Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-16, 14:41
marbjo marbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 48
Standard Mjölkprodukter

För ett antal år sedan när vi började semestra i Grekland var rekommendationerna att inte dricka mjölk. Hur är det nu. Jag antar att det är andra rön nu men är ändå fundersam. Då på den tiden kunde viss mjölk vara opastöriserad. Vi åker till Kreta om några dagar med barnbarn. Någon som vet hur det ligger till. / Marie
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-16, 15:42
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Mjölkprodukter

Det har jeg aldri hørt før! Melka du kjøper i greske supermarked er pastaurisert. Du kan for øvrig også kjøpe høypastaurisert (langtidsholdbar) melk, den er merket Ypsilis pasteriåsis / Υψηλης παστεριωσης.
Du kan evt lese mer om greske meierivarer her: https://godgreskmat.wordpress.com/20...e-meierivarer/
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-16, 17:27
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mjölkprodukter

Säger som Admirala, det har jag aldrig hört förr! Kanske det gällde getmjölk och fårmjölk direkt från herden, sån mjölk finns väl knappast att få tag i numera.

På supermarket säljs både grekisk och importerad mjölk. Mest importerad, jag har köpt polsk och tjeckisk och tysk och holländsk, spansk och fransk...föredrar ändå den grekiska , den har en dekor med en liten flagga som ska garantera ursprungslandet. Priserna varierar mycket. Själv tycker jag att MMM-milk är godast, och Olympos, och bland lågprissorterna kan jag rekommendera Berti (från Slovenien).
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-16, 20:17
piam piam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Inlägg: 1 357
Standard Sv: Mjölkprodukter

Det finns laktosfri mjölk om man behöver det..

Pia
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-16, 22:24
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Mjölkprodukter

Aldrig hört... På Kreta dricker vi även vatten ut kranen så du slipper dra hem alla vattenflaskor Kan vara svårt att få så kallt vi är vana vid så fyll flaskor och ställ i kylen.


// Malin
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-17, 09:59
marbjo marbjo är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 48
Standard Sv: Mjölkprodukter

Tack för alla svar. Kände själv att jag nog hade fel.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-17, 12:59
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Mjölkprodukter

Inte fel, men du hade gamla informationer. Jag vet att man alltid kokade den mjölk man köpte i lösvikt, men moderna tider har ändrat på den saken. Du kan nog fortfarande träffa på någon av den äldre generationen som vidhåller vanan...

Orsaken till detta, för er som är väldigt unga, är förstås att ta kål på alla bakterier, särskilt för att inte få TBC. Risken är väl minimal med nutida kontroller. Jag växte upp på en gård i Jämtland, och det var aldrig fråga om att koka mjölken, och den pastöriserade såg man närmast med misstänksamhet på...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT