|
|||
|
|||
Chora Sfakion
Hej!
Vi är ett gäng på sju personer (20-70 år) som ska åka till Kreta i början av juni och börja med några nätter i Chora Sfakion. Vi behöver 4 studios, de behöver inte vara på samma ställe men det är viktigt att det finns balkong med utsikt eller en terrass med mysig omgivning, har någon något bra tips? Om jag har förstått saken rätt så finns det två stränder i Sfakion som är helt ok men inte mer. Om man vill vara på en "bättre" strand kan man då nå den till fots eller måste man ha bil? Vi kommer att ha tillgång till bil men jag vill inte att man måste ta bilen för att få tillgång till en bra strand. En bra strand för mig behöver inte vara solstolar och parasoller utan en fin strand helt enkelt Eller är det så att förutom charmen i Sfakion så är det tillgången till bra vandringsleder som är själva grejen? Tacksam för svar! |
|
|||
|
|||
Sv: Chora Sfakion
Som du skriver, findes der bare to strande i Chora Sfakion.
Men vest for byen, på vej mod Loutro, findes en rigtig fin strand, Sweetwater Beach. På en platform i havet ligger en lille taverna. Man kan gå til stranden (lang og varm tur) eller sejle. Tror der er båd fra Chora Sfakion og Loutro. Mellem Chora Sfakion og Sweetwater Beach findes Iligas stranden, men den er ikke så spændende. |
|
||||
|
||||
Det finns två mindre stränder i Sfakia by.
En väldigt liten strand nedanför det vi kallar "Oves hörna", en taverna, som också har boende. Här brukar vi aldrig se solstolar eller parasoller. Nedanför tavernan Three Brothers finns en fin strand. Här kan man hyra solstol och parasoll om man vill. Stranden är trevlig, Sfakiaborna går dit och badar. Three Brothers har även studios, som jag tror är uppskattade, det är många återkommande gäster där. Familjen Perrakis har tre hotell att erbjuda. Dom har 40 års erfarenhet av hotellverksamhet. Det är två äldre bröder samt två söner som driver det hela. Vi bor nästan alltid på Hotel Stavris i Sfakia. Sedan har dom Hotel Stavris i Frangokastello, som är någon mil bort. Dom har mitt på strandgatan i Sfakia Hotel Alkyon. I princip har alla hotell havsutsikt. Gå in på hemsidan www.sfakia-crete.com, där hittar du allt om Sfakia. Hotell kan du också boka där, då svarar Ermos, en holländare, som har hand om hemsidan och full koll på allt trots att inte är i Sfakia. Det är svårt att hitta boende i Sfakia på booking.com. Det finns också andra hotell i Sfakia. Andra på Kalimera vet. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Vi bodde på Hotel Stavris och hade väldigt fin utsikt över havet. Där fanns många rum så det är nog inga problem med 4 rum/studios i juni.
Stranden vid hamnen var inte mycket att hurra för (den som Yannis kallas Oves hörna?) men stranden Vrissi väster om byn är en mysig liten strand - helt ok. Vi promenerade även till llingas beach som ligger ännu mera väster ut. Det är inte så långt och man går mest längs vägen. Vi gick dock ej till Sweet Water (Glyka Nera) ifrån Sfakia (alldeles för brant och inget om man har anlag för svindel) - däremot vandrade vi dit ifrån Loutro och tog båten tillbaka. Sweet Water beach är fin men var beredd på många nudister som bor i tält.... Dessa stränder är inga finkorniga sandstränder - mera "pebbles". Vattnet är klart och fint fast kanske lite svalt i juni..... Deia |
|
|||
|
|||
Tack så väldigt mycket för era svar. Det verkar ju iallafall som att det finns en strand som man kan spendera några dagar på om ifall att man inte är sugen på att ta bilen eller en längre promenad Det är svårt att få till det så att alla ska ha det bra när åldrarna är så varierande.
Kan man förresten åka till Loutro över dagen med båt? |
|
||||
|
||||
Vrisi Beach, i västra delen av by är mycket uppskattad. På morgonen kommer många turister mellan kl. 7 och 8 och tar ett morgonbad. Dom går dit från hotellen bara i sina badkläder.
