|
|||
|
|||
Julegröt...
Håll tillgodo, här kommer - enligt min mening -
den bästa av alla juldikter: "Julegröt och juletjafs Den som detta ändå slapp Tänk att sitta lugnt och meta Höra humlesång i gisten eka Tänk att sjunga sommarsånger Volma hö i vårkalsonger Slippa is och snö Ack att det snart bliver tö" Snart går vi mot ljusare tider! Så håll ut!! .God Jul och Gott Nytt År och Glad Midsommar, alla!! /Ulla |
|
||||
|
||||
Sv: Julegröt...
Den var bra och fin, Ulla!!
I flytt-och sorteringsröjet hittade jag en juldikt som jag skrev när barnen var små. Tror jag var runt 30, med radhus, jobb o barn på dagis. En "Fru duktig" med höga krav på mig själv. Funderar på vilka sysslor min x-man tilldelades " Nånting står för dörren kan det vara jul Nu ska vi alla umgås ja allt ska bli "så kul" Jag pustar och jag stånkar med kassar som av bly Och elljusstaken strejkar jag måste köpa ny Julkorten ska skrivas alla femtisju Och juldukar ska strykas jag orkar inte nu Julklappar ska köpas lika många var Handlade igår men har femtielva kvar Affären säljer skinka men är den från i år? Och pepparkakor hägrar jag tror jag spader får Vi måste köpa glögg och pynta lite mer för barnen drar hem julpynt och det blir säkert mer Knäcken bränner vid och ljusen brinner ner Och grannen bränner hemma min gud, min gud jag ber! Säg hur ska jag hinna till dessa dagar tre? Jag tror jag säger upp mig för jag vill inte va me." / Kajja |
|
|||
|
|||
Men Härreguud Kajja, så otroligt bra!! Dags att kontakta en förläggare;dina rim och dikter kommer att räcka till flera böcker
/Ulla |
|
||||
|
||||
Citat:
Ja ingen har väl kommit undan min skrivklåda här / Kajja |
|
|||
|
|||
Du är så bra på å få till de!
Fortsätt👍 Pia |
|
||||
|
||||
Kajja!
Birgitta |
|
|||
|
|||
Oj oj, Kajja, den var jättebra!!
Och för mig så precis självupplevd (undrade också vad mitt ex gjorde och svaret blev: inte mycket eller snarare inget!) Duktighets-syndromet var vi många som var drabbade av..... Tur man "vuxit upp" lite och kan säga ifrån... Catlady |
|
||||
|
||||
Citat:
Känner däremot att döttrarna jagar lite efter "vill att barna ska ha allt det som vi hade". Jag hade gärna legat i en hängmatta mellan två palmer i Grekland eller bara umgåtts på nån taverna och låtit de andra i Sverige roat sig med gran, glitter och glögg. Det har man gjort 60+ gånger nu. Man kan ju träffas och ha kul hela året! Oj..där gick jag igång..som vanligt / Kajja |
|
||||
|
||||
Väldigt fina dikter som lättar upp (?).
Men som en bekant frågade häromdagen, om julkänslorna infunnit sig. Jotack, svarade jag. Både julångest och julstress har kommit, så nu väntar jag bara på julefriden /Netwolf |
|
|