Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-14, 19:08
noned noned är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard Sv: Fråga mej on Naxos

Vi kommer på lördag!

Skönt med live update om vädret. Väderprognoser vet man av erfarenhet att man inte alltid kan lita på.

/Henrik
Svara med citat
Gammal 2009-05-14, 23:07
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Vi kommer!
Själv flyger jag inrikes från Athen till Mykonos den 8 juli och sedan vidare till Syros men kommer att befinna mig på Naxos från 13:e juli till den 19:e. Lovar att åter besöka er restaurang minst två gånger!
Ann-Charlotte
Svara med citat
Gammal 2009-05-15, 15:11
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Vi kommer imorgon!!! Ska bli SÅÅÅ gôtt!!! Hälsar värmlänningarna NickeLenaArne
Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 15:35
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Ullipo Visa inlägg
Japp!
Vi är på Spiros. En av familjens favoriter.
Var ligger Spiros?
Mvh Christina
Svara med citat
Gammal 2009-06-02, 18:06
Ullipos avatar
Ullipo Ullipo är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Spiros, eller Anesis Taverna som den egentligen heter ligger vi Agios Prokopios. Följ vägen som går norrut parallelt med stranden. Det är den sista tavernan. Om ni går dit strunta i menyn - gå direkt ut i köket och kolla vad de har. Vi brukar äta lunch där, så jag har inte riktigt koll på hur menyn ser ut på kvällen.

Ulrika
Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 16:55
Goggen Goggen är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2005

Går det busser helt ut til Mikri Vigla i begynnelsen av juni? I såfall, hvor ofte og når?

Hvorfor går det ingen direktebåt mellom Naxos og Kreta? (Ser at det går fra Paros, Mykonos og Santorini)
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 18:31
Athinas avatar
Athina Athina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Tackar!
Svara med citat
Gammal 2009-06-07, 20:46
M.G M.G är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Hej Lotta!
Förra året var jag på Naxos och åt en underbart god rätt på en restaurang (mama´s någonting...). Det var en typ av Moussaka men det var kött och inte köttfärs. Vet du vad den rätten heter?
Jag ska till Rhodos till hösten så jag tänkte se om jag kanske hittar den där också men det är ju en fördel att man vet vad den heter.
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 13:31
NaxosLottas avatar
NaxosLotta NaxosLotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej
Jaaaa, varför går det ingen båt mellan Kreta o Naxos, ingen aning. Förra året gick det en liten highspeed båt, har ni kollat den?

M.G Det låter som du åt en version av papotsakis. Ibland så kan de använda köttbitar istället för köttfärs. Det finns säkert flera olika recept.

Annars allt väl här på Naxos, mera turister och riktigt sommarväder nu. Varmt o skönt. Är ni här och har frågor så är det bara att komma in på East West o hälsa på.

Vi ses i sommar!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-06-08, 13:57
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av M.G Visa inlägg
Hej Lotta!
Förra året var jag på Naxos och åt en underbart god rätt på en restaurang (mama´s någonting...). Det var en typ av Moussaka men det var kött och inte köttfärs. Vet du vad den rätten heter?
Papoutsakia är en vanlig grekisk rätt som kan tillagas på lite olika sätt. Oftast med köttfärs men ibland med större köttbitar. Själv älskar jag den rätten och lagar till den med både aubergine, zucchini, köttfärs eller tunna köttskivor som lövbiff, potatis, bechamelsås, lök, kryddor, ost och kanelstång.
Den hittar du säkert på Rhodos om du uppsöker en traditionell grekisk taverna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 11:37
Babben Babben är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Hej Lotta
Vad heter din restaurang och var ligger den ? vilka underbara bilder du har tagit. vi längtar dit och kommer i mitten på juli.
Svara med citat
Gammal 2009-06-10, 14:48
NaxosLottas avatar

Hej
Den heter East West och ligger mitt in stan, om du kollar på min profil så kan du hitta vår hemsida där och där finns en karta.
Tack för att du gillade bilderna.
Vi ses i juli!
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 00:38
MariellM MariellM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Hej Lotta och Ian!

Vi var hos er och åt ett par gånger i april/maj och tyckte det var såååå gott!

Nu är vi på väg ner igen, men den här gången har vi alla 5 barnen med oss! Hoppas ni har öppet än, för då kommer vi helt säkert förbi!!

Hälsn. Mariell & Stefan
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 10:30
Kent@ Kent@ är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hej Lotta.

Undrar om du vet när och hur snabb båtarna åkert till Naxos under Juni månad 2010.

Kent@
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 12:37
NaxosLottas avatar

Hej Kent
Det där vet nog inte ens rederierna! Men om du kollar på årets turlistor så får du i alla fall en ide. Dom brukar inte ändras så mycket.
LOtta
Svara med citat
Gammal 2009-09-14, 12:40
NaxosLottas avatar

Hej Mariell o Stefan!
Klart vi kommer i håg er! Vi har öppet en månad till så no worries! Ska bli kul att träffa alla barnen.
Vi ses snart.
Lotta
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 10:35
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Hej Lotta!

Vi åker på första öluffen någonsin om två veckor. Har tänkt oss Tinos och Naxos och ev någon mer ö. På Tinos har vi bokat, eftersom vi kommer dit sent.

Men Naxos har jag kollat runt lite på och kommer inte riktigt på var vi kan bo.

Tror du att man måste boka? Eller står det rumsraggare vid båten? Vilket är bäst, tror du? Oktober är ju inte direkt högsäsong..

Jag har kollat på boende både inne i stan och ute på Ag Georgios. Hur är avstånden? Kan vi gå in till stan med barnvagn även om vi bor ute vid Ag Georgios? Vi vill gärna bo "vid havet", alltså längt kusten och inte inåt land (det gör vi hemma, så då vill vi ha havet nära när vi är på en ö! )

Jag har kollat lite på olika boende, men som sagt, fastnat..

Antar att det är lättare när man väl varit där!

Hoppas du eller någon annan vill svara!

/H
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 11:09
Eva Ls avatar

Om ni berättar vad ni förväntar er och har för intressen är chansen att få bra svar större. Det kan vara ganska kallt i Cykladerna i oktober så om det blåser kalla, nordliga vindar kan sydkusten vara bättre på Paros än nordkusten.

Ser att jag svarade dig i fel tråd. Svaret avser ditt inlägg om Paros.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 13:44
Höstluffare Höstluffare är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

Hej Eva!

Ja, det är klart att svaren blir annorlunda om man talar om vad man tänkt sig!

Vi vill ha en bra blandning av upplevelser och mys utan alltför mycket stress. Vi vill gärna bo bra, men ändå uppleva Grekland (Därför tror vi att Tinos är bra för oss! ) Eftersom vi reser med Viktor, tre år, är viljorna lite spridda. Viktor orkar ju självklart inte vandra så långt, vill gärna bada och åker hemskt gärna med på dagsutflykter! Hans krav på en lyckad semester är ganska små, så länge vi inte bara flänger runt precis hela tiden. Men varken mannen eller jag är stillsamma.. Vi sitter gärna på café och ser på folk hela dagen, men då ska det kännas genuint. Vi upplever gärna vackra naturscenerier, utsikter, bra bad, god mat (viktigt! ) och vill känna att vi besökt Grekland - inte ett all inclusive som kunde legat precis var som helst. Det får gärna "hända något" i orten, men får inte vara jätteturistiskt men vi kan också njuta av stillhet, tystnad (så gott det nu går med en treåring! ) och genuina upplevelser av landet.

Jag ser ju själv att jag är lite "vag" i min beskrivning.. Favoritresmål från tidigare resor har tex varit "Bo på vingård in the middle of nowhere i Toscana", kajka runt i Andalusien med buss och tåg, bila på Frankrikes landsbygd eller "bara vara" i Paris - vår favoritstad. Vi har också vid några tillfällen då livet känts jobbigt tagit in på SPA i vacker miljö, gjort dagsresor, SPAat och försökt andas..

Mina tidigare upplevelser från Grekland består i två charterresor vid 4 resp 6 års ålder till Cypern, där det utbröt statskupp respektive Rhodos. Så du förstår att förväntningarna är spridda.. Egentligen tror jag att vi är nöjda så länge vi inte känner oss som i Torremolinos eller Sharm El Sheiks turistanpassade miljöer!

Hoppas du hängde med!

/H
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 14:18
Eva Ls avatar

Ja cafésittningar är ju inte tre-åringarnas favoritsysselsättning. Har svårt att råda er beträffande Paros men kanske är Alyki på sydkusten den ort ni säker. Jag har bara varit där över dagen men gillade stället. Det är enkelt att ta sig runt på Paros med hyrbil som jag och sonen gjorde en dag. I oktober är det lugnt överallt och merparten turister har åkt hem. Personligen föredrar jag Naoussa framför Parikia men stränderna i Naoussa är inget vidare och en tre-åring vill ju bada. Jag har bott på båda orterna och tagit badbåt från Naoussa till Kolymbitres som är en jättefin strand med en mycket bra taverna Vigla ovanför. Någon annan kan säkert svara på om badbåtarna går i oktober. Det senaste på året jag besökt Paros är september.

Den mest badbarnvänliga stranden jag besökt i Grekland är nog den som Janne har som veckans strand från Kamares på Sifnos.

Eva
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:49.