Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2007-08-26, 16:41
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Reslusten borta..

Känner en enorm sorg över bränderna i Grekland.
Lider med alla drabbade.

Åker till Karpathos på torsdag..åtminstone är biljetterna bokade.
Har helt tappat lusten till att åka för tillfället.
Det känns svårt att åka för att njuta av semester i ett land som drabbats av en sådan här katastrof.
Enda anledningen att åka dit egentligen skulle vara för att hjälpa till på något sätt i katastrofområdena.
Mitt samvete tillåter mig inte att glädjas över min resa.

Hur är stämningen i Grekland för övrigt? Pågår den grekiska vardagen som vanligt på de platser som inte drabbats?
Min mamma skall ju följa med på resan och jag vill ju så gärna visa henne mitt Grekland..kanske är det bäst att avboka och åka vid ett annat tillfälle?
Hur hade ni andra gjort?

Mvh. Stina, som inte kan glädjas över min resa
Svara med citat
  #2  
Gammal 2007-08-26, 16:47
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reslusten borta..

Förstår att du undrar. Här är EN observation: jag har precis lagt på efter att ha pratat med Janne. Han är på Sikinos och där märks bränderna inte av som "allmän förstämning på gatorna", eller hur jag nu ska uttrycka det. Folk var ute och åt och var glada i går kväll, allting verkade precis som vanligt.

Glöm inte att katastrofen skulle bli ännu större för Grekland om det dessutom förlorade inkomster från turismen.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2007-08-26, 16:47
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Reslusten borta..

Hej Stina, jag förstår din tanke och jag vet inte hur jag själv skulle gjort, tänker på den uteblivna turismen efter tsunamin i Thailand, stannar turisterna hemma så blir det även ett ekonomiskt bakslag.
Kanske något att lägga i vågskålen innan man bestämmer om man skall åka eller inte.
// Helén
Svara med citat
  #4  
Gammal 2007-08-26, 16:50
POs avatar
PO PO är inte uppkopplad
Gäst
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 1 202
Standard Sv: Reslusten borta..

Åk, njut och visa mor din Karpathos. Grekland förlorar bara om Du avbokar.
Vi åker till K. den 22/9 och har inte en tanke på att hoppa av trots att vi har samma känslor inför katastrofen.

//PO
Svara med citat
  #5  
Gammal 2007-08-26, 16:56
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reslusten borta..

Jag ska också åka snart och skulle inte hoppa av förrän Grekland bad mig. Eller på något annat vis förmedlade att turister just nu vore en belastning.

För övrigt: Alla som varit någorlunda nära katastrofer här hemma har säkert gjort samma erfarenhet som jag: man behöver inte gå särskilt långt från katastrofens centrum för att många människor ska anse sig märkligt lite berörda.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2007-08-26, 17:07
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Reslusten borta..

Ja, vi är också av den uppfattningen att resa som planerat till övärlden
den 19/9- 8/10. Vi kan svårligen se att vår resa skulle vålla besvär för
grekerna. Turistnäringen är ju ändå så oerhört värdefull för grekland som nation.

Då finns det andra länder dit vi aldrig skulle komma på tanken att resa till, exv länder med militärdiktaturer och kuppmakare vid makten.

Arne
Svara med citat
  #7  
Gammal 2007-08-26, 17:57
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Reslusten borta..

Det är sant att Grekland behöver inkomsterna från turismen, och att man knappast hjälper till genom att avboka sin resa..

Men det känns ändå lite konstigt att åka dit för att njuta semester när man istället borde hjälpa till på något sätt, fast jag vet inte hur, jag jobbar ju inte inom Räddningsverket eller liknande ändå.
Så mitt sätt att hjälpa till får väl bli att spendera pengar

Tänk om min reslust försvann bara för att jag vill ha ett perfekt Grekland när jag är på semester och inte orkar med elände??
I så fall skäms jag oerhört.

Fast folk åker ju och turistar i länder som har det oerhört svårt med fattigdom och elände för jämnan..
Och som Arne skriver, "länder som styrs av militärdiktaturer och kuppmakare"
Sådana länder skulle jag inte heller vilja turista i, men det är ju en helt annan historia.

Mvh. Stina, fundersam..
Svara med citat
  #8  
Gammal 2007-08-26, 18:14
Lenan Lenan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2007
Ort: Sundsvall
Inlägg: 13
Standard Sv: Reslusten borta..

Stina!
Jag har samma funderingar som du. Men jag har även bloggat lite här på Kalimera och de svar jag fått och även de du fått, gör att jag inte tänker avboka. Vi åker till Aten på söndag så jag hoppas det värsta är över då. Men oxå att man pratar med grekerna om detta och förklarar för barnen vad som hänt. Världen är ju inte alltid tillrättalagd efter vår semester. Som sagt, våra pengar behövs ännu mer nu och även att komma tillbaka till vardagen.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2007-08-26, 18:20
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Reslusten borta..

Citat:
Ursprungligen postat av Lenan Visa inlägg
Världen är ju inte alltid tillrättalagd efter vår semester.
Tänkvärda ord!

//Stina
Svara med citat
  #10  
Gammal 2007-08-26, 18:32
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Reslusten borta..

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Tänk om min reslust försvann bara för att jag vill ha ett perfekt Grekland när jag är på semester och inte orkar med elände??
I så fall skäms jag oerhört.
Du är för hård mot dig själv. Se det så här i stället: just för att mina erfarenheter av Grekland är erfarenheterna av ett paradis gör det extra ont när det där paradiset blir våldtaget.

Du stannar upp och reflekterar - det räcker rätt långt.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2007-08-26, 19:17
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Reslusten borta..

Mycket klokt tänkt, inkfish, tack!
När vi många lider nu av nån slags shockkänslor också här långt borta och inte kan göra nånting för att hjälpa, känns det bra att läsa såna kloka tankar. Man kan ju bara sitta vid datorn och titta på hemska bilder och läsa om hemska erfarenheter hos folk, så mycket lidande. Just liksom efter tsunamen fast jag aldrig har besökt Thailand, men dessa orter som brinner nu många gånger. Och det är nån slags paradox att just nu när Peloponnesos är hos oss i Finland ett alldeles nytt resmål, händer det såna hemska saker. Jag tänker bara på hotel- och tavernaägare som säkert hade stora hoppfulla tankar gällande framtiden. Hur kan man komma över? Och vad gör researrangerare? Det ser man i nära framtiden. Hoppas att folk där inte förlorar sin tro på framtiden och orkar att stöda varandra!
Det är bra att vi här på forumet kan växla tankar och så uppleva tillsammans dessa hemska händelser, tänker åtminstone
Eija
Svara med citat
  #12  
Gammal 2007-08-26, 19:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reslusten borta..

Förstår dig Stina. Semester ska vara glädje och upplyftande erfarenheter. Svårt att känna så mitt uppe i en så stor kris som kommer att påverka befolkningen i de berörda områdena och Grekland för lång tid framöver.Grekland lider knappast av att några turister bokar av sina resor och turismen kommer säkert att återhämta sig snabbt igen. För den som reser till en ö där det inte brinner är det nog enklare. Att resa till brandområdet eller dess omedelbara närhet måste kännas svårt.

Eva
Svara med citat
  #13  
Gammal 2007-08-26, 19:46
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Reslusten borta..

Klart du ska åka Stina. Det hjälper vare sig dig eller Grekland för att du avbokar. Tvärtom.

Peter
Svara med citat
  #14  
Gammal 2007-08-26, 20:03
pao pao är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2006
Inlägg: 50
Standard Sv: Reslusten borta..

Det kommer att ta tid för Grekerna att glömma den här tragedin, men däremot så kommer Grekerna och Grekland att återhämta sig väldigt snabbt efter den här "mörka sommaren".
Svara med citat
  #15  
Gammal 2007-08-26, 22:33
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Reslusten borta..

Som andre har sagt: Klart du skal reise, det er jo også en måte å vise støtte på.
Det var storbranner på Samos bare dager før vi dro dit i 2000 (eller deromkring), også da så vi skremmende og triste bilder på norske nyheter før vi dro. Men brannene var slukket til vi kom ned, og selv om det var trist å kjøre gjennom nedbrente skoger, gikk livet på øya som normalt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2007-08-27, 16:34
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 576
Standard Sv: Reslusten borta..

Jag har funderat mycket på det här och jag har nu bestämt mig för att inte avboka resan.
Som sagt ingen tjänar på att jag bokar av.

Mvh. Stina
Svara med citat
  #17  
Gammal 2007-08-27, 23:45
martinifks avatar
martinifk martinifk är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Uddevalla
Inlägg: 911
Standard Sv: Reslusten borta..

Då får du se till att ha det så jättebra, trots omständigheterna nere i det Blåvita landet.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2007-08-28, 06:37
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Reslusten borta..

Citat:
Ursprungligen postat av Stina Visa inlägg
Jag har funderat mycket på det här och jag har nu bestämt mig för att inte avboka resan.
Som sagt ingen tjänar på att jag bokar av.

Mvh. Stina
Du är ju långt från bränderna på din semester så det blir säkert en fin resa.

Eva
Svara med citat
  #19  
Gammal 2007-08-28, 10:38
goran goran är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Inlägg: 25
Standard Sv: Reslusten borta..

Hejsan
Jag heter Goran och kan beratta for dig att turismen forlorar mycket pa detta.
Har pa Kythira ar det en allman dyster stamning. Vi har de sista tre aren upplevt ett flertal stora brander och ar insatta i vilka konsekvenser det har. Redan inbokade turister avbokar och staller in sina semestrar. Detta galler aven greker.
Halsningar Goran

Senast redigerad av inkfish den 2007-08-28 klockan 15:20. Anledning: långt citat
Svara med citat
  #20  
Gammal 2007-08-28, 16:12
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Jyväskylä Finland
Inlägg: 598
Standard Sv: Reslusten borta..

Dom här är verkligen svåra saker! Man kan dock förstå att familjer som kanske reser sällan och sparar pengar för sin länge väntade resa, hoppas dock att ha en fin fredful semester utan fruktan, särskilt nuförtiden när det har hänt jordbävningar, bränder osv så ofta. Jag däremot har rest överallt i Grekland under tjugo år och känner nu verkligen stor sorg och förtvivlan för greker och ville genast fara dit för att hjälpa, MEN som en äldre pensionär kunde jag nog göra just ingenting på dessa dagar, det förstår jag bra! Men visst efter en liten tid när situationen blir bättre, (på Peloponnesos och Evia tar det nu visst en lång tid) vill jag förstås resa till mitt kära Grekland med alla sina för- och nackdelar. Hoppas att folk där kan ge varandra stöd i denna smärtsamma situation. Alla behöver hopp för framtiden och ekonomiska förutsättningar för att återbygga sitt liv. Men jag tycker att det är bra att kunna diskutera här på forumet och berätta om sina känslor och särskilt höra dem som bor där och vet hur det verkligen känns nu.

Eija
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT