Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Arne & Birgittas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-03, 14:27
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Nu vattnas det i munnen. Get är en av mina absoluta favoriträtter. Kan det vara så att det inte serveras så mycket traditionell mat där Arne och Birgitta äter. Kanske tavernorna har anpassat sig till turisternas önskemål. De verkar ju servera schnitzel ofta och det trodde jag var en typisk centraleuropeisk rätt. Jag har aldrig sett den på en grekisk taverna.

Eva
Visst finns det tavernor som serverar traditionell mat i Paleochora. Jag har ätit mycket gott på Methexis. De flesta tavernor, även i turistområden som Chaniakusten, har lamm, get, kanin, staka, xorta osv på menyn... Men kanske inte alltid på menyn som de ger till turisten. Men om man som vi frågar efter specialiteér så får man oftast mycket bra vällagad mat även där man inte tror sig hitta den Men det är ju oftast internationell mat som efterfrågas och då anpassar tavernona såklart efter det... Även om vi är många som tycker det är tråkigt så är det ju tur för dem som gillar det.

// Malin
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 14:34
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Men det är ju oftast internationell mat som efterfrågas och då anpassar tavernona såklart efter det... Även om vi är många som tycker det är tråkigt så är det ju tur för dem som gillar det.

// Malin
Ja tänk så märkligt att nyfikenheten inte är större än så. Det är ju vad tavernaägarna brukar skylla på och häromdagen var det ett inslag om den framgångsrika turismen utanför Kalamata där en tavernaägare sa att han anpassat sig till turisterna och serverade hamburgare.

Tur det finns motvalskärringar som kvinnokoperativet i Petra på Lesvos där den grekiska husmanskosten är deras signum och alla tavernorna i Chora på Folegandros där husmanskosten helt prioriteras och här är det mycket populärt att äta och vara. Framgångskoncepten kan ju se olika ut.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2014-01-03 klockan 14:35. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 15:05
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Hmmm, att ge Xorta en sådan benämning, att över huvudtaget klassa ner denna gudabenådade maträtt så är i mitt tycke en ren skymf.

Den må vara enkel och ser kanske inte "inbjudande" ut men är fantastiskt god och även NYTTIG.

Och att inte variera sitt matintag oavsett hur många luncher och middagar man hinner med under en resa, tycker jag är att förlora chansen att upptäcka mycket man kanske inte alltid kan få tag på.

Man kan ju även lära sig nya smaker, komma ifrån vad jag vill kalla ett "konservativt tänkande". Träffade en gång en annan svensk på en taverna som envisades med att äta bl.a Spaghetti Carbonara flera gånger under en vecka. "Jag vågar inte prova grekisk mat" fick jag till svar.......

/Hasse
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 15:31
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Alla

Jag älskar all grekisk mat förutom Horta och fårtestiklar. Jag har ätit allt från sjöborre till just fårtestiklar.

Mina första resor till Rhodos i början på 70-talet, då invigdes jag i det grekiska köket. Vi var ute och åt med de glada grekiska affärsinnehavarna, Alex (Alex Vin & sprit) Pantelis (Chrissos Gold) Stavros (Art någonting) med flera. Vi var runt på varenda taverna på hela Rhodos, vilka måltider. Ytterst sällan hade vi under 20 rätter på bordet.

Men det finns många som tar det försiktigt när det gäller val av mat.

//PA
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 15:35
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Angående matdiskussionen:
vi går alltid till tavernor med traditionell grekisk mat, Undviker dock tavernor med bara vegetarisk mat.

I Paleochora finns det bara tavernor med GOD grekisk mat. Och då menar jag GOD MAT! På Inochous och på Metexis går man ut i köket och kollar grytorna. Det är en upplevelse! Och vi väljer ofta från dessa.

Så Arne äter inte bara schnitzel, MEN jag har en benägenhet att äta vegetariskt. Och det beror på att grönsakerna är så färska här! Då njuter man.

Vilken ö vi än är på, så försöker vi finna tavernor med ett kök. där man går in och titta i grytorna.

Birgitta (som just nu ändå längtar efter mandelpären, tunnbröd och svensk sill. Samt surströmming).
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 15:43
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Angående matdiskussionen:
vi går alltid till tavernor med traditionell grekisk mat, Undviker dock tavernor med bara vegetarisk mat. [/SIZE][/FONT][/B]
Fast de brukar vara väldigt sällsynta och finns de så drivs de oftast av riktiga fantaster som serverar underbar mat. Har en underbar matupplevelse från Hersonissos som ligger mer än 30 år tillbaka tiden. Där fanns då en liten taverna med ekologisk vegetarisk mat som drevs av några unga greker. Ett fantastiskt ställe som de drev med hjälp från en gammal mormor.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 17:55
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Ansluter mig ivrigt till chortans vänner! All chorta är inte god, men oftast är den utmärkt. Ett bra sätt att få i sig lite livgivande grönsaker.

(Och vad gäller grönsaker är för övrigt Arne ett lika bra sanningsvittne som han är när det gäller Lipsi. I ingetdera fallet är Arne den bästa guiden, alla hans övriga förtjänster till trots)

Birgitta, dina pajer såg läckra ut. Kan det ha varit feta i två av dem och spenat i de andra två?

En grej jag måste fråga: funderar ni aldrig på att lägga om dagsrutinen för att få vara med om en härlig grekisk fest? Nyårsfesten lät ju som ett verkligt party. Om ni äter lunch så att ni inte blir hungriga tidigt och sover lite längre siesta än vanligt, skulle ni inte orka då? Det värsta som kan hända är väl att ni sover lite längre morgonen efter?

Grekiskt festande är så fantastiskt, och ett så vanligt och viktigt inslag för greker att jag nästan ser det som uttryck för en folklig kultur. Av alla grekiska festligheter jag varit med om kan jag erinra mig EN där det inte var något vidare drag - men alla andra har varit riktiga hyllningar till glädjen. Även i dessa tider, med kniven på strupen, festar det grekiska folket. Jag tycker att det är fantastiskt - och det är så synd att ni missar det för att det krockar med er klocka
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 18:52
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast de brukar vara väldigt sällsynta och finns de så drivs de oftast av riktiga fantaster som serverar underbar mat. Har en underbar matupplevelse från Hersonissos som ligger mer än 30 år tillbaka tiden. Där fanns då en liten taverna med ekologisk vegetarisk mat som drevs av några unga greker. Ett fantastiskt ställe som de drev med hjälp från en gammal mormor.

Eva
Nej ,jag tror att du är fel ute ,den här tiden på året finns nästan bara Tavernor som serverar Grekisk trad.mat Undantag om du är ute i Större städer ,kan du hitta Hamburgerbarer,Och dina upplevelser 30 år gamla ,vilken relevans har det för den nutida resenären,den enda som det har betydelse för ,är för dig själv,som får tillfälle att slå dig för bröstet. Och det kan du väl bespara oss
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 18:57
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Nej ,jag tror att du är fel ute ,den här tiden på året finns nästan bara Tavernor som serverar Grekisk trad.mat Undantag om du är ute i Större städer ,kan du hitta Hamburgerbarer,Och dina upplevelser 30 år gamla ,vilken relevans har det för den nutida resenären,den enda som det har betydelse för ,är för dig själv,som får tillfälle att slå dig för bröstet. Och det kan du väl bespara oss
Men det var väl onödigt elakt?

Det Eva skrev om som sällsynt var renodlat vegetariska tavernor, inte tavernor med traditionell grekisk mat. Och där har hon ju rätt.
Svara med citat
Gammal 2014-01-03, 23:56
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Men oj vilka påhopp det blev ang Arnes o Birgittas mat och uteliv,ja även Evas kommentar fick också en släng av sleven.Hmm
Smaken är ju som baken,delad!Jag tycker det är bara är kul att få läsa rapporterna om dagarnas gilla gång där i Paleochora och ser fram emot att få läsa om dem.
Monica
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 07:45
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Jag säger då det!
Arne o Birgitta, fortsätt skriva o äta precis som ni alltid gjort.
Kram KR
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 09:31
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad

Standard Lördag 4 Januari. Paleochora

Lördag 4 Januari. Paleochora.

Det blir med all säkerhet lika vackert väder idag som under gårdagen.
Vi inleder alltid lördagarna med att lyssna på Ring så spelar vi. Klockan nio visade utetermometern på 20 grader och solen skiner så vackert. Det är därtill endast en svag havsbris ute.

Igår förmiddag gick vi ner på byn att se om den lilla delikatessbutiken hade öppet. Vi trånar ju efter att inhandla ett par burkar syltade apelsinskal av den sort vi fick i gåva av Kari och Arne. Men nej, den var stängd. Vi gick istället in på ouzerian invid frisersalongen att intaga förfriskningar.

Så ner till viktualieaffären att kompletteringshandla. Hemåt vid ettiden att hålla siesta. Echaterine hade lämnat påsen med våra nytvättade kläder utanför dörren.

Det var bara att hänga upp på det geniala torkstället varje studio är begåvat med. Vi brukar ge Echaterine en dusör på en tia som tack för att hon fixar vår tvätt uppe vid den konstiga tvättmaskinen på Yiorgos.

Efter vederbörlig siesta gick vi ånyo upp till Water´s Edge att umgås med personal och gäster. Adriana hade eftermiddagspasset.

Halv sex den raska promenaden upp till Methexis att botanisera i grytorna. Kyckling i ugn för Arne och Lamm med ärtskidor till Birgitta.

Vi hade tänkt att i dagens snabbdagbok göra en utvikning angående diskussionen om matvanor i övärlden, men nu ser vi att detta ämne stötts och blötts på ett allsidigt vis allredan, och att vi ej har något att tillägga. Ja, möjligtvis då att en vänlig ton kalimeror emellan alltid är befrämjande för forumets trivselfaktor.

Lite bilder från gårdagen ligga så strax inne i galleriet under ”Lördag 4 Januari”

Arne och Birgitta
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 11:20
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Jeg gleder meg med dere over det fine været
Snøen på fjellene - blomstene som titter opp
O g den gode maten
Ha det fortsatt kjempegodt
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 11:39
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag säger också..fortsätt njut av tillvaron och den goda maten .
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 12:25
UllaCs avatar
UllaC UllaC är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag säger då det!
Kram KR

Ulla
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 12:30
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Skönt att vuxna människor själva får bestämma vad de ska äta och också får ge uttryck för vad de gill ar och även vad de inte gillar.
Ha det så himla bra i kära Paleochora.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 12:52
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Re: Kreta i Vinterskrud 2013 - 2014

Hej Alla

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Jag säger då det!
Kram KR

Jag håller med till 100 %

//PA
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 13:12
rollen rollen är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2010

Håller med KR. Ät och drick vad ni vill. Huvudsaken är att ni fortsätter skriva om er vistelse så man får längta till nästa gång vi åter är i Paleochora och på Kreta. Vi äter ofta lamb in the owen på Gallini i Sougia och sonsokakia (är ej säker på stavningen) hos Manollo på Belvedere i Platanias. På tal om mat så var vi en gång på 1990-talet med en grekisk vän i Manoliopolo. Där fick vi bl.a. grillade fårtestiklar och jag vet inte om det blev en favoriträtt precis.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 14:25
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
Skönt att vuxna människor själva får bestämma vad de ska äta och också får ge uttryck för vad de gill ar och även vad de inte gillar.
Ha det så himla bra i kära Paleochora.

Vi har det så himla BRA (och äter vad VI gillar)
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2014-01-04, 17:01
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:46.