Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-05-25, 22:27
johansson johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 4
Standard Vårt första öluffsäventyr

Vi är en familj (2 vuxna och 2 ”barn” på 15 & 18 år), som åker på vår första öluff om en månad.
Vi flyger med Lufthansa, Arlanda-Aten med mellanlandning 35min i München, framme i Aten 18:10. Hemresa från Aten 14:10, 23 dagar senare. Vi hade tänkt oss att besöka Milos, Sifnos, Folegandros, Amorgos och Naxos.

Nu skulle vi behöva lite tips på planering av resan, resrutt, boende m.m. Troligen kommer vi att behöva stanna en natt i Aten eller Piraeus innan vi tar oss ut till öarna, eller finns det något annat alternativ?

Tror ni vår budget för boende 45€ per natt och matkonto på 75€ per dag kommer att hålla?

Alla tips och råd tas tacksamt emot för att vi skall få en så bra resa som möjligt.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-05-25, 22:51
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 410
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Jo, den rutten kan nog fungera bra. Jag skulle nog ta Sifnos - Milos - Folegandros - Amorgos och avslluta med Naxos. Jag tycker Naxos är bra att avsluta med då det går många turer dagligen till Pireus och även Rafina.

Nu är det ju inte säkert att ni hinner med någon båt när ni kommer så sent, så det kan ju hända att ni får ta en natt i Pireus, men då kan ni å andra sidan hinna med en tidig båt till Sifnos. Personligen skulle jag kanske inte ta 5 öar kanske, men det kan man ju känna sig för lite.

En del öar är lite dyrare en del lite billigare, men räkna med lite marginal så fungerar det nog.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-05-26, 08:47
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Boende 45€ för fyra personer i juli på Folegandros håller INTE. Däremot går det nog bra på de andra öarna, men på F tycker jag ni ska förboka om ni vill bo i Chora. Det finns många hotell att välja mellan och i princip alla är bra. Det är lite dyrare på F, men boendestandarden är över lag högre än på andra öar och utanför dörren har ni ett vimmel av gränder och torg!

I Pireus kan ni bo första natten i en av Skandinaviska kyrkans lägenheter, men de brukar vara ganska populära, så se till att boka ganska snart i så fall. 20€/natt och person tror jag det kostar. Ett sovrum, ett vardagsrum och ett kök. Upp till 4 resp. 5 personer kan ni bo i lägenheterna. Det finns två stycken.

Vilka fina öar ni har valt! Ni kommer säkert få en trevlig resa.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-05-26, 16:40
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Citat:
Ursprungligen postat av johansson Visa inlägg
Tror ni vår budget för boende 45€ per natt och matkonto på 75€ per dag kommer att hålla?

Alla tips och råd tas tacksamt emot för att vi skall få en så bra resa som möjligt.
45€ är i minsta laget, 50-55€ var vad vi betalade förra året. Vi valde visserligen att ha två stycken tvåbäddsrum, så en direkt jämförelse är inte helt rättvis, men nästan
// Helén
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-05-26, 21:55
johansson johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 4
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Vilket fantastiskt forum detta är. Vår reseplanering baserar mycket på de inlägg, resebrev och bilder som finns från aktuella öar.

Tack till alla som delar med sig av sina reseupplevelser!

Vi får se om vi kanske drar ner till 4 öar istället och lägger några dagar extra på Sifnos eller Milos.

Våra grabbar är lite sugna på havsfiske och dykning, någon som vet om det finns på någon av öarna vi tänkt besöka?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-05-27, 10:06
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Hej Johansson!

Dykning? Med tuber och sånt?Vet inget om det. MEN, på Amorgos finns flera underbara ställen att snorkla på!Man kan tex ta badbåt från Katapola till "Plakes",som är klippor eller flata stenhällar och där vattnet är förunderligt klart.Nästan ingen skugga dock...har flera gånger sett tonåringar som badar och snorklar som tokiga just där.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-05-27, 10:58
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

[quote=johansson;168389]
Tror ni vår budget för boende 45€ per natt och matkonto på 75€ per dag kommer att hålla?

quote]

Tycker personligen att budgeten låter lite väl låg.
Boendekostnaden tror jag att ni får dubbla. Pris för ett 4-bäddsrum i juli ligger i regel på minst 75 Euro upp till en bra bit över 100 Euro beroende på standard.
Dubbelrum från 50 Euro och uppåt.
-Visserligen går det säker att finna billigare, men ni måste då acceptera betydligt lägre standard samt sämre lägen.

Även matbudgeten låter lite väl låg för 4 personer.
Frukost, Lunch, Middag samt div. läsk, vatten, glassar, kaffe, öl m.m.
Räkna med 100 Euro per dag. Det brukar vi ligga på för 2 vuxna + 2 barn.

-Det går sedan alltid mer pengar än planerat, så ta med en extra slant !

/Homeros
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-05-27, 12:38
Magu Magu är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2009
Ort: Saltsjö-Boo
Inlägg: 14
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Vi gjorde vår första ö-luff förra sommaren (i juli) och då varierade vår boende mellan 40 och 75 Euro (på Amorgos) för två vuxna och två barn (5 och 9, så vi klarar oss med en mindre säng till minstingen). Beroende på standard så känns 45 i genomsnitt lågt.

Min känsla är att logipriserna stiger från mitten av juli, men det vet de mera erfarna luffarna bättre.

Det kan också vara värt att betala lite mera för boende med köksutrustning att kunna fixa frukost och andra måltider hemma. Då håller ni matkostnaden nere och kanske 75 Euro räcker.

Såg f ö att det finns dykcenter på Amorgos när vi var där.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-05-27, 17:26
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Nu såg jag att ni åker om en månad i slutet av juni och inte på måndag. 45€ kommer inte att räcka. Men det beror på vad ni kräver. Vill ni ha pool? Med kök eller utan? På Naxos kan ni nog klara er med 55-60€. I mitten på juni går ett dubbelrum på 20€ och om det låga antalet turister håller i sig kommer det inte blir några problem, men på Sifnos, Milos och Folegandros blir det nog svårare. Å andra sidan är ni där tidigare på säsongen.

Angående matkontot så tror jag det är väldigt individuellt. Vi bränner ca 20€/dag och person. Gyros eller ostpajer är perfekt lunch. Jag brukar aldrig vara särskilt hungrig mitt på dagen. Lunchproblemet undanstökat!

Frukost: juice, bröd, smör, ost, nescafé - 3€/pers.
Lunch: Oftast gyros eller pajer - 2-3€/pers. På taverna - ca. 8€/pers.
Middag: 10-12€/pers.
Vatten/dricka: 2-3€/pers.

Så här gör vi, men om man som Homeros vill äta också lunch ute, och sitta på taverna några timmar mitt på dagen, så är 100€/dag för er mer rimligt. Av någon anledning äter vi aldrig glass i Grekland. Inte för att vi inte vill, utan för att det helt enkelt aldrig blir av. Att sitta på taverna och pimpla dricka brukar vi inte heller göra. Kan ha att göra med de obekväma stolarna... Däremot pimplar vi gärna på balkongen.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-06-09, 00:27
johansson johansson är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 4
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Oj då! Bara 14 dagar kvar tills vi åker...
Vi har i alla fall bokat en natt på Faros II i Pireus innan vi tar morgonbåten mot Sifnos. Där stannar vi väl 5-6 dagar innan vi far vidare till Milos för lika många dagar. Sen är det lite mer oklart, Folegandros eller Amorgos, tyvärr kommer vi nog att välja bort någon av dom för att få fler dagar på varje ö. Vi avslutar i alla fall med Naxos i några dagar innan vi tar oss till Aten.

Om allt fungerar med vår planerade rutt och färjetrafiken så har vi två nätter i Aten innan flyget tar oss hem. Någon som kan rekomendera ett bra hotell i Aten till vettigt pris för 4 pers?

Och så var det ju valet vi måste göra Folegandros eller Amorgos!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-06-09, 08:52
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Citat:
Ursprungligen postat av johansson Visa inlägg
Någon som kan rekomendera ett bra hotell i Aten till vettigt pris för 4 pers?
Vi har bokat Economy hotel i Aten, efter rekomendationer från flera här på forument. Vi har aldrig bott där förut, men tyckte läget och priset var bra.
Vi betalar 64 EURO/natt för ett dubellrum i juli.

Tobbe
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-06-09, 10:16
Malina Malina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 1 784
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Välj för Guds skull inte bort Amorgos!!!!!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-06-10, 08:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 514
Standard Sv: Vårt första öluffsäventyr

Citat:
Ursprungligen postat av johansson Visa inlägg
Och så var det ju valet vi måste göra Folegandros eller Amorgos!
Lätt val om du frågar mig: Amorgos!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT