|
|||
|
|||
Prisläge på Kreta
Eftersom det är fem år sedan jag var på Kreta skulle det vara trevligt att få en aktuell prisbild. Vad kostar det att hyra solstol och parasoll? Vad kostar en gyros? En lunch? En middag? Har priserna förändrats mycket på de här åren?
|
|
|||
|
|||
Sv: Prisläge på Kreta
Undrar samma, skall ned i Augusti-September och bra att veta så man kan planera ekonomin lite.
I Sverige: En falafel 25kr (Drygt 2 Euro) En öl 40kr (3,5 Euro) En stor kebab med bröd 60kr (5,5 Euro) En grekisk sallad 65kr (nära 6 Euro) En lunch fr.60 - 165kr (5,5Euro - 14 Euro) rejäl fin buffé för 165kr på topp-restaurang. I Grekland just nu? På tavernor. |
|
||||
|
||||
Citat:
1€ är 9,50 kr. 2€ blir då 19 kr. För att köpa en öl för 40 kr måste du betala 4,21€. En öl på taverna på Kreta kostar mellan 2,50-3,50€. Det blir mellan 23-33 kr. 🍺 /Kajja |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag åker till Grekland 2 ggr/år och då blir det till Kreta en av gångerna. Jag tycker inte priserna på restauranger och tavernor har förändrats så mycket. Däremot känns priserna högre i matbutikerna. Priserna varierar rätt mycket beroende på vilken by man är i. Ett litet axplock av läget i juni i år: Ca priser.... En gyros (take away) 2€ = 19 kr En kaffe, en öl, ett glas vin 2,50/st= 24 kr En Mossaka 7€ = 68 kr En greksallad 5,50 = 50 kr 2 solsängar, bord o parasoll 7€ = 68 kr Det finns strandtavernor där man inte tar nån avgift för detta om man köper dryck/mat från dem...och det brukar man ju göra i vilket fall så det blir lite win-win situation Ha en härlig resa!! /Kajja |
|
||||
|
||||
Dessutom är prisnivån på tavernor en hel del billigare på södra Kreta än på norra sidan.
Däremot ingen skillnad i affärer när det gäller norra/södra. Birgitta. |
|
|||
|
|||
Stämmer, Euron är ju under tian nu.
|
|
|||
|
|||
Tack för svar. Vi ska bo på Zeus Village utanför Chania. Solstolshyran verkar ha gått upp lite men jag ska tänka på tipset om att ligga på ställen som är gratis om man nyttjar serveringen.
Längtar efter den grekiska maten! |
|
|