Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-03, 08:18
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag letar resa till den 14 aug och dagarna därikring, men det är verkligen inga sista minuten priser. Ospecade ligger runt 3700 och med namngivet hotell en tusenlapp till *suck* Det verkar finnas väldigt ont om resor oxå. Så nu bävar jag för att vi inte kommer iväg överhuvudtaget. I bästa fall kan jag skjuta på semestern ett par v om det passar övrigt resesällskap. Finns det nån med lite insikt i resebranchen som kan sia lite?

Och vad kostar det att fixa en enkel studio själv om man tar endast flyg? Och var letar jag boende?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-03, 08:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag jobbar inte i resebranschen men du är med din nuvarande planering en vecka för tidig, vänta till skolorna dragit i gång, då brukar priserna sjunka, sedan skall du hoppas på fint väder, gärna ett högtryck om parkerar sig över Sverige
// Helén
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-03, 09:09
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Priset på boende varierar på vart ni ska, när ni reser och hur många ni är. Reser ni i mitten av augusti får du räkna med boendepriser som troligen ligger över 50 euro. En enklare bra studie kan nog kosta ännu mer. På öar med god tillgång på boende blir priset lägre än på populära öar med begränsat utbud.
Billigaste boende hittar du ofta på plats men ibland är det inte dyrare att förboka.

Förra året åkte jag till Agios Isidoros på Lesbos med dotter och barnbarn. Vi reste den 7 sept och förbokade på Acrogiali där vi stannade i 10 dagar. Värdinnan ordnade taxi från flygplatsen med barnstol. Priset där i sept förra året var 40 euro. Rummet var fint med enklare köksutrustning och en mycket fin hotellträdgård. Vi bodde nära stranden och behövde inte korsa några vägar för att gå ner till havet.
Havsutsikt från balkongen.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-03, 09:30
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Jag letar resa till den 14 aug och dagarna därikring, men det är verkligen inga sista minuten priser.
Du måste räkna med att för att få ett riktigt "sista minuten pris"-pris så gäller det att verkligen boka i sista minuten, alltså tidigast 1 eller 2 dagar före avresa. Just nu är inte ens de resorna billiga, allt styrs av tillgång och efterfrågan - charterbolagen har i princip slutsålt. Precis som Hellen skriver så blir det lättare att hitta något när skolorna startat här hemma och det blir förmodligen lägre priser på sista minuten ju längre fram i augusti du väntar. Men som sagt, riktiga kanonpriser hittar du troligen bara om du har is i magen och bokar nån dag före avresa.

Lars

Senast redigerad av laero den 2009-08-03 klockan 09:39.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-03, 09:46
Rinaki Rinaki är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2006
Ort: Umeå/Sthlm,Kopani/Ioannina
Inlägg: 206
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
"Men som sagt, riktiga kanonpriser hittar du troligen bara om du har is i magen och bokar nån dag före avresa.
Lars
Så sant...jag har haft "is i magen" och nu kommit ner i pris rejält. Nu ska jag bara iof ha en enkel flygstol, men även där har priserna varit hutlösa och väldigt svåra att få tag i. Priset startade på 2700 för ca 3v sen och i går bokade jag den för ca 700, med en vecka kvar...lär inte bli billigare! Sen stämmer det ju som nån skrev att då skolorna börjar sjunker det oxå en,två veckor för att sen gå upp igen. Tyvärr är väl det dåliga vädret här hemma i sommar den största prisboven...alla vill ju ha lite sol innan jobbet börjar igen
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-03, 09:46
retsina retsina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: vårgårda
Inlägg: 33
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

hej
gå in på destination.se välj endast flyg där finns flera bra resor
typ korfu 15/8 restid 15 dagar för 1.798/pers men om du har is i magen och kan vänta så bör dessa resor som är endast flyg bli billigare
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-03, 09:53
MonkanSs avatar
MonkanS MonkanS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Norrköping
Inlägg: 650
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag började kolla upp priser från mitten av juli för att se hur priserna låg till på sista-minuten och ordinarie. En dag i slutet av månaden fick jag se att de sänkt priset på precis det resmålet och lägenhetshotellet som vi ville till, till 3.500 kr/pers. Och rätt datum var det också.. 27 aug. Det var endast det avresedatumet som var så krafigt sänkt. Så det var ju då bara att slå till. Och tur var väl det för nu är samma resa uppe i normalpris igen. Antar att det är vårt lite tråkiga väder som styrt till det så.
Jag är jätteglad att att vi fick just det tillfället..
Om inte.. så hade vi fått vänta till mycket senare för att ha råd att resa. Och då kanske inte kunnat komma dit vi ville heller..

//Monkan S
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-03, 09:57
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

JA jag vet att jag är i lite fel tid... men min mamma kan nog bara åka då, eftersom hon börjar nytt jobb den 24/8 Men det billigaste jag hittat är argassi, Zakhynthos för 9887 för 3 pers inkl ett barn. Med sista minuten får jag betala samma för treåringen som för oss så det blir dyrare.


Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Jag jobbar inte i resebranschen men du är med din nuvarande planering en vecka för tidig, vänta till skolorna dragit i gång, då brukar priserna sjunka, sedan skall du hoppas på fint väder, gärna ett högtryck om parkerar sig över Sverige
// Helén
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-03, 09:59
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag har möjlighet att boka i sista minuten, typ dagen innan. Men det gäller ju att man klarar att hålla sig.... vill helst boka med boende


Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Du måste räkna med att för att få ett riktigt "sista minuten pris"-pris så gäller det att verkligen boka i sista minuten, alltså tidigast 1 eller 2 dagar före avresa. Just nu är inte ens de resorna billiga, allt styrs av tillgång och efterfrågan - charterbolagen har i princip slutsålt. Precis som Hellen skriver så blir det lättare att hitta något när skolorna startat här hemma och det blir förmodligen lägre priser på sista minuten ju längre fram i augusti du väntar. Men som sagt, riktiga kanonpriser hittar du troligen bara om du har is i magen och bokar nån dag före avresa.

Lars
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-03, 17:37
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2005
Ort: Oslo/Göteborg
Inlägg: 467
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

En gammal kollega till mig satt precis i går och kollade hur mycket det var ledigt på avgångarna. De 3, 4 dagarna jag kan resa, innan jag drar till NYC, är sådär med platser på. Så länge vädret är så dåligt som det är, sänker de inte förrän i sista sekunden. Det lutar dock som om det blir Mallorca istället för något i Grekland för min del. det ända jag ser ut till att få råd till. Om jag inte skulle vilja åka till Turkiet då men det vill jag inte... men jag har sån lust att få en billig härlig tur till Grekland. Vi får hoppas det snart slutar regna här...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-08-03, 17:50
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag har bokat Zakhyntos nu, hittade en resa till överkomligt pris.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-08-03, 19:25
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

De gånger jag köpt sista minuten biljett så har jag bokat på torsdagen och rest iväg på lördagen. Mer is i magen än så har jag inte vågat ha.
Vi försökte oss på att boka in oss på ett SAS-plan från Aten till Stockholm den 18 juli, jovisst hade de platser kvar- men de ville ha
15 000 kr per biljett, vi valde att åka på våra tidigare inköpta biljetter lite senare på dagen istället
Synd att de inte slumpar bort ev. restplatser längre
// Helén
Svara med citat
  #13  
Gammal 2009-08-04, 08:49
nina_77s avatar
nina_77 nina_77 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Alfta
Inlägg: 134
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

JAg fick betala 10600 för 2 vuxna och 1 barn på tre år. Det är väl ok? Vi ska till Argassi, ett hotell som heter Krinas.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2009-08-04, 09:42
David Sund David Sund är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Inlägg: 5
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Vad gæller tillgången på sista minuten-biljetter i sommar ær utbudet ganska dåligt. Rent krasst kan man sæga att resebolagen inte ræknat med att vi svenskar reser utomlands sommaren-09 pga rådande lågkonjunktur. De biljetter som finns lær ju gå åt nu då vædret ser ut som det gør.

Som många sæger gæller det nog att boka en, max två dagar føre avresa før att hitta de riktiga klippen.

Hoppas du får en skøn resa!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2009-08-04, 10:25
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Handen
Inlägg: 3 206
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Citat:
Ursprungligen postat av laero
Du måste räkna med att för att få ett riktigt "sista minuten pris"-pris så gäller det att verkligen boka i sista minuten, alltså tidigast 1 eller 2 dagar före avresa.
Håller med. Om jag kan åka i övermorgon, får jag en flygstol till Karpathos med retur 15 dagar senare för 1198 kr just nu. (Men så är det den lilla detaljen att jag förväntas börja jobba igen på måndag... suck...) Priset är sänkt med 800 kr sedan igår. Så ge inte upp redan, utan ha is i magen!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
  #16  
Gammal 2009-08-21, 00:06
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Så ge inte upp redan, utan ha is i magen!
Karin som alltid längtar ner
Man k a n ha is i magen for lenge og ....., vi begynner ferie nå og skulle ha en riktig billig restplass hadde jeg tenkt.... og d e t kunne jeg fått, om jeg hadde slått til i tide
Men det er mange 1 ukes og 2 ukers restplasser fra Oslo viste det seg, og .... Kr 695 tur/retur til Rhodos lot jeg "gå fra meg" - mens jeg ventet på at turen til Santorini skulle få en Ok pris,.... men Santorinibillettene forsvant i et "ubevoktet" øyeblikk de....

D a smeltet den isen j e g hadde i magen

Jeg booket omgående, og reiser til Skiathos på mandag
- dvs det meste av tiden blir vi nok på Alonissos og Skopelos, men Skiathos skal jo også få litt tid
Vi har ikke vært i Sporadene tidligere, (det er et veldig "handicap" når det gjelder å løse bildegåter )

- nå har vi skrevet ut Janne's 3 flotte E-guider fra de nevnte øyer og forstår at vi har m y e å glede oss til

Det skal bli s å herlig å komme ned til sol, varme og deilige bad etter
d e n n e sommeren
Svara med citat
  #17  
Gammal 2009-08-21, 10:04
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Ha en riktigt go resa!!!! Jannes e-guide över Skopelos hade vi verklig nytta av och Sendouka hade vi aldrig hittat annars det är säkert! Kaló Taxídi

Lissi - 62 dagar, 23 timmar kvar
Svara med citat
  #18  
Gammal 2009-08-21, 10:15
Ms Lottas avatar
Ms Lotta Ms Lotta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Inlägg: 10
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Jag har varit två gånger på Kreta nu i Augusti, båda veckorna har jag bokat i absolut sista minuten. Det är nästan ett heltidsjobb att bevaka priserna. Bäst tycker jag det har varit att hålla koll på de olika charterbolagens egna hemsidor, där läggs resorna ut på en gång medans tex. destination.se tar det ett tag innan resorna syns, om de ens hinner läggas ut. Första veckan i Augusti bokade jag flygstol via fritidsresor, visade sig att jag knep sista platsen som var en flygstol i extra class, extra class har egen incheckningsdisk, 10 kg extra bagagevikt, extra benutrymme (inte för att jag är i behov av det med mina 1.55 cm) och extra skön stol och betalade säkert betydligt mindre än vad dom övriga gjort. Senaste resan var med ving, fanns inga resor alls kvar det datumet jag ville /kunde åka. Ville endast ha en flygstol. Sen eftermiddag dagen innan lägger ving ut både 1 och 2 veckors resor men de gick inte att boka via hemsidan, stod att det var slut. Ringde ving och det var inget problem att boka, kunde fått både flygstol och ospec. hotell. Bra pris blev det också. Hade inte behövt vara orolig att inte få plats för det var gott om lediga stolar när jag väl var på plats på flyget.
Planerar att åka tillbaka till Kreta i Oktober och hoppas att jag även då kan komma över en billig flygstol.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2009-08-26, 11:24
Vendela Vendela är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Inlägg: 35
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Det bästa är ju faktiskt att inte ha några bestämda planer när det gäller resmål och sista minuten, utan låta slumpen avgöra. På så sätt kan man få se ställen som man inte tänkt sig från början och resan blir helt förutsättningslös. Så gjorde vi i år och bokade 2 dagar innan avfärd för 3996 kr totalt för 4 personer. Ganska bra tycker vi! Resan var toppen!
Svara med citat
  #20  
Gammal 2009-08-26, 12:48
Ålands Tapsa Ålands Tapsa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2009
Ort: Eckerö
Inlägg: 152
Standard Sv: Dyra sista minutenbiljetter nu....

Citat:
Ursprungligen postat av nina_77 Visa inlägg
Jag letar resa till den 14 aug och dagarna därikring, men det är verkligen inga sista minuten priser. Ospecade ligger runt 3700 och med namngivet hotell en tusenlapp till *suck* Det verkar finnas väldigt ont om resor oxå. Så nu bävar jag för att vi inte kommer iväg överhuvudtaget. I bästa fall kan jag skjuta på semestern ett par v om det passar övrigt resesällskap. Finns det nån med lite insikt i resebranchen som kan sia lite?

Och vad kostar det att fixa en enkel studio själv om man tar endast flyg? Och var letar jag boende?
Priset 3700 + 1000 för en namgivet boende är faktist billigt om man tänker vad sista minuten priserna är i Finland. Tittade just resor till Grekland om en vecka och 7 dagar på Rhodos var sista minuten pris 695 EUR / 7000:- SEK per person. Vi är på väg till Rhodos i oktober och priserna i Sverige är billiga enligt vår mått. 2 pers. 7 dagar på Rhodos 8000-9000 SEK.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT