|
||||
|
||||
Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Citat:
// Malin |
|
||||
|
||||
Citat:
Tur det finns motvalskärringar som kvinnokoperativet i Petra på Lesvos där den grekiska husmanskosten är deras signum och alla tavernorna i Chora på Folegandros där husmanskosten helt prioriteras och här är det mycket populärt att äta och vara. Framgångskoncepten kan ju se olika ut. Eva Senast redigerad av Eva L den 2014-01-03 klockan 14:35. Anledning: Stavfel |
|
|||
|
|||
Hmmm, att ge Xorta en sådan benämning, att över huvudtaget klassa ner denna gudabenådade maträtt så är i mitt tycke en ren skymf.
Den må vara enkel och ser kanske inte "inbjudande" ut men är fantastiskt god och även NYTTIG. Och att inte variera sitt matintag oavsett hur många luncher och middagar man hinner med under en resa, tycker jag är att förlora chansen att upptäcka mycket man kanske inte alltid kan få tag på. Man kan ju även lära sig nya smaker, komma ifrån vad jag vill kalla ett "konservativt tänkande". Träffade en gång en annan svensk på en taverna som envisades med att äta bl.a Spaghetti Carbonara flera gånger under en vecka. "Jag vågar inte prova grekisk mat" fick jag till svar....... /Hasse |
|
|||
|
|||
Hej Alla
Jag älskar all grekisk mat förutom Horta och fårtestiklar. Jag har ätit allt från sjöborre till just fårtestiklar. Mina första resor till Rhodos i början på 70-talet, då invigdes jag i det grekiska köket. Vi var ute och åt med de glada grekiska affärsinnehavarna, Alex (Alex Vin & sprit) Pantelis (Chrissos Gold) Stavros (Art någonting) med flera. Vi var runt på varenda taverna på hela Rhodos, vilka måltider. Ytterst sällan hade vi under 20 rätter på bordet. Men det finns många som tar det försiktigt när det gäller val av mat. //PA |
|
||||
|
||||
Angående matdiskussionen:
vi går alltid till tavernor med traditionell grekisk mat, Undviker dock tavernor med bara vegetarisk mat. I Paleochora finns det bara tavernor med GOD grekisk mat. Och då menar jag GOD MAT! På Inochous och på Metexis går man ut i köket och kollar grytorna. Det är en upplevelse! Och vi väljer ofta från dessa. Så Arne äter inte bara schnitzel, MEN jag har en benägenhet att äta vegetariskt. Och det beror på att grönsakerna är så färska här! Då njuter man. Vilken ö vi än är på, så försöker vi finna tavernor med ett kök. där man går in och titta i grytorna. Birgitta (som just nu ändå längtar efter mandelpären, tunnbröd och svensk sill. Samt surströmming). |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
Ansluter mig ivrigt till chortans vänner! All chorta är inte god, men oftast är den utmärkt. Ett bra sätt att få i sig lite livgivande grönsaker.
(Och vad gäller grönsaker är för övrigt Arne ett lika bra sanningsvittne som han är när det gäller Lipsi. I ingetdera fallet är Arne den bästa guiden, alla hans övriga förtjänster till trots) Birgitta, dina pajer såg läckra ut. Kan det ha varit feta i två av dem och spenat i de andra två? En grej jag måste fråga: funderar ni aldrig på att lägga om dagsrutinen för att få vara med om en härlig grekisk fest? Nyårsfesten lät ju som ett verkligt party. Om ni äter lunch så att ni inte blir hungriga tidigt och sover lite längre siesta än vanligt, skulle ni inte orka då? Det värsta som kan hända är väl att ni sover lite längre morgonen efter? Grekiskt festande är så fantastiskt, och ett så vanligt och viktigt inslag för greker att jag nästan ser det som uttryck för en folklig kultur. Av alla grekiska festligheter jag varit med om kan jag erinra mig EN där det inte var något vidare drag - men alla andra har varit riktiga hyllningar till glädjen. Även i dessa tider, med kniven på strupen, festar det grekiska folket. Jag tycker att det är fantastiskt - och det är så synd att ni missar det för att det krockar med er klocka |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Det Eva skrev om som sällsynt var renodlat vegetariska tavernor, inte tavernor med traditionell grekisk mat. Och där har hon ju rätt. |
|
|||
|
|||
Men oj vilka påhopp det blev ang Arnes o Birgittas mat och uteliv,ja även Evas kommentar fick också en släng av sleven.Hmm
Smaken är ju som baken,delad!Jag tycker det är bara är kul att få läsa rapporterna om dagarnas gilla gång där i Paleochora och ser fram emot att få läsa om dem. Monica |
|
||||
|
||||
Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Jag säger då det!
Arne o Birgitta, fortsätt skriva o äta precis som ni alltid gjort. Kram KR |
|
||||
|
||||
Lördag 4 Januari. Paleochora
Lördag 4 Januari. Paleochora.
Det blir med all säkerhet lika vackert väder idag som under gårdagen. Vi inleder alltid lördagarna med att lyssna på Ring så spelar vi. Klockan nio visade utetermometern på 20 grader och solen skiner så vackert. Det är därtill endast en svag havsbris ute. Igår förmiddag gick vi ner på byn att se om den lilla delikatessbutiken hade öppet. Vi trånar ju efter att inhandla ett par burkar syltade apelsinskal av den sort vi fick i gåva av Kari och Arne. Men nej, den var stängd. Vi gick istället in på ouzerian invid frisersalongen att intaga förfriskningar. Så ner till viktualieaffären att kompletteringshandla. Hemåt vid ettiden att hålla siesta. Echaterine hade lämnat påsen med våra nytvättade kläder utanför dörren. Det var bara att hänga upp på det geniala torkstället varje studio är begåvat med. Vi brukar ge Echaterine en dusör på en tia som tack för att hon fixar vår tvätt uppe vid den konstiga tvättmaskinen på Yiorgos. Efter vederbörlig siesta gick vi ånyo upp till Water´s Edge att umgås med personal och gäster. Adriana hade eftermiddagspasset. Halv sex den raska promenaden upp till Methexis att botanisera i grytorna. Kyckling i ugn för Arne och Lamm med ärtskidor till Birgitta. Vi hade tänkt att i dagens snabbdagbok göra en utvikning angående diskussionen om matvanor i övärlden, men nu ser vi att detta ämne stötts och blötts på ett allsidigt vis allredan, och att vi ej har något att tillägga. Ja, möjligtvis då att en vänlig ton kalimeror emellan alltid är befrämjande för forumets trivselfaktor. Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Lördag 4 Januari” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
Jeg gleder meg med dere over det fine været
Snøen på fjellene - blomstene som titter opp O g den gode maten Ha det fortsatt kjempegodt |
|
|||
|
|||
Jag säger också..fortsätt njut av tillvaron och den goda maten .
|
|
||||
|
||||
Sv: Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Citat:
Ulla |
|
||||
|
||||
Skönt att vuxna människor själva får bestämma vad de ska äta och också får ge uttryck för vad de gill ar och även vad de inte gillar.
Ha det så himla bra i kära Paleochora. |
|
|||
|
|||
Sv: Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014
Hej Alla
Citat:
Jag håller med till 100 % //PA |
|
|||
|
|||
Håller med KR. Ät och drick vad ni vill. Huvudsaken är att ni fortsätter skriva om er vistelse så man får längta till nästa gång vi åter är i Paleochora och på Kreta. Vi äter ofta lamb in the owen på Gallini i Sougia och sonsokakia (är ej säker på stavningen) hos Manollo på Belvedere i Platanias. På tal om mat så var vi en gång på 1990-talet med en grekisk vän i Manoliopolo. Där fick vi bl.a. grillade fårtestiklar och jag vet inte om det blev en favoriträtt precis.
|
|
||||
|
||||
Citat:
Vi har det så himla BRA (och äter vad VI gillar) Birgitta. |
|
||||
|
||||