Senare kommer även andra solbadande. Man kan hyra kanot, solstolar och parasoll. Cirka 100 meter ut finns en pool!! Det är en naturlig stenformation som utgör en minipool, som många tycker är roligt att simma ut till. Ibland blir det strandspel, det är ortens ungdomar. Men dom går dit när dom vet att dom inte stör andra. Det är en lugn och fin strand, ligger precis nedanför Three Brothers. Kolla in på www.beach-webcam-crete.com, då ser ni stranden Stavris hotell tycker vi är en lugn oas och där trivs vi. Angående Loutro. Man kan ta dagsutflykt dit. I juni går färjan från Hora Sfakia till Loutro klockan 10.30, 13.00 samt 18.30 och kostar 4.50 Euro enkel väg. Tillbaka går den cirka 9.10, 11.10 samt 18.10. Den kommer då från Agia Roumeli. Resan mellan orterna tar bara 20 minuter. Risken är att ni fastnar i Loutro ett par dagar. Det är så lugnt och trivsamt där,,,,, Birgitta. |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Det var det säkert .
Fast vi höll oss på tavernasidan med badkläder på. De flesta naturisterna var på andra sidan stranden. Stranden är så stor så den räcker till alla . Deia |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Tack Birgitta för dina detaljerade svar, jag tror att Sfakion kommer att
bli perfekt för alla i familjen |
|
|||
|
|||
På Stavris hotells hemsida står det att en studio för två personer kostar 41 euro, Är det någon som vet om det är vad man får betala även om man bokar på plats eller kan man få ner priset då? I vanliga fall brukar vi inte förboka men nu känner jag att det kanske är det smidigaste.
|
|
||||
|
||||
Jag är nog inte den rätta att svara. Vi har alltid förbokat, vi vill ha "vårt" rum. Och jag har antagit att det inte finns någon prutmån, då dom har samma priser vare sig det är hög- eller lågsäsong. Priserna ser så "fasta" ut.
Finns det andra som vet bättre? Birgitta. |
|
|||
|
|||
Kanske det är lika bra att boka innan så slipper vi hålla på med det när vi kommer fram. Jag brukar vara noga med att få bra utsikt från balkongen och brukar vilja gå runt och titta men nu verkar ju Stavris ha balkonger med fint läge överlag.
Jag antar att du kanske inte ska till Sfakion i slutet av maj och kanske kan rekommendera vilka rum jag ska be att få |
|
||||
|
||||
Vi kommer dit efter påskhelgen i april.
Vi brukar boka nr 13, du ser den just ovanför topparna på tamariskträdet på Stavris hemsida. Där ser du också på fotona att alla rum har havsutsikt. Det har man dock inte på annexet, en nyare byggnad 15 meter från huvudbyggnaden. Vi trivs med att blicka ner på deras uteställe med havet till höger. Där ser man alltid lite folk. På "baksidan" har man utsikt över deras verandaträdgård, havet samt berget. Där har vi också bott och berget är vackert. Förmiddagssol på framsidan, eftermiddagssol på baksidan. När du bokar på hemsidan kan du skriva vilka önskemål du har och Erno, holländaren svarar snabbt. Du kan även läsa mer på vår blogg här på Kalimera; Arne och Birgittas blogg. "Ånyo en försommartur till södra Kreta 2013". Om du då går in på Arnes profil hittar du bilder från Loutro och Sfakia mellan 22 - 29 maj 2013. |
|
|||
|
|||
Tack Birgitta för jättebra information!
Jag tar nog och förbokar så är det klart och jag slipper springa runt och få beslutsångest Jag har även förstått att Xenia Hotel är ett bra ställe att bo på, har du någon erfarenhet av det hotellet? Mvh Catarina |
|
||||
|
||||
Jag har bott där två gånger, och kommer säkert att bo där nästa gång också. Om du ska boka Xenia måste du be om ett rum som har balkong mot havet. Några av rummen har inte lika fin utsikt.
|
|
|||
|
|||
Instämmer med Janne.
Detta är ett suveränt boende om man har balkongerna mot havet. Detta är ett toppenställe, här har vi en av favoriterna på Kreta. Att vid hyfsat väder titta rakt på Gavdos är riktigt kul! Paul |
|
||||
|
||||
Håller med föregående inlägg. Vi trivdes bra på Xenia Hotel, balkongerna och utsikterna gick inte av för hackor. Dessutom hade de en liten "egen" klippstrand med stege ner i vattnet och solsängar. Underbart!
|
|
|||
|
|||
Tack för input, det låter verkligen helt fantastiskt med en "egen" klippstrand. Jag hoppas att de har fyra studios med utsikt över havet
|
|
|||
|
|||
Är det ett rum längst upp som man ska ha på Xena Hotel för att ha bra utsikt? Balkongerna på de andra våningarna ser så instängda ut eller
är det bara som det ser ut? |
|
|