Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2015-10-29, 19:12
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Nöjet med gamla böcker

Min son hade med sig massor av böcker när han kom i somras, eftersom han kom med bil och hade plats. Somliga från min syster och andra släktingar, somliga hade han köpt från Vadstena bibliotek . En otrolig blandning av gamla och nya böcker, deckare, romantiska, biografier...jag har haft stort nöje av dem i flera veckor nu.

Tidsandan...böcker från tiden innan datorer och mobiltelefoner fanns...polisen måste hitta en telefonkiosk för att ringa efter förstärkning...man tilltalar varandra med ni och fröken och doktorn...god och korrekt svenska ( inte såna där halva meningar som irriterar mig , påverkad av en sträng modersmålslärare...)

En del av dessa böcker vandrar vidare till en svensk vän här på ön. Några vill jag absolut ha kvar. De engelskspråkiga lämnar jag väl i hyllan på Neon.

Några böcker på norska bereder mig ett särskilt nöje, eftersom norskan har så mycket gemensamt med jämtskan.

Ni bokälskare som åker till andra länder på semestrarna, ta med er såna böcker ni kan undvara och lämna på strategiska platser, det kan vara hotellvestibuler och resebyråer, ja nästan var som helst. Varför inte en liten hälsning också?

Så där, nu ska jag just börja läsa sanningen om IKEA.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2015-10-30, 09:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 530
Standard Sv: Nöjet med gamla böcker

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Tidsandan...böcker från tiden innan datorer och mobiltelefoner fanns...polisen måste hitta en telefonkiosk för att ringa efter förstärkning...
Håller med om att äldre böcker är intressanta att läsa. Jag var som ungdom väldigt förtjust i Agatha Christie och läste allt jag kom över. Idag händer det att jag läser om vissa av hennes böcker, och en av anledningarna är just tidsandan. Ibland fanns det inte ens tillgång till telefon, det var brev som gällde. Att läsa sådana böcker gör mig lugn, och lite nostalgisk.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT