Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2008-08-17, 10:58
Linda H Linda H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Hej på er!

Under vår resa till Santorini upplevde vi problem med strömförande blandare i badrummet (inte i köksdelen). Vi hörde av oss till Apollo, de hade ingen förklaring och det kändes som om de mest drog ut på tiden så vi skulle åka hem. Senare framkom dock att andra gäster tidigare har klagat. Det enda hotellets personal sa var att det är så i och med att Santorini är en vulkanö, vilket alstrar statisk elektricitet. Detta borde innebära att flera hotell är drabbade. Enligt hotellet skulle resebolaget ha informerat oss då det är vanligt förekommande. Men ingen info alls fanns...bara spekulationer.

Det var ingen trevlig upplevelse att regelbundet få stötar i händer och armar när man duschade, man måste ju liksom ta på vredena på blandarna för att sätta på och stänga av vattnet! Dock var det inte hela tiden man fick stötar, men allt som oftast.

Är detta ett fenomen som fler känner igen?! Jag har försökt att finna info på nätet utan att lyckas. Vi bodde på hotell Ira i Perissa, Santorini.

/Linda
Svara med citat
  #2  
Gammal 2008-08-17, 11:10
Siri As avatar
Siri A Siri A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2007
Inlägg: 1 648
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Hej och välkommen till Kalimera!

Jag har inte råkat ut för detta på Santorini, och inte någon annanstans heller, men det låter inte som någon trevlig upplevelse ni varit med om. Vad fick ni för svar av Apollo tillsist? Inget alls?
Svara med citat
  #3  
Gammal 2008-08-17, 11:28
giottonis avatar
giottoni giottoni är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Inlägg: 527
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Jag känner igen fenomenet! Har råkat ut för det på ett hotell på Santorini, men minns ej vilket. Kallvattenkranen i Trinettköket var strömförande. Trodde den gången att det hade att göra med hur
vatten- o elledningar var dragna i o med att spis, kylskåp o diskbänk satt ihop, så jag pratade aldrig med någon om det.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2008-08-17, 12:02
Linda H Linda H är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Tja, vad fick vi för svar från Apollo... De hade först inte hört om det förut, tills jag frågade varför någon slarvigt lindat tejp runt vredena, då kom det fram att fler hade klagat. Sedan skulle de skicka någon att kolla upp det (i min värld borde det ha varit en erfaren VVS tekniker eller elektriker, men det var en ung reseledare som kommenterade "Men ni har ju ett varv tejp runt, det borde hjälpa?"...)

Vad han sa om själva fenomenet - inget vettigt, de visste inte vad det berodde på. Min kommentar var att det nog är bäst att kolla upp! Elekricitet och vatten är ingen bra kombination! Och är det något byggtekniskt fel så måste det åtgärdas! Ställer sig en person med pacemaker i duschen...hmmm...
Svara med citat
  #5  
Gammal 2008-08-17, 14:10
Mosters avatar
Moster Moster är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Nv Skåne
Inlägg: 400
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Det har jag inte upplevt på någon av de två hotell som jag bott på, genom åren. Har inte heller hört någon annan prata om det. Men visst är det obehagligt Man kan ju undra varför inte Apollo-personalen tog dig på allvar? Har du kontaktat Apollo sedan du kom hem?

Moster
Svara med citat
  #6  
Gammal 2008-08-17, 15:14
malou malou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 1 349
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Dette fenomenet finnes overalt i verden - i hvert fall der 'amatører' installerer det elektriske! Har selv opplevd et vanvittig elektrisk støt. Firmaet som ble tilkalt hevdet at det var ren flaks at det hele gikk bra.

Nå skal jeg ikke si at dette var tilsvarende din erfaring på Santorini. Men det er nærliggende å tenke tanken....I hvert fall burde Apollo gjøre det.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2008-08-17, 19:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 888
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Håller med Malou. Troligen dålig eldragning som är boven (eller att ni hade foppatofflor på er ). En gg i Thailand, la jag handen på en AC och fick mig en ordentlig kyss. Det hade kunnat gå riktigt illa.

Jag har inte hört talas om att vulkanöar skulle alstra statisk elektricitet. Har googlat men hittar ingen info.

/Netwolf
Svara med citat
  #8  
Gammal 2008-08-18, 17:23
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 767
Standard Sv: Problem med statisk elektricitet på Santorini?

Sicken "skröna" att vattenkranar skulle vara strömförande för att Santorini är en vulkanisk ö! Hahaha! Ja man har nog inte hört allt ännu verkar det som. Dåliga eldragningar och dåligt med jordning är nog det största problemet. Hade samma problem i vårt hus när vi köpte det 1984. Det visade sig att någon slagit en 2 tumsspik genom ett av ledningsrören i en vägg, i äldre hus var ledningsrören ofta i metall, därav strömmen i diskbänken vår!Yeasou
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT