![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fräck bild av Fourni river, Arne. Sådana där häftiga regn kan verkligen ställa till det. Dagen efter ett sådant på Karpathos en gång var det ärtsoppa längs hela stranden, så jag åkte till Christou Pigadi istället, en liten strand, för att se hur det var där. Men där var gråt, tandagnisslan och hårt arbete för hela grusbacken hade rasat till följd av av regnet och tavernan stod under lervatten ända in i köket.
Ägarparet och sonen berättade att det brukade hända nån gång om året men bara på vintern, de var bestörta och grävde och öste, grävde och öste. Och jag min idiot inser först nu när jag tänker på det att jag naturligtvis borde stannat och hjälpt till! ![]() Hummern ser ruskigt fräsch och god ut! |
|
||||
|
||||
![]()
Hummern var fräsch. Och god. Och prisvärd!
Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]()
Ja det förstår jag! Jag har bara ätit hummer två gånger i Grekland, första gången var på Symi och den såg ut som din. Jättegod. Andra gången var på Koufonissi där jag åt hummer med spaghetti som alla envisas med, den var riktigt tråkig.
|
|
||||
|
||||
![]()
Men så vackert väder nu efter trenne dagars regn och rusk. Vi gick ner till hamnområdet att klyva ett krus vitt på Nikos vid elvatiden.
Vi sporde Nikos varifrån Fourni får sin eltillförsel. Detta mot bakgrund av att vi under gårdagen drabbades av tvenne strömavbrott. Dels mellan klockan elva till kvart i tolv, dels ett kortare vid tid halv två, omfattande tjugo minuter. Eltillförseln till såväl Ikaria som Fourni kommer från det stora oljekondenskraftverket beläget mellan Karlovassi och Pythagorion på Samos. Kraftverket kunna ses från färjan. Fyra jättelika vitröda skorstenar tillsammans med en cracker försörjer de tre öarna med el. Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Onsdag 1 Oktober. Fourni
En vacker och solig morgon med svag havsbris och en utetemperatur på 19,5 grader nu klockan sju på morgonen. Frukostsittningen fick dock ske inne i studion. Prick klockan sju avgick Panagia T mot Samos. De små fiskebåtarna har likaså gått ut att fånga fisk. Även idag ska vi försöka få kontakt med Pension Sunshine att boka rum för vår ankomst nu fredag 3 Oktober. Under gårdagens förmiddag gick vi huvudgatan upp att plundra bankomaten på 500 €. Vilken lycka. De stora sedlarna voro slut och vi erhöllo en saftig bunt 20- Eurosedlar. Dessa sedlar är klart mer populära hos öns näringsidkare, speciellt på förmiddagarna. Vi gick även in till den vresiga damen på Travel Agency att inhandla biljetter till fredagens färjetur. Icke så, ni får återkomma på torsdag kväll när vi vet om Panagia T går på fredag. Vi gick vidare upp till bageriet att inhandla några kladdiga, men ack så goda småkakor. Hem att vila siesta innan det vid pass halv sex var dags att gå ner till Nikos Taverna att spisa middag. Arne valde en jättelik fläskkotlett medan Birgitta tog ostfyllda Auberginer samt därtill ett litet fat med gröna ärtor. Notan landade på 18 € inklusive ett krus vitt. Vid pass halv sju anlände från Samos en för oss mera okänd färja. Densamma var lite större än Panagia T, men snarlik i skrovet. Nikos lät på förfrågan meddela att Panagia T under resan till Samos hade fått vissa problem med rodermekanismens hydrualik. Panagia skulle anlända senare under kvällen efter att roderfunktionen reparerats. Strax efter klockan sju anlände Europeean Express med passagerare och förnödenheter. Några turister som klev av kunde dock icke skymtas, endast turister som gick ombord. Här på lilla Fourni har vi under åren sammanträffat med andra Kalimeramedlemmar. Inkfish, Cia, samt Kari från Norge. Flera finnes, men dem kan vi ej namnen på. Kari skulle fara vidare till Ikaria där hon anmält sig till en intensivkurs i grekiska. Den morgon hon skulle avresa till Ikaria uppstod vild palaver ute på bortre piren där färjan skulle avgå. Polisen var där, Hellenic Coast Guard likaså, och även öns Borgmästare samt några officerare från öns garnison. Det hade uppenbarligen riktats ett bombhot mot färjan. Efter en dryg timme och genomsökning av färjan kunde den försenad ändå avgå mot Ikaria och Samos. Lite bilder från gårdagen ligga inne i galleriet under ”Onsdag 1 Oktober” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Det är alltid lika trevligt att sitta och läsa Era beskrivande rapporteringar, jag förstår dock inte vart jag hittar galleriet med bilderna, någon som kan guida mig lite?
Mvh Jannis |
|
|||
|
|||
![]()
Klicka på Arnes avatar så hittar Du bilderna.
|
|
||||
|
||||
![]()
Siesta på Fourni.
Så lägger man sig och tar siesta. Ligger och lyssnar på vågorna som brusar nedanför. Lyssnar en halvtimma men kan inte sova. Jag vänder mig på rygg. Tittar upp i taket där horhusfläkten finns. Och börjar filosofera. Över dom människor vi har mött på Fourni under årens lopp. Första gången vi kom hit var för 12 år sedan. En del av våra vänner finns inte längre kvar. Kanske flyttat någon annanstans. Kanske avlidit. Men många finns kvar och dom ser oss som återkommande gäster och hälsar jasas på oss. Vi tycker om att prata med Nikos servitör. Han kom från Pakistan för 5 år sedan. Läser (distans?) på något universitet på vintrarna. Nikos säger att ”he is a very good man”. Han har fått ett bra liv här på Fourni. Öns före detta A-lagare har vi inte sett till. Han kom ofta gormande och vinglande och varje kväll låste dom in honom i en skrubb. För 2 år sen hade han blivit prydlig och nykter. Idag fick vi veta att han låg på kyrkogården sen en tid tillbaka. Fiskaren, som även drev ouzeriet vid hörnan. Han och makan försökte få barn i 12 år. Till sist lyckades det. Det barnet riskerade att bli sönderkramat. Befolkningen på ön var så glada över denna nedkomst. Ja, på så sätt ligger jag och tänker på dom människor vi känner här. Jag tänker också på att vi träffat en del Kalimeravänner här, trots att det är en så liten ö. Cia, Kari, Inkfish, Susie. Jag har säkert glömt ett par stycken. Och många andra här på forumet har varit på denna ö. När vi skrev vår första reseberättelse avslutade vi med: ”Till denna ö kommer vi att återvända till”. Och det har vi sannerligen gjort. Nu är siestan slut för denna gång. Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Birgitta, Du skulle skriva mycket mer och berätta!
Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, så är livet, Birgitta. Människorna passerar förbi, en del blir vänner och andra försvinner till "himmelriket". För er är det öar också, men öarna består och ni lockar kalimerianer att besöka dem. Bra gjort!
/ Jannis |
|
||||
|
||||
![]()
Under denna dags förmiddag försökte vi febrilt etablera kontakt med Pension Sunshine på Samos/ Pythagorion, dock utan resultat. Vi gav upp och Birgitta ordnade nytt boende på Acropoli i hamnområdet på Pythagorion via Booking.Com. 25 € per natt de fem nätter vi ska bo där innan hemresan den 8 Oktober. Stället har endast sju rum, men det finnes såväl AC som Wlan .
Rummens balkonger skola ha havsutsikt eller i alla fall viss havsutsikt. Vädret här på Fourni är sommarlikt med sol. Dock viss vind i området. Nu laddar alla grekerna inför kvällens fotbollsmatch mellan Malmö FF och Grekiska Olympiakos från Athen. Storbilds-TV är uppriggade på alla Tavernorna. Vårt intresse av fotboll är dock svagare än vinden.... Arne och Birgitta |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har redan bokat bord med hotellvärden på hotellet ikväll. Han är stor Olympiakos-fan och vi hejar givetvis ikväll på MFF. Bra sändningstid också så vi hinner äta middag innan.
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Pensionatet är öppet, men bara för de som bokat tidigare. Telefonerna är avstängda vad jag har hört och Eva är som sagt i Thessaloniki.
|
|
||||
|
||||
![]()
Birgitta, så fint skrivet! Fourni är verkligen en ö där takten är så lugn att man får tid att reflektera.
Lustigt att du nämner Hassan på tavernan, jag kom plötsligt att tänka på honom igår och tänkte att jag skulle fråga om han var kvar. En riktig fin kille som inte lät sig nedslås av Jennys regemente över honom när han pilade mellan borden ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
ENIG
![]() ![]() (Og - det var trivelig å treffes på Fourni ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Torsdag 2 Oktober. Fourni
Milda vindar denna morgon. Vi avläser 19,3 grader nu vid sjutiden på morgonen. Panagia T avgick klockan sju prick . I morgon ska vi vara ombord att företaga resan till Samos. Lite om Toula Rooms nu. Pensionatet har inalles 14 studios. Tio av dem har havsutsikt, dock har rummen en trappa upp begränsad utsikt på grund av de Tamarisker Kommunen för några år sedan lät plantera just nedanför hamnstråket. De fem rummen två trappor upp har dock kvar den fina havsutsikten. Priset per natt i för - respektive eftersäsong ligga på 20-25 €. Ett enligt vårt förmenande mycket bra pris för den goda standarden. Förutom den fina balkongen finnes därtill loftgångarna mot innergården där bord och stolar samt morgonsol finnes. Stranden nedanför Toulas är klart badbar. Lite stenigt de första fem metrarna, men sedan utmärkt sandbotten. Toula Rooms kan bokas via Booking.com alternativt telefon 0030 2275051332. E-postadress info@fournitoulastudio.gr Under gårdagen strövade vi upp till Square, det lilla torget uppe där Main Street slutar. Vid torget finns ett bageri, en frukt- och gröntaffär, en blomsterbutik samt Folkets Hus. Därtill en fin cafénion med utebord. En gammal sarkofag som för något hundratal år sedan hittades uppe i bergen har baxats ner till Square, och används mest som papperskorg numera. Byns vackra centrumkyrka är även belägen uppe vid torget. Ambulerande försäljare brukar också hålla till uppe vid Square att utbjuda sina varor. Just denna dag var det en matthandlare. Så ner vid sextiden att spisa middag på Nikos Taverna. Arne valde en mustig nötköttsgryta medan Birgitta tog en rätt bestående av något som liknade lasagneplattor i rullar och fyllda med köttfärs. Notan på 20 € anlände samtidigt med Panagia T. Icke en turist gick iland, endast en grupp soldater samt några öbor. Därtill förnödenheter till näringsidkarna. Så hem att sitta studio samt lyssna på Speedwayfinalen på sportradion. Vetlandalaget vann överlägset mot Indianerna från Kumla. Lite bilder från gårdagen återfinnes i galleriet under ””Torsdag 2 Oktober” Arne och Birgitta |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Fourni, Ikaria och Samos försörjs av el från kraftverket på Samos. Och då prioriters Samos ibland när det fattas el ![]() Elakt och egoistiskt av Samos ![]() Men det är ovanligt i denna lågsäsong som nu är. Birgitta |
|
||||
|
||||
![]()
Jo, jag vet att de får strömmen via Samos. Och då är det också de som riskerar lite styvmoderlig behandling.
Strömavbrotten på Nisyros när vi var där för många år sedan förklarades med att ön fick sin ström från Kos. Liknande situation där alltså. Det låter som att du åt Nikos canelloni, de där stora pastarören. Det har jag också gjort, de var jättegoda ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Sista vardagen för denna gången på Fourni.
Efter frukost går vi ner till vårt ”vardagsrum”, det vill säga Patras Cafe. På grund av blåsten har vi suttit inne de flesta gånger. Sätter oss ner vid träsoffan med dom sköna kuddarna vid det stora teakbordet. Här trivs vi. Vardagsrummet har en kakelugn (som inte används vid denna årstid), fina tavlor på väggarna och fin trämöblering. Jag tar fram min stickning och känner mig som hemma. Bättre hälften har tagit fram datorn, så vi lyssnar på Radio Västerbotten. Efter någon timma eller så går vi över till Nikos och tar ett krus. Det är så intressant att titta på deras göromål på förmiddagen. Nikos lagar kvällens middagar i köket. Gamla pappa Nikos fyller på kol i grillen och övergår senare till att skala potatis. Ingen godare pommesfrites i hela Grekland finns här! Hassan, servitören, kommer med inköp, framför allt grönsaker. Sen övergår han till att sopa. Vi är oftast dom enda gästerna här. Denna förmiddag ska vi göra lite inköp. Så innan siestan går vi upp längs huvudgatan. In till bageriet för att köpa förnödenheter för morgondagens färjeresa. Det blev äppelpaj, kladdsockerkaka och en lättare form av baklava. Sen till grönsaksaffären för inköp vi vill ta med oss hem. Fyra rödlökar, som är av mycket bättre kvalitet här än hemma. Fyra vitlökar slank med. En halva ska jag använda till att sätta ”klyftorna” i jord just innan tjälen kommer hemma. Så hem för siesta, därefter packning. Packningen drar jag mig för Det är ju ett avslut för denna gången, men det är ett nödvändigt ont. Klockan 07.00 drar vi vidare med Panagia. Birgitta. |
![]() |
|
|