Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-04-09, 14:34
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Spaning

Hej!
Är det nå'n som har gjort nå'n spaning i Grekland? Vad har ni sett i kristallkulan? För ett par år sen verkade som om alla skulle skaffa AC om de inte hade det, sen tycker jag mig också sett ett ökat intresse för pool på hotellen.
En trend som jag la märke till förra året var att en del hotell ville pryda hotellen med grönt gräs. En annan sak som jag tycker verkar bli vanligare bland greklandresenärer är förbokning av rum. Har vi blivit för bekväma eller är det helt enkelt så att det har blivit enklare att boka mha internet,sms osv? Själv tycker jag det är ganska kul att komma till kajen och få välja vad och var man vill bo. En annan trend som jag skymtat bland färjeförbindelserna de senaste åren är det blivit vanligare med färjor som kan gå lite på tvärsen jämför med de vanliga linjerna. Jag kanse bör påpeka att min spaning gäller enbart cykladerna. Har någon annan gjort nå'n spaning ute på öarna eller fastlandet?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-04-09, 14:54
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Spaning

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Själv tycker jag det är ganska kul att komma till kajen och få välja vad och var man vill bo.
Jag håller med, har aldrig förbokat boende i Grekland. Att fixa boendet på plats är för mig en del av själva "grejen" med båtluffning.

/kimmen
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-04-09, 21:38
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Spaning

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Hej!
Själv tycker jag det är ganska kul att komma till kajen och få välja vad och var man vill bo.
Ja, det kanske kan gå an om man inte kommer väldigt sent eller mitt i natten... Åker man som vi, flygstol en vecka i år, är det skönt att veta var man ska bo. Åtminstone om man som vi ska vara på ett och samma ställe hela tiden (även när vi åker två veckor). Vi ö-luffar inte utan åker till ett ställe och stannar där. Jag har tyvärr inte förstått tjusningen i att komma i land och så ska man välja boende... Testade en gång på Leros och det gör jag aldrig om. Det var en väldigt obehaglig känsla. Men det kanske mest beror på den person jag är...

Glad Påsk!

/Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-04-09, 21:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 880
Standard Sv: Spaning

Vi brukar förboka endast första natten om vi anländer sent. Endast en gång har det hänt att vi inte lyckats få tag på boende. En sömnlös natt i Kos stad för en femton år sen. Vi tillbringade natten på ett par kvarglömda solstolar på stranden.
Men visst har man märkat att internetbokningar blivit vanligare. Omtalade hotell med fina lägen, så är det förbokning som gäller.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-04-10, 10:12
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 684
Standard Sv: Spaning

Visst ser man nya trender varje år. AC, och pool har du redan nämnt. Safety box var ovanligt förut, men nu har nästan alla det. Många hotellägare jag talat med säger att de ska skaffa pool eftersom allt fler turister vill ha det. Det har märkts under senare år. En annan trend är att det byggs fler och fler lyxiga hotell, och anläggningar med all inclusive. Det senaste jag noterat är att många hotell erbjuder trådlöst bredband, det tror jag kommer bli allt vanligare. Färjorna blir allt bättre på att hålla tiderna och standarden har blivit bättre.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-04-10, 10:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Spaning

Beror så mycket på hur ressällskapet ser ut och var och när resan sker. Åker jag med barnbarnen får det gärna finnas pool nu när den store fyllt två. För mig själv är det inget krav. I Thailand älskade jag hotellets pool. Underbart att simma lite på morgonen och sent på fm. Mysa med en god drink vid poolbaren är inte dumt. AI bokar jag aldrig varken i Grekland eller i andra länder. Trådlöst internet klarar jag mig utan. Förbokar gör jag ibland om jag känner till stället men gärna inte när jag luffar runt och det är oklart hur länge jag vill stanna på varje ö. Bra balkong, rent boende, gärna en trevlig värdfamilj och kylskåp vill jag ha. Får lite våndor när jag ska boka charter för då känns det som jag överlåtit ansvaret till någon annan speciellt när det är en arrangör som jag inte rest med så mycket.

Eva
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-04-10, 11:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Spaning

Läget på boendet (= centralt i byn) är viktigt för mig. Och flexibiliteten. Det vill säga att jag kan åka vidare till en annan ö när/om jag känner för det. Jag vill helst inte bo på hotell, utan hellre då ett litet mysigt pensionat eller "Rooms for rent"-ställe som jag letar upp på plats. Finns det sedan också balkong, kylskåp, fungerande toalett o. dusch så är jag helt nöjd. AC är ett plus men absolut inget krav. Pool, bar, fina möbler, trådlöst internet etc. etc. är jag alls inte intresserad av att betala för.

Men det är ju en j-a tur att vi alla är olika!! Så tråkigt livet hade varit annars...

/kimmen
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-04-10, 12:29
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Spaning

Citat:
Ursprungligen postat av kimmen Visa inlägg
Läget på boendet (= centralt i byn) är viktigt för mig. Och flexibiliteten. Det vill säga att jag kan åka vidare till en annan ö när/om jag känner för det. Jag vill helst inte bo på hotell, utan hellre då ett litet mysigt pensionat eller "Rooms for rent"-ställe som jag letar upp på plats. Finns det sedan också balkong, kylskåp, fungerande toalett o. dusch så är jag helt nöjd. AC är ett plus men absolut inget krav. Pool, bar, fina möbler, trådlöst internet etc. etc. är jag alls inte intresserad av att betala för.
Det låter som om vi "slåss" om samma boende- bäst att förboka ser jag

Vi har tidigare aldirg förbokat, problemet som nu börjar uppstå är att man skaffat sig några favoritboende, ja-vilket problem
Börjar bli bekväm och känner att det är gott att ha boendet klart på första stället, mitt resonemang gäller de öar vi tidigare besökt och hittat bra boende på, är det en för oss ny ö, då förbokar vi inte, trots att vi en gång blivit utan boende. (en natt på totalt ca 20 veckor) Oj vi är snart uppe i ett halvårs boende i Grekland)
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-04-10, 20:41
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Spaning

Citat:
problemet som nu börjar uppstå är att man skaffat sig några favoritboende, ja-vilket problem
Håller med, det har tom blivit så på en del ställen att man har blivit så bekant med värdarna att det skulle kännas som om man förolämpade dom om man inte bor hos dom.

Det verkar inte vara så mycket spaning, men det kanske är så med Grekland, och det är kanske just det vi gillar. Det förändras inte så mycket. De påverkas inte allt för mycket av trender, även om vi ser en del som all inclusive, pool, ac och gröna gräsmattor, så är det inga stora grejer. Inte på de mindre öarna iaf.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-04-10, 23:07
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 087
Standard Sv: Spaning

En tendens som jag retat mej på de senaste åren är att det blir mer och mer av dessa snabbåtar vilket gör det hela dyrare och tråkigare att flytta sej mellan öarna. Jag åker hellre med en gammal hederlig färja till halva priset men om de är utkonkurrerade så är det inte så lätt.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-04-11, 00:08
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Spaning

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Håller med, det har tom blivit så på en del ställen att man har blivit så bekant med värdarna att det skulle kännas som om man förolämpade dom om man inte bor hos dom.
En av anledningarna till att vi i år inte planerar att åka till vår favoritö, tjusningen med luffningen försvinner, vår semester skall inte innebära några "måsten"
// Helén
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-04-11, 07:48
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 880
Standard Sv: Spaning

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Jag åker hellre med en gammal hederlig färja till halva priset men om de är utkonkurrerade så är det inte så lätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Färjorna blir allt bättre på att hålla tiderna och standarden har blivit bättre.
På gott och ont. Nuförtiden så seglar stora Blue Star palats omkring mellan öarna. Tidtabellen håller, men då dessa jättebåtar ersatt så många gamla, blir det färre (och dyrare) turer. Snabbbåtar gör sitt till, men det är inte båtluff. De är transport från A till B i vårt stressade samhälle.

Givetvis har även jag med stigande ålder blivit bekvämare. Det är stor skillnad när jag reste i min "ungdom". Nuförtiden vill jag ha det ombonat. Idag har man även råd att betala för det också. Annat var det förr, då man fick leta upp billiga ställen vid sidan om och käka gyros i nån gränd. Allt för att kunna hålla den då smala bugeten.

/Netwolf
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-04-13, 15:16
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 592
Standard Sv: Spaning

En sak som jag tänkt på är att det blir fler s.k "supermarket" vilket innebär att det blir allt färre små, mysiga krypin som säljer det mesta. Allt från fetaost till halsband. Jag tycker att det är synd, men för ö-borna som handlar är det förmodligen bättre med ett större utbud av mat.

/Ofelia
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-04-13, 15:22
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Spaning

Håller med Ofelia, tycker att det är synd om de små butikerna kommer att försvinna. Men vem är det som handlar på de moderna Supermarket? Jo, just jag...det finns en hel del fördelar med det stora sortimentet, ofta bra parkering utanför och hyfsade priser.
Man kan knappt märka om man är i Grekland eller nån annanstans av utbudet att döma.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT