Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-06-09, 04:47
Sagapos avatar
Sagapo Sagapo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Västerås/Kozani
Inlägg: 91
Standard Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

i sommar blir det första gången på över 20 år som jag inte kommer att kunna åka ner till underbara Grekland. Mår uselt över detta och behöver tips och råd om hur jag kan göra denna sommar lite mindre smärtsam.

SAGAPO
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-06-09, 08:34
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

Ja vad gör man då..
Jag kan inte heller åka detta året. Inte nästkommande heller. Om det inte skräller till från fru Fortuna..
Det blir att njuta av den svenska sommaren istället så mycket man kan.. men på grekiska. Laga mycket grekiskt.. går alldeles utmärkt. Sommartid har vi mycket goda grönsaker även här att tillaga på olika sätt. Grekiska kalamataoliver och fetaost hemma i kylen. Retzina och några andra grekiska viner finns på systemet liksom Mythos (på vissa ställen). Ouzo.. dyra droppar här.. men går ju att fixa billigare..
Lyssna på mycket grekisk musik via youtube, spotify eller nån grekisk radiokanal. Se på alla de bilder man tagit under sina resor. Och hänga på Kalimera..
Och titta in på webbisen på Mitsos, Agia Marina..
Jag glömde en sak. Det finns en kretasida på facebook som är trevlig "I love crete". Det är en grekisk gubbe som profilbild där. Där läggs det ut en del trevliga musikvideos från youtube.

//Monica S

Senast redigerad av MonkanS den 2010-06-09 klockan 08:44.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-06-09, 15:52
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Ort: Sjöbo
Inlägg: 1 452
Standard Sv: Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

Sagapo ...du är ej den enda som inte drar till Grekland .
3 år i rad har jag tillbringar semestern i Grekland men icke i år .
Följ Monkans råd !
Visst blir det kyligt utan Grekland men det är fint i Sverige också .

Idag när vi var på torget så skulle vi handla lite frukt & grönt , han bjöd oss på en hel honungsmelon. . Det var ej det enda som vi fick gratis . Vi började snacka resor och kom in på Grekland .Fetaosten han hade i falafel var supergod . Frågade om han kunde sälja en bit men nej inte sålde han fetaost bara så där . Men han gav oss en jätte stor bit typ 400 g helt gratis . Perfekt till grekisk sallad .
Vi hade en turdag samt mysig dag på torget jag och min dotter .
Birgitta
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-06-09, 16:07
Homeross avatar
Homeros Homeros är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Standard Sv: Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

Börjar bli orolig över min årliga tripp ska bli av eller inte. Har ännu inte bokat något till denna säsong. Kommer inte att få plats med en Greklandstripp i min sommarsemester, utan sista hoppet är att dra iväg en vecka i september. Hoppas bara att det blir av bara
Sommaren tänker jag tillbringa med att grilla mycket grillspett med tillhörande tzatsiki. Dricka kall ouzo, (förhoppningsvis bada) och bara göra det bästa av situationen.
Men blir det en liten tripp söderut till hösten så kommer jag nog att njuta där desto mer .
/Homeros
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-06-09, 21:06
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 350
Standard Sv: Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

Instämmer helt med Monica ovan. Jag har förvisso haft lyckan att just avverkat årets Greklandsresa, men det innebär ju inte att man är utan abstinens och längtar dit årets övriga 11 månader.

Äta och dricka grekiskt här hemma är inte alls fel. Tzatsiki, greksallad, lammracks, succini-biffar, iskall retsina, ouzo mm. Det kan aldrig ersätta verkliga besök i Grekland helt, men det lindrar smärtan ganska bra. Att öka sitt engagemang här på Kalimera med lite berättelser och bilder från tidigare Greklandsturer är inte heller så dumt. Det gör att man själv återupplever sköna minnen och dessutom delar med sig till andra.

Mats
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-06-24, 18:42
NewAnns avatar
NewAnn NewAnn är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: Örebro län
Inlägg: 444
Standard Sv: Vad gör man om man saknar Grekland fruktansvärt men måste stå över detta år?

Blir troligen inte någon greklandresa för mig i år heller.
Vad kan man göra istället då? Det vilmar redan av bra råd här.
Har du skrivet någon resedagbok? Att överföra det man handskrivet i dagboken till datorn och varva med härliga bilder är då ett projekt man kan ägna sig åt, om man sedan vill publicera det eller bara ha för sig själv är ju upp till var och en. Men en trevlig pärm med sina egna reseberättelser är inte helt fel.
Mvh Ann
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT