Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-09-02, 17:07
Charlotte Charlotte är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 47
Standard Vädret i mitten av oktober?

Hej!
Har hittat en riktigt prisvärd resa till Chaniakusten i mitten av oktober!
En vecka i Grekland vore inte helt fel men jag har aldrig varit
där så sent på året. Någon som har erfarenhet av hur det är att vara där den tidpunkten??
Hälsningar
Lotta
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-09-02, 17:28
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vädret i mitten av oktober?

Det kan bli kaldt og regn eller varmt og strålende sol. Eller litt av hvert.
Kun juli og august er måneder du nærmest er garantert godvær i Hellas. Jeg har vært på Kreta i mai og i september, og hatt det kaldt begge gangene, men du kan selvsagt være heldigere enn meg. Det kan for eksempel være over 20 grader i desember også
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-09-02, 18:39
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Vädret i mitten av oktober?

Är det med hotell?
Annars rekommenderar jag att du tar dig över bergen och bor på sydkusten. Där är det ofta möjligt att ligga på stranden in i november.

Jag har varit på Kreta och legat på solen långt in i oktober, men det är ju självklart större risk för regn. Och kvällarna/nätterna kan vara rätt kyliga (som svenska sommarnätter...).

Men har du fått ett bra pris tycker jag definitivt du ska åka! Kreta erbjuder ju mycket även om det inte är badväder.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-09-05, 17:27
rogga rogga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Vädret i mitten av oktober?

Hej,

Funderade på samma fråga för ett år sedan. Då valde vi att åka till Makrigialos på sydkusten och var glada att vi gjorde detta. Vi var där sista veckan som man hade öppet 9-16 oktober 2008. Eftersom jag hade funderat på Chainia-kusten följde jag samtidigt vädret där och konstaterade att vi hade flera grader grader varmare i Makrigialos än i Chania. Vi hade regnskurar två nätter samt en eftermiddag när vi var ute och vandrade i bergen. Vi kom hem dygnblöta men solen kom tillbaka igen så att det ångade från gatorna. Dagstemperaturen var på dagarna 22-27 grader och på nätterna som lägst 15 grader. På nordkusten var det samtidigt fler regndagar, det var några dagar då temperturen inte gick över 20 grader och nätterna var betydligt svalare.

Man kan titta på temperaturer och väderstatistik för Makrigialos på denna hemsida.

http://www.gecko.gr/de/weather.htm

I mars i år var vi på Gran Canaria. Det var visserligen varmare och skönare än i Sverige men det var inte lika varmt som vi hade i Makrigialos i oktober.

Men om en vecka bär det iväg till Chania. I september skall ju vädret vara OK där. Och fördelen med Chania jämfört med Makrigialos är att det finns mycket mer att se och göra.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-09-05, 19:54
Millies avatar
Millie Millie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2005
Ort: Sala
Inlägg: 532
Standard Sv: Vädret i mitten av oktober?

Har haft både kanon och kalkon, det är en chansning!
Lycka till hoppas på kanon!
/Kerstin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-09-06, 11:06
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Danmark
Inlägg: 2 498
Standard Sv: Vädret i mitten av oktober?

Vi har haft kanonväder på södra Kreta både första och andra veckan i oktober. Jag skulle definitivt ta chancen, och OM det är lite för kallt och blåsigt uppe i Chania så kan du alltid ta dig ner till Paleochora några dagar, ofta är det bättre väder där.
Vi har också haft kanonfint i både Paleochora och Makrigialos om våren, april/maj, sol och blå himmel och härliga bad, 20-21 grader i havet.
I oktober har vattnet varit någon grad varmare.

Ha en skön semester!
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT