin dag nu och visst är maten på Peleponessos god. Överallt! Rekommenderar också en frozen yoghurt från Lolas (inte Lelahs) som ligger på huvudgatan. Inte så farligt för figuren som glass så du ändå håller dig i din ursprungliga formation och verkligen supergod. Särskilt den naturella blandad med jordgubbssmak. Jisses! |
|
||||
|
||||
Jag tyckte inte vägen var så farlig att åka, inte med tanke på vissa vägar på Kreta som jag har åkt. Men så kom jag ju hit i dagsjus. Det är säkert något annat när det är mörkt. Jag ska åka härifrån när det är mörkt, har liksom inget val, för sova i Kalamata gör jag inte.
|
|
|||
|
|||
Nejdå jag tyckte inte heller den var särskilt farlig dagtid. Utgick mer från vad min vän sade och att jag har för mig det inte fanns någon vägbelysning. Men är det lugnt så vore det väldigt bra för inte heller jag vill spendera natten i Kalamata nästa gång jag kommer. Och jag kommer också kvällstid.
|
|
||||
|
||||
Ja, fatta hur det skulle kännas att åka härifrån och avsluta resan i Kalamata. Jag chansar och tar en taxi direkt till flygplatsen.
|
|
||||
|
||||
KALIMERA, Janne
- jeg ville gerne ha kommentert dine fine og heftige bilder o.a, men står "på farten" så det får bli senere I tilfelle du ikke vet det allerede, vil jeg prioritere og fortelle, spesielt til deg og Thira, som jeg vet har planer om å reise til Peloponnese til våren, er at har Aegean Airlines har lagt ut vår/sommerrutene De flyr direkte Arlanda - Kalamata på lørdager i år og - men dessverre, fortsatt ikke Oslo - Kalamata.... Ha en kjempefin dag |
|
|||
|
|||
Jag vet Kari. Har redan köpt för hemresan. Tror dock ditresan kommer ske via Aten och Nafplion.
|
|
|