Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Hemelektronik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-10-30, 22:01
Hasse Hasse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 006
Standard Virusskydd/Brandvägg

Satt och läste lite i äldre inlägg om säkerhet i datorer. Det är ett ämne som kanske kunde lyftas fram lite mera, någon eller några har väl haft riktiga problem med intrång i sina burkar.

Jag hade ju problem med min förra dator som började bete sig konstigt efter att jag gjort en stor uppdatering på mitt dåvarande Norton-paket. Datorn kraschade sedermera, orsaken är ännu okänd.

I nya HP-datorn medföljde det ett 60-dagars Norton "grundpaket" och eftersom jag uppskattat vad Norton gjort i alla mina datorer är jag positiv till de olika typer av skydd de säljer. Ni som inte gillar Norton av en eller annan orsak får stå ut med detta Jag har nu 3 veckor kvar på grundpaketet och måste komma underfund med hur jag ska göra. Förnya eller köpa något annat på öppna marknaden.

Problemet är nu att jag i min förra obrukbara dator har en pågående prenumeration som jag har ett stort antal dagar kvar på. Jag har letat fram ett referensnummer på den avgift jag betalde för uppdateringen i våras. Kanske kan jag med hjälp av den och ett telefonsamtal till Symantec´