Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-06-01, 23:11
cyrene cyrene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Dyrön
Inlägg: 112
Standard Vår ö, Grekland i miniatyr?

Raviner, vandringsleder, hav, sol, bad, vacker natur, djur, färjor, båtar, turister och trevliga människor. Det finns även en Livsmedelsaffär året om,två kyrkor, en idrottsförening med nybyggd idrottshall, båttapp, på sommaren finns också restaurang, kiosk och takeawaycafe'. Det finns även fiskebåtar som man kan köpa fisk och skaldjur av. Vi är ca 270 fast bosatta, på sommaren är det ca 1200 med sommargästerna och båtgästerna. Det finns även utflycktsbåtar.

Vi har bilarna på fastlandet, färjan tar 10 min och kan ta en personbil.
Jag har lagt in lite bilder i mitt album!

Det finns en del likheter med en grekisk ö!

Cyrene
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-06-02, 09:16
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Vår ö, Grekland i miniatyr?

Citat:
Ursprungligen postat av cyrene Visa inlägg
Det finns en del likheter med en grekisk ö!
Verkligen. Det enda som saknas är väl en åsna.

Bohuslän är sannerligen otroligt fint.

Vad heter ön? Vi brukar vara i krokarna ett par gånger om året. Ålstol har vi besökt, och Klädesholmen också. Åt matjessill därifrån två gånger denna helg,. Finns ingen godare.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-06-02, 13:29
cyrene cyrene är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Dyrön
Inlägg: 112
Standard Sv: Vår ö, Grekland i miniatyr?

Ön heter Dyrön.

Vi kom hem från Kreta för två veckor sen, när vi gick vandringsleden och tog bilderna tänkte jag att det fanns likheter mellan öarna.

Åsnor har vi inte men det finns fyra rådjur som simmat hit eller sprungit på isen, det finns även fyra rävar som kommit hit på isen.Mufflonfåren är ca sjuttio stycken men jägarna försöker hålla nere stammen.

Under Påskdagarna är det konstvandring. På sommaren är det öppet i ett galleri som ligger i ett skyddsrum, det är insprängt i Dyröns högsta berg

Under kriget var många militärer placerade här och på vandringsleden finns en grillplats i en luftvärnskasurn vid en av utsiktsplatserna.

Nästa gång får du gå i-land på Dyrön, gå slingan, bada bastu och ta ett dopp.

Cyrene

Senast redigerad av cyrene den 2014-06-02 klockan 13:41.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-06-02, 14:32
Stenkowich Stenkowich är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 66
Standard Sv: Vår ö, Grekland i miniatyr?

Ja, Dyrön är verkligen en härlig ö! Vi var där för några dagar sedan och gick vandringsleden. Och visst finns det likheter med de grekiska småöarna. Inte minst det avstressande tempot, och de trevliga ö-borna!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-06-02, 16:20
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Vår ö, Grekland i miniatyr?

Citat:
Ursprungligen postat av cyrene Visa inlägg
Raviner, vandringsleder, hav, sol, bad, vacker natur, djur, färjor, båtar, turister och trevliga människor. Det finns även en Livsmedelsaffär året om,två kyrkor, en idrottsförening med nybyggd idrottshall, båttapp, på sommaren finns också restaurang, kiosk och takeawaycafe'. Det finns även fiskebåtar som man kan köpa fisk och skaldjur av. Vi är ca 270 fast bosatta, på sommaren är det ca 1200 med sommargästerna och båtgästerna. Det finns även utflycktsbåtar.

Vi har bilarna på fastlandet, färjan tar 10 min och kan ta en personbil.
Jag har lagt in lite bilder i mitt album!

Det finns en del likheter med en grekisk ö!

Cyrene

Då bor vi inte så långt ifrån varandra!
På sommaren bor jag på en liten ö i Bohuslän med ännu mindre service och aktiviteter än på Dyrön.
Likheter: Bilen på fastlandet, raviner (klåvor), hav, sol, bad, vacker natur, djur, båtar och kiosk.
Olikheter: Turister, livsmedelsaffär, restaurang, idrottshall och take away.....inga utflyktsbåtar har vi heller.
Jag bodde under 15 år på Marstrand och tänker ofta på hur likt livet där var med turistsäsong och vintersäsong - precis som på många ställen i Grekland. Nu bor vi på en ännu mer isolerad ö på sommaren......ingen väg fram. Endast båtväg .

Det jag saknar här (i jämförelse med en ö i Grekland) är att kunna sitta i skuggan utan att frysa. I Grekland finns inte heller så många knott! Och prisläget för en middag på en taverna i Grekland är ju klart mer attraktivt än på de flesta öar i Bohuslän . Älskar båda ställena så snart bär det iväg till Landvetter för avresa emot Grekland. På vintern är det Skåne som gäller med sina vidder. Gemensamt för alla tre är att det är ställen där "vindarna tar fart".....
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-06-03, 19:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 537
Standard Sv: Vår ö, Grekland i miniatyr?

Citat:
Ursprungligen postat av cyrene Visa inlägg
Nästa gång får du gå i-land på Dyrön, gå slingan, bada bastu och ta ett dopp.
Det ska jag absolut göra!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT