Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-04-28, 16:37
veronica.th veronica.th är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Standard Grekiskt barndop i Sverige

Hej,

Har sökt och sökt på nätet om hur gå tillväga för att döpa vår dotter grekisk ortodoxt i Malmö med tanke på alla omständigheter som finns, men det är inte mycket information man kan finna. Så nu hoppas jag på att det finns er här på kalimera som kanske har varit i samma situation eller iaf vet lite om hur det fungerar . Blir iaf super tacksam för den information jag kan få! Min man har bara bott i Sverige i 1,5 år och har inte koll alls.

1) Måste det vara en ortodox kyrka? (I Malmö tror jag bara det finns en serbisk och en makedonsk ortodox kyrka - vilken ligger isf närmast till den grekiska?)

2) Kan vilken ortodox präst som helst döpa henne? Vi har hört rykten om att det bara är prästen i Stockholm som är "certifierad" till att döpa, men tycker det låter märkligt.

3) Min man är grekisk ortodox, men jag är protestant - är det ett problem?

4) Tyvärr kommer förmodlingen ingen från min mans familj kunna komma och delta på dopet. Det kommer därför bara finnas protestanter bland gästerna, och därmed och som alterantiv till gudmor/-far. Accepteras protestanter som gudföräldrar?

5) Hur går ceremonin till (i korta drag)? Vad klär man barnet i? Har förstått att det inte är dopklänning som vi har i svenska kyrkan.

6) I viken ålder brukar man döpa barn?

7) ... (allt annat matnyttigt som ni kanske känner till )

Stort tack på förhand!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-04-28, 18:10
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Grekiskt barndop i Sverige

Jeg kan svare på litt av dette.
Barn er ofte både ett og to år før de døpes i Hellas.
De har et fint antrekk før dåpen, type fin kjole for jenter og dress for gutter. Men under selve dåpen er de nakne, for hele barnet dyppes jo i vann. Deretter har de et nytt antrekk, i de dåpene jeg har vært i, som alle har vært for jenter, blir de kledd i hvite, vakre kjoler, som "brudepikekjoler".

Seremonien er ikke så lang, og ikke del av gudstjenesten som den er i Norge, men en helt egen happening. Presten taler, barnet dyppes i vann, og så er det egentlig gjort. Tar en halvtime, kanskje.

Vil anta at gudmor og gudfar må være ortodokse. Selv i sekulære Norge er det jo krav til at faddere er protestantiske. (Jeg er likevel fadder til min niese, selv om jeg er utmeldt av kirken og ateist - barnets foreldre løy til kirken... )

De praktiske tingene, ang prest, kirke, etc, kan kanskje den greske ambassaden hjelpe med?

Senast redigerad av Admirala den 2013-04-28 klockan 18:23.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-04-29, 07:17
veronica.th veronica.th är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Standard Sv: Grekiskt barndop i Sverige

Tack Admirala!
Nu vet jag iaf vad jag skall klä henne i, och också att det inte brådskar så mycket.

Super om det finns någon som vet hur det fungerar med grekiskt dop i Malmö/Sverige.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-04-29, 08:26
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Grekiskt barndop i Sverige

Jag har inte döpt mina barn i Sverige, men kan berätta lite hur det går till i kyrkan.

Gudmor eller gudfar köper en uppsättning med fina kläder och tillbehör. Gudmor/gudfar läser en ramsa på grekiska innan man går fram till dopfundet. Där kläs barnet av. Du klär barnet i dina egna fina barnkläder till kyrkan, när dopet är gjort kläs de nya kläderna på.

En flaska olivolja tas med till kyrkan som prästen smörjer in barnet med, ett badlakan ( fint sådant) som gudmor/gudfar torkar av barnet med när det har blivit sänkt i dopfundet. Detta badlakan ska enligt sed inte tvättas i maskin, det ska sköljas i havet endast. Ett guldhalsband med kors inköps av Gudmor/gudfar och sätt på barnet i slutet.

Prästen går även runt dopfundet 3 varv och gudmor/gudfar håller ett stort ljus i handen.

Nu blir det kanske inte lika formellt i Sverige men så gick det till när mina barn döptes i Grekland. för övrigt är jag protestant och min man grekisk/ortodox så det är inga problem. Båda är ju kristna, vi har ju samma kristna uppfattning.

Senast redigerad av monica den 2013-04-29 klockan 08:34.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-04-29, 18:47
veronica.th veronica.th är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 9
Standard Sv: Grekiskt barndop i Sverige

Tack Monica för den detaljerade beskrivningen av ceremonin. Nu känns det som att jag iaf vet vad som skall ske under dopet. Man brukar kunna hitta allt på nätet, men just information om grekiska dop har det varit riktigt svårt att finna, så det mesta jag fått veta här är helt ny information för mig
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT