Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-05-13, 06:14
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Pireus-Amorgos

Eva, vi bodde på Galaxy. Fint ställe med en trädgård. Rekommenderas. Men inte alla rum har havsutsikt.
Inte så jobbig att gå till, då man kunde välja mellan trappor eller väg.
Riitta har bott på hotellet strax nedanför, där hon hade fin havsutsikt. Det stället heter Filoxenia och ser fint ut.
Birgitta (direkt från ett vackert Norrbyskär).
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 08:01
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Eva, vi bodde på Galaxy. Fint ställe med en trädgård. Rekommenderas. Men inte alla rum har havsutsikt.
Riitta har bott på hotellet strax nedanför, där hon hade fin havsutsikt. Det stället heter Filoxenia och ser fint ut.
Hotell Filoxenia finns på min bild till höger om väderkvarnen, var dit och tittade fint läge men något dyrare än på Mike's som ligger centralt vid hamnen och utsikt både över havet och upp mot bergen och byn Tholaria... Underbart läge!! (finns på booking.com)

MEN kunde se där att det lönade sig att förhandla på plats!!..

Sunny(som är på språng och snart ska ut på lång vandring)
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 10:07
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Nu har även jag njutit av dina fina bilder och berättelser. Tack!

/kassio, direkt från Nea Chora (hotell Danaos wi-fi fungerar utmärkt från solstolen också).
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 12:55
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Imorgon är jag solo, Yanna åker som sagt hem tidigt på morgonen, vi har haft en trevlig vecka tillsammans, med många skratt och trevliga upplevelser!
TACK, igen Yanna för gemenskapen!!

Sunny
Ja, vi har verkligen haft trevligt och höjdpunkterna var förståss bilutflykterna och den till Egiali gör att jag ger Egiali många fler poäng än jag gett tidigare, då Katapola varit min favoritby. Nu får dom samma betyg av mig. När/om jag åker till Amorgos igen, så ska jag bo i båda byarna.
TACK själv, Sunny, utan dig hade jag inte sett så mycket utan bil. Det gick ju ingen buss heller, så jag hade ju fastnat i Katapola!
TUSEN TACK, Sunny!!!

Jag hade en låååång hemresa, med några timmar att spendera på Naxos och Santorini (hamnen), men jag tyckte tiden ändå gick fort, just pga alla stopp. Båtresan Santorini-Heraklio var det grov sjö och några mådde inte tip-top, men jag klarade mig bra. Båten blev försenad, så jag hann inte med 8-bussen Till Rethymno och fick ta 9-bussen...seeegt i sista stoppet. Åkte från Amorgos kl 6 på morgonen och var hemma 22:30.

Jag hoppas du får många underbara dagar på Amorgos, ska följa dig hela vägen! KRAM!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 13:00
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Sunny(som är på språng och snart ska ut på lång vandring)
Lång vandring....Profiti Ilias kanske?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 13:58
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Hej Sunny12!

Jag har bott på Gryspos i Egiali för några år sedan. Trivdes bra!
I sommar ska jag bo där igen. Det ligger lite högre upp så man får lite motion . Fin utsikt över hav från en del studios.

Pyttan
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 15:36
Carina Carina är inte uppkopplad

Vad trevligt att följa den vistelse på Amorgos. Jättefint, men eftersom det är lång båtresa så är det uteslutet, anlag för sjösjuka. Max en timmes båtresa för oss (Skiathos - Skopelos).
Själv ser jag nu fram emot två veckor i Molivos på Lesvos, den 22:a åker vi.

Carina
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 15:51
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Fick mail att de läst ditt tips. Själv har jag rätt bristfällig bild av hur det ser ut i Egiali. Var där ganska kort och det är länge sen. De vill bo högt med utsikt och är vältränade +60-åringar så branta backar blir nog bara trevligt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 17:23
KRs avatar
KR KR är uppkopplad nu

Reg.datum: maj 2011

Härliga bilder, förstår att du njuter.
Det är 10 år sedan jag var på Amorgos så det är bäl snart dax igen.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 17:39
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fick mail att de läst ditt tips. Själv har jag rätt bristfällig bild av hur det ser ut i Egiali. Var där ganska kort och det är länge sen. De vill bo högt med utsikt och är vältränade +60-åringar så branta backar blir nog bara trevligt.

Eva
Hur högt?
Potamos kanske?
Där finns studios att hyra med fantastisk utsikt.
Jag bodde på Pelagos som låg i Aegiali i själva byn men uppför backen ca 200-250 meter. Hyfsat pris, trevliga ägare och utsikt som heter duga ifall de väljer havsutsikt då vill säga. (Det gjorde inte jag ändå kunde jag se en del av havet från mitt rum.)
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 20:48

Tisdag 13 maj

Fortsatt soligt och varmt.. det tackar jag för!!..

IDAG..kände jag för en längre vandring.. strax före 10.00 hade jag packat den lilla ryggan med diverse förnödenheter, vatten viktigast!

Målet var PROFITIS ELIAS... vandringen gick från KATAPOLA från mitt hotell och upp på den kända vandringsleden till CHORA (gick ju den vägen tidigare men då ner till Katapola).
Här kommer ett par bilder från vandringsleden, tyvärr är de felvända, vet tyvärr inte hur jag ska göra för att få de rättvända.....

Efler en timmas effektiv vandring kunde jag se CHORA.. hade ett par korta pauser på vägen upp, hittade en vattenkälla där jag fyllde på med mer vatten, underbart smakade det!

So far so good.....Sen följde jag landsvägen en bit mot EGIALI.. andra avtagsvägen till höger tog jag av (har sett bild på Kalimera (Jannes) så jag kände igen mig!!
Det var otroligt vackert att gå på denna leden, mycket blommor och utsikten helt otroligt!!
Tyvärr var det "London-dimma" på fm, så här såg det ut ner mot Chora...

SÅ.. Vackert med blommorna!!! (tyvärr också denna bild felvänd), Ni får väl vända på datorn....

Leden upp för berget, tja vad ska man säga... mycket sten och ojämnt, inget för de med onda knän! Som tur är så är jag frisk, så det gick bra för mig, tog cirka en timme så kom jag upp på ett berg och sen fortsatte leden neråt mot Egiali-hållet då började jag genast tänka att nu har jag missat avstickaren upp mot PROFITIS ELIAS..det fanns inga markeringar, men jag såg ju berget som var högre än det som jag hade kommit upp på.. hmmm...inte lätt för en kvinna ensam ute i vildmarken.. ..bara en massa getter som höll mig sällskap, de var ständigt närvarande! MYSIGT!!..

Tillslut beslöt jag mig för att gå neråt åt Egiali-hållet...tillslut kom jag fram till dessa vackra bergsformationer, där getterna höll till...

Här satte jag mig för att ta en paus och dricka min Lilla Mythos och äta lite chips, efter två timmars intensiv vandring uppför och det var varmt... här satte jag mig vid det underliga berget med getterna som sällskap och med denna utsikten, magiskt kan jag säga...

Satt väl här en halvtimme och funderade på hur i helsike jag skulle ta mig till Profitis Elias.. ..tillslut beslöt jag mig för att gå samma väg tillbaka för att se om jag missat avstickaren upp dit... MEN när jag kom upp igen kunde jag inte se den, bara en massa stenar ingen led och ingen skylt som talar om vart man ska gå.. ..nej jag går tillbaka ner till CHORA.. orkar inte leta, innan jag gick ner tog jag denna bild, vilken utsikt!!

Något besviken kom jag ner till Chora, måste fråga någon tänkte jag som vet exakt vart man ska ta av uppe på berget för att komma till den högsta punkten..
Käkade lunch på den mysiga Tavernan som Yanna och jag besökte tidigare... i Chora,granne med To Xyma, som fortfarande inte har öppnat..trots att det är en hel del turister här nu, mest fransmän, inga svenskar har jag råkat på än...

Frågade tavernaägaren om hon visste hur jag ska hitta rätt väg till Profitis Elias, men hon hade inte vandrat dit själv, men hon tipsade mig om vart jag kunde fråga, i en turistshop i närheten!
Jag gick dit och frågade mannen som jobbade där, beskrev så gott jag kunde, han har själv gått dit flera gånger sa han!

Han förklarade att när man kommer upp dit som leden börjar gå nerför ska man ta åt höger upp mot det stora höga berget, men det är mycket svårt att se vart man ska ta av om man inte är så van... det fanns ingen upptrampad led mer än den jag gick på... bara en massa stenar vid sidan om... Ok får väl gå upp dit igen vid ett annat tillfälle!!

Inte hela världen det var ju ändå en härlig vandring jag gjort idag och lång, en heldag på 8 timmar, med pauserna inkluderat.

Strax före 18.00 kom jag ner till Katapola, här kan jag se ner till byn från vandringsleden..

Ändå nöjd med min dag, Amorgos är så vackert!!

I hamnen har det kommit in många fritidsbåtar, riktigt lyxiga sådana..

Imorgon är en ny dag med nya äventyr... MEN.. ska ta det lite lugnare..kanske ett dopp i det stora blå.. ..
På torsdag tänker jag vandra till klostret PANAGIA CHOSOVIOTISSA, från Katapola via Chora...och hoppas att de släpper in mig....det lär ju bli en upplevelse för livet!!

Fortsättning följer...

Samt TACK för alla trevliga kommentarer!!..

Sunny(direkt från paradisön AMORGOS)..
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 21:17
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2010

Vilket härligt äventyr Sunny12!

Tack för fina bilder
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 21:21
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ibland är det ju vägen och inte målet som ger mening. Oavsett verkar du ha haft en underbar dag. Klostret blir säkert en fin upplevelse. Eva
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 21:51
Lissi Lissi är inte uppkopplad

Tack, för din fina skildring! Så vackert. Synd att Amorgos ligger så avigt till...men tack vare dig så får jag ju se ön ändå.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 22:02
Malina Malina är inte uppkopplad

Underbar läsning!
Vi vill också vandra till P.Elias,men det verkar lite krångligt...
Jannes beskrivning är ju klar och tydlig,men det är SYND att någon inte märker ut leden bättre.Det kunde väl nån turistbyråmänniska eller borgmästare göra,eftersom intresset är stort att gå denna sträcka!
I juli 2009(tror jag),gick Emilo och jag från klostret till Aegiali.Det tog 6 timmar och var betydligt jobbigare än vad som beskrivits av andra vandrare.Vi gick vilse och vissa partier var branta och rejält steniga.Trots det, var det en underbar vandring och det bästa var att med värkande fötter och knän äntligen komma ner till stranden,kasta av sig kläderna och kasta sig rakt ut i havet.Vi sov under en tamarisk i två timmar och sen åt vi pasta som smakade HIMMELSKT!
Även denna led borde märkas ut betydligt bättre och också övriga.
När vi kommer till Amorgos i september,ska jag tala med någon ansvarig om detta!(Oj oj oj vad SVENSK jag lät)...
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 22:12
Yannas avatar

Underbart!
Att vandra måste ju slå bilturer med råge!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 22:15
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Tack, för din fina skildring! Så vackert. Synd att Amorgos ligger så avigt till...men tack vare dig så får jag ju se ön ändå.

Lissi
Lissi, det tar 3 timmar från Naxos....som man kan flyga till inrikes! Du skulle åka dit, du skulle INTE ångra dig!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 22:21
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Ju mer jag tänker efter desto mer övertygad blir jag om att jag ska gå tillsammans med Studio Iris ifall jag går sträckan Klostret - Egiali ensam i sommar. Jag fnissar samtidigt lite åt mig själv som liksom behöver någon att hålla i handen när det blir brant. Men nu känns det ändå ganska klokt att göra det, särskilt som jag kommer dit i högsommarvärme.

Vackra bilder Sunny. Du vet väl hur de säger...
En gång Amorgos alltid Amorgos.
Nu är det nog färdigåkt till andra öar, åtminstone utan att pula in Amorgos i rutten

Du har en otroligt häftig upplevelse framför dig imorgon. Hälsa klostret från mig.
/E
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 22:42

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
Underbar läsning!
Vi vill också vandra till P.Elias,men det verkar lite krångligt...
Jannes beskrivning är ju klar och tydlig,men det är SYND att någon inte märker ut leden bättre.Det kunde väl nån turistbyråmänniska eller borgmästare göra,eftersom intresset är stort att gå denna sträcka!
I juli 2009(tror jag),gick Emilo och jag från klostret till Aegiali.Det tog 6 timmar och var betydligt jobbigare än vad som beskrivits av andra vandrare.Vi gick vilse och vissa partier var branta och rejält steniga.Trots det, var det en underbar vandring och det bästa var att med värkande fötter och knän äntligen komma ner till stranden,kasta av sig kläderna och kasta sig rakt ut i havet.Vi sov under en tamarisk i två timmar och sen åt vi pasta som smakade HIMMELSKT!
Även denna led borde märkas ut betydligt bättre och också övriga.
När vi kommer till Amorgos i september,ska jag tala med någon ansvarig om detta!(Oj oj oj vad SVENSK jag lät)...
Lät underbart den vandringen Ni gjorde, men då ska man ju vara minst två!
Jag skulle säkert klara det ensam, MEN det räcker ju att jag vrickar foten eller något liknande, vem hjälper mig då??
Ja, jag håller med att det är dåligt att vandringslederna är så dåligt utmärkta, med tanke på att de är så populära för turister att vandra på dessa!!
Jag gick också bort dit vandringsleden till klostret, Agia Anna och Egiali börjar, där står visserligen en skylt..men på grekiska.. ..jag kan inte läsa på grekiska, finns säkert fler som inte kan! Bara en sån sak!! Om jag nu får klaga lite!!..

Citat:
Ursprungligen postat av Thira Visa inlägg
Ju mer jag tänker efter desto mer övertygad blir jag om att jag ska gå tillsammans med Studio Iris ifall jag går sträckan Klostret - Egiali ensam i sommar. Jag fnissar samtidigt lite åt mig själv som liksom behöver någon att hålla i handen när det blir brant. Men nu känns det ändå ganska klokt att göra det, särskilt som jag kommer dit i högsommarvärme.

Vackra bilder Sunny. Du vet väl hur de säger...
En gång Amorgos alltid Amorgos.
Nu är det nog färdigåkt till andra öar, åtminstone utan att pula in Amorgos i rutten

Du har en otroligt häftig upplevelse framför dig imorgon. Hälsa klostret från mig.
/E
Thira imorgon vilar jag, på torsdag går jag till klostret!!..
Ja, så blir det nog.. En gång Amorgos, alltid Amorgos!!..

Sunny
Svara med citat
Gammal 2014-05-13, 23:12
LaRose LaRose är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011

Tack för en härlig beskrivning av din dag, Sunny!

I "Weekly newsletter" från Upaya Zen Center som jag just fick, skriver Roshi Joan Halifax: "There's something so wonderful about getting lost, because if you're not lost, you think you know where you're going..."
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.