|
||||
|
||||
Övernatta i Aten/sammanslagen tråd
Hej! Vi kommer att behöva övernatta i Aten på hemvägen från Sifnos, men kommer inte att ha tid för att turista. Vi vill hitta ett lätt-tillgängligt, prisvärt hotell, varifrån man enkelt tar sig till flygplatsen. Tacksam för alla tips!
Ingegerd |
|
|||
|
|||
Sv: Övernatta i Aten
Det ligger flera hotell nära tågstationen i Pireus, vet inga namn men man brukar bli tillfrågad om man söker hotell vid båten av hotellpersonal. Annars har ni ju Andonis hotell och Acropolis House i Plaka , som ligger nära Syntagma och där finns flygbussar som går till flygplatsen.
|
|
|||
|
|||
Pireus är inte så kul att bo i... Det finns hyfsade ställen men sedan ska ni ta er till flygplatsen nästa morgon. Och Pireus är inte kul på natten eller kvällen!
Adonis och Acropolis House vid Plaka är bra. Ni kan förboka och priset är samma som om ni kommer in från gatan. Och kommer ni inte för sent så hinner ni se lite av Plaka också. Från Pireus till Adonis tar det ca 15 -20 min med taxi. Ca 15 €. På morgonen tar det 10 min att gå upp till Metron på Syntagma. Direkttåg till flygplatsen som tar ca 35 min. Peter |
|
|||
|
|||
Amaryllis Inn Hotel, lätt att kolla in och boka via nätet,ett bra övernattnings hotel. Nära till allt,19km till flygplatsen tex.
Senast redigerad av Agda den 2007-07-28 klockan 10:51. |
|
||||
|
||||
TacK Agda, Amaryllis hade rum, Adonis och flera andra vi testat är fullbokade.Och tack alla andra vänner i forumet, resorna skulle inte bli hälften så lyckade utan ER!
|
|
|||
|
|||
Acropolis View (inte att förväxla med Acropolis House) är ett utmärkt hotell till bra pris som ligger i lugnt område precis nedanför Akropolis. Man når enkelt flygplatsen från tunnelbanestationen Akropoli. Att man från sin balkong har utsikt mot Akropolis gör ju inte saken sämre!
Vi betalade 76 Euro per natt för ett dubbelrum inklusive frukostbuffé. Smultron Senast redigerad av inkfish den 2007-07-30 klockan 14:23. Anledning: Webhänvisning borttagen |
|
|||
|
|||
Tack för tips! Nu har även vi bokat på Amaryllis Inn hotel i Aten sista kvällen då vi kommit från Naxos! Härligt att avsluta semestern med en Atenkväll!! Rafina är inte alls lika trevligt på kvällen och hotellrum MYCKET dyrare! 59,5 euro för ett dubbelrum inkl frukost mitt i högsäsong i Aten är inte dyrt!!!
Lissi - imorgon bär det av äntligen!!! Senast redigerad av Lissi den 2007-07-30 klockan 13:57. Anledning: Tillägg |
|
|||
|
|||
Amaryllis inn
Citat:
Vi har tänkt 5 nätter på Naxos i närheten av Agia anna stranden sedan blir det 3 nätter på Koufonissi, och till sist en natt i Athen troligtvis i Plaka. Ligger Amaryllis i Plaka? LA |
|
|||
|
|||
Sv: Rumsraggare på Naxos
Nej det ligger Nära Athinas-gatan och Pireos Str.mellan Plaka och Omoniaplatsen ung..Alltså ca 20 min promenad från Plaka skulle jag tro. Väldigt centralt ändå...Man tar tunnelbana från Pireus till metrostationen som heter Pireos Str. och som ligger 250 m från hotellet! Vi ska åka första båt från Naxos på morgonen så vi får en eftermiddag och kväll i Aten...en stad vi älskar!
Förra året bodde vi sista natten i Rafina men hotellen är så dyra där och det är lite trist på kvällen... Lissi |
|
|||
|
|||
Amaryllis är ett första klassens lopphotell, måste finnas bättre alternativ än så. Bodde där för två år sedan, och det gjorde ingen glad, knappast en omgivning man vill promenera med barnen i.
|
|
||||
|
||||
Sv: Övernatta i Aten/sammanslagen tråd
Om man vill bo väldigt lättillgängligt från metrostationen med tanke på transporten till flygplatsen så är Hotell Attalos på Athinas-gatan väldigt nära Monastiraki-stationen ett utmärkt val. Inte mycket mer än 100 m att gå skulle jag tro.
Men Athinas-gatan är ju mycket trafikerad så ett rum mot gatan kan nog innebära en del trafikljud. Men mycket centralt och bekvämt med tanke på transporten. |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Bullrigt var det inte vad jag kan minnas, rummen var hyfsat rena men frukosten kan väl mest benämnas som ett skämt och då är jag ändå snäll. Omgivningen är dock bedrövlig, men om ni känner till den så är den ingen fara. Bara man inte blir förförd av bilderna på nätet, dom har ytterst lite med verkligheten att göra. Jag tror att det har varit trådar uppe om Amaryllis tidigare. Jag vill i första hand inte rekommendera hotellet för barnfamiljer för området är som sagt mycket otrevligt.
|
|
||||
|
||||
Skulle inte välja att bo i det där området med barn. Känns riktigt slummigt.
För många år sedan bodde jag på Hotell Hera ett par veckor. Betydligt trevligare område men det finns mycket annat att välja bland också. Eva |
|
|||
|
|||
Vill man bo i ett lugnt område i Athen men ändå centralt och nära bra kommunikationer till flygplatsen så är Acropolis View ett perfekt val.
Jag sökte medvetet efter ett hotell i ett lugnt område efter att ha läst om skumma kvarter och bullrig trafik, men blev ändå förvånad över hur lugnt det faktiskt var i området. Hotellet i sig var rent och fräscht och frukostbuffén helt okej. Smultron |
|
|||
|
|||
Citat:
Easy, det var det som efterfrågades i tråden! Senast redigerad av Agda den 2007-07-31 klockan 13:10. |
|
||||
|
||||
Man kan ju göra som jag gör i Athen.
Jag brukar övernatta på Sofitel mitt emot flygplatsen rent och världens häftigaste frukostbuffé. Uffe |
|
||||
|
||||
Uffe - hur är priserna där?
|
|
||||
|
||||
Inte är det ngt lågprishotell.Lyxigt och väldigt rent och fint med morgontofflor och badrockar,och vilka sängar.
Vi övernattade där en natt 2005, betalade 230€ natten utan frukost. Frukosten gick på 20€ per pers. Men nån gång får man väl skämma bort sig. Anneli |
|
||||
|
||||
Acropolis View kan säkert vara värt att ta sig en titt på - läget ser lugnt och fint ut där strax söder om Akropolis och parallelt med den nya fina gågatan Dionisiou Areopagitou. Centralt och nära Akropolis metro-stationen måste det vara, men visst måste man väl vara inställd på att byta metro på en station? (I och för sig INGET problem!) Nära till området Thission där det finns flera goda matställen och lika mycket gångavstånd till det mesta som när man bor i Plaka - och betydligt tryggare område än omkring Omonia, där i alla fall inte jag vill bo!
Jag brukar säga att vi ska bo så att man känner att man kan gå ut ensam och äta om den andra skulle må dåligt - och omkring Omonia vill inte jag gå ut ensam, det är helt säkert! Sen tycker inte jag att frukosten bör ha någon större betydelse, blir jag inte mätt så finns det MASSOR av caféer på stan! Läget, renligheten, sängarnas kvalité, atmosfären hos personalen - det väger tyngst för oss. Och så har priset en betydelse förstås. |
|
|