|
||||
|
||||
Sv: Kalimeras botaniska trädgård återuppstår
Håller med dig, den platanen är helt fantastisk!
|
|
|||
|
|||
Härlig stam på ett pampigt exemplar!
|
|
|||
|
|||
Att sitta där med ett glas vin och en saganaki slår det mesta! Gissa om jag blev paff när jag beställde ett glas vin och fick ett 40 cl - glas! Tur att jag åkte buss....Vinet kostade 1,5 euro.....Bussen kostade mer!
Lissi |
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Intressant att läsa om pistaschen!
|
|
||||
|
||||
Visst är det!
Om du åker till Egina någon gång så kan du frossa i pistaschnötter. De säljs i stort sett överallt. Mums! |
|
||||
|
||||
Ja, mycket intressant, men jag önskar att satsen "och många nötallergiker är inte känsliga mot frukten" tas bort. Detta är ett påstående som man hittar på olika ställen på internet. Det verkar som att det myntats av någon producent som förstås vill sälja så mycket som möjligt, och sedan kopierats till bland annat wikipedia.
Precis som med jordnötter, som ju inte heller är någon nöt botaniskt sett, är det tvärtom vanligt att nötallergiker också är allergiska mot pistasch och en del personer kan få väldigt allvarliga reaktioner. Detta kan vara en fråga om liv och död för enskilda individer. En god regel är att inte uttala sig i generella ordalag om vad allergiker tål eller inte tål. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
|
|
|||
|
|||
Bougainvillea kallas också för trillingblomma. Tre blommor i blomman. |
|
|||
|
|||
Bra kommenterat Elisabet och bra av Janne att radera (för säkerhets skull). /rolf
|
|
||||
|
||||
Idag presenteras blåregn, som ni kan läsa om här.
|
|
||||
|
||||
Så fint! Vi såg ett otroligt blåregn i Athen för flera år sedan. Det är fantastiskt med alla växter som i sin rätta miljö blir både stora och vackra. Istället för de mindre krukodlade exemplar vi får hålla tillgodo med här hemma.
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Citat:
Har du en bild på den? - skicka in den! |
|
|||
|
|||
Leonidas på Peloponnesos i mars i år..Jag har en mycket finare bild nånstans som jag ska leta reda på.
Lissi |
|
||||
|
||||
Tyvärr inte, men Lissis bild på det ljuvligt blå mot den vita väggen är ju helt fantastisk!
MVH zakka |
|
||||
|
||||
|
|
||||
|
||||
Det er det
|
|
||||
|
||||
Jeg liker veldig godt "Blåregn" og det finnes vel "overalt" i Hellas, men på Poros og Hydra har jeg sett ekstra mye av den
Dessverre "pryder" jeg selv det bildet vi har med finest bakgrunn... - men her er et par eksemplarer fra Poros ( apr-15) |
|
|||
|
|||
Kari! Underbara bilder!
Lissi |
|
|