Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-08-29, 15:50
Harmonie Harmonie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 8
Standard Calamares eller calamari eller vad?

Hej!
En kanske dum fråga; men om man vill ha de friterade (i deg/mjöl) bläckfiskringarna, och inte bläckfisk i vinäger eller annat - finns det ett "säkert" grekiskt namn på dem då? Eller kan olika tillredd bläckfisk heta samma sak?

Min engelska är väl okej, men om jag ska beskriva "friterad i deg" så är jag inte säker på att det blir rätt ....

Tack på förhand ni språkkunniga!
Elle
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-08-29, 16:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Beställ kalamari/kalamares så är du på den säkra sidan.

Den andra bläckfisken du beskriver är åttaarmad - som på min avatar - och heter ochtapodi.

Kan inte gå fel
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-08-29, 16:23
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Kalamária tiganitá , helt enkelt.

Som Inkfish säger är det två helt olika sorter som tillagas på helt olika sätt. Sen finns det också soupiá , även den tioarmad, som ofta lagas med spenat eller liknande.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-08-29, 16:25
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Monica - är soupia gott? Jag har blivit rekommenderad det så många gångar men aldrig vågat prova, det ser inte gott ut med den där fyllda svullna firren.

Jag gillar ochtapodi, kalamari gillar jag om den är vällagad - men just soupia har jag för mig att jag inte tycker om.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-08-29, 17:45
Harmonie Harmonie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2007
Inlägg: 8
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Hej igen och tack för era svar.
Ja, jag vet att det finns octopus också, och där kan jag ju skillnaden.
Men vi har beställt in calamares eller calamari och fått den "lilla" varianten men inte friterad utan i vinäger och olja.

Men tack för tipset om tiganitá - det kanske ger mig rätt variant.
Elle.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-08-29, 17:48
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Harmonie Visa inlägg
Ja, jag vet att det finns octopus också, och där kan jag ju skillnaden.
Problemet är faktiskt svenskan.

Engelskan har två ord: octopus för ochtapodi och squid för kalamari (och dessutom cuttle fish för soupia).

Men på svenskan buntar vi ihop alltihop till bläckfisk (och möjligen sepiabläckfisk för soupia). Fattigt språk
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-08-30, 22:18
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Hej,

sedan får man inte glömma alla olika sätt att tillaga Χτapοδάκι. Inlagd, grillad... kommer inte ihåg alla varianter jag ätit.

Men som tidigare talare sagt, beställ Kalamária tiganitá så är du säker.
När skall vi börja tala om Χόρτα(Chorta)??

/Grimm, som älskar Chorta... men förstår fortfarande inte skillnaden mot vlitsa...
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-08-30, 22:34
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg
Hej,

som älskar Chorta... men förstår fortfarande inte skillnaden mot vlitsa...
Kanske samma skillnad som mellan sill och strömming, egentligen ingen bara geografin...?
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-08-31, 07:03
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Vad heter då vanlig tjock grillad bläckfisk som smakde helt underbart på The Lucky Horse Shoe i Petra och inte som de jag smakat tidiagre som haft en viss gummikonsistens. Ganska vit. Har jag bara råkat ut för greker som inte kan hantera den trots att jag provat på skilda håll i ö-världen eller så var det helt enkelt bara ett ovanligt färskt exemplar och en riktigt bra dag.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-08-31, 09:50
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Vad heter då vanlig tjock grillad bläckfisk som smakde helt underbart på The Lucky Horse Shoe i Petra och inte som de jag smakat tidiagre som haft en viss gummikonsistens. Ganska vit. Har jag bara råkat ut för greker som inte kan hantera den trots att jag provat på skilda håll i ö-världen eller så var det helt enkelt bara ett ovanligt färskt exemplar och en riktigt bra dag.

Eva
Problemet med Kalamari är två ,Färsk el frusen ,Den frysta smakar i regel segt o har gummi konsistens.Två tillagningen, under 30 års resande har jag bara fått den som jag vill ha den välsmakande o mör , På Rhodos i g:a staden Hos Mikes varje gång lika god o vi har varit där c.a 10 ggr samt på Kasteloriso för 30 år sedan så god så vi beställde in en gång till
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-08-31, 15:07
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Kalamari fiskas främst i oktober så all kalamari du äter under sommaren bör vara fryst.

Men det Eva beskriver som "vanlig tjock grillad bläckfisk" låter inte som kalamari, jag tror du är ute efter ochtapódi psitó, Eva. Psitó betyder grillad.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-08-31, 15:11
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av grimm Visa inlägg

/Grimm, som älskar Chorta... men förstår fortfarande inte skillnaden mot vlitsa...
Olika grönt, bara. Typ jfr mangold med maskrosblad. Vlita är alltså en sorts chorta.

På Sifnos i somras åt jag välsmakande vlita överallt utom på ett ställe, där ursäktade sig servitrisen när jag beställde chorta och sa "idag har vi bara radici". Den smakade heller inte alls lika bra som vlita, tyckte jag.

När jag sen kollade ordet hemma så betyder radici tydligen rötter. Men om det är rötter från vlita eller från något annat grönt vågar jag inte säga.
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-08-31, 16:17
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Inkfish, radikia är det närmaste man kan komma maskrosblad, och de är goda om man gillar den lite beskare smaken. Behöver ett uppkok, vattenbyte och färdigkokning, serveras med olja och vinäger.
Rötter heter "rizes" .
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-08-31, 16:18
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Kalamari fiskas främst i oktober så all kalamari du äter under sommaren bör vara fryst.

Men det Eva beskriver som "vanlig tjock grillad bläckfisk" låter inte som kalamari, jag tror du är ute efter ochtapódi psitó, Eva. Psitó betyder grillad.
Fast den marknadsfördes som färsk om jag minns rätt. De serverade en färsk fiskrätt varje dag och naturligtvis även annnat gott. Kanske de fiskar den tidigare i norra Grekland. Åt den i slutet av min semester så det bör ha varit andra veckan i sept. Det var nog ochtapódi psitó som Inkfish skriver. Gott var det i varjefall.

Eva
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-01, 22:04
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Inkfish, radikia är det närmaste man kan komma maskrosblad, och de är goda om man gillar den lite beskare smaken. .
Ok, tack. Bra liknelse med maskrosblad. Och de var helt klart beskare än vlitan.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Fast den marknadsfördes som färsk om jag minns rätt. De serverade en färsk fiskrätt varje dag och naturligtvis även annnat gott. Kanske de fiskar den tidigare i norra Grekland. Åt den i slutet av min semester så det bör ha varit andra veckan i sept. Det var nog ochtapódi psitó som Inkfish skriver. Gott var det i varjefall.

Eva
Färsk octapodi kan du få närsomhelst. Det är kalamari som fiskas på hösten.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-02, 07:25
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Calamares eller calamari eller vad?

Ochtapodien trenger å slås hardt åtti ganger mot en stein for ikke å bli seig, fortalte en greker meg...

Chorta er nydelig uansett, synes jeg, og spennende når man bestiller på taverna, for smakene er så ulike alt etter årstid. En favoritt!
Den er god på løvetannblad (maskros) også, bare man bruker de spedeste/nyeste bladene. Og slik kan vi jo lage chorta i Sverige/Norge tidlig om våren, når løvetannen stikker sine første blad opp av jorden.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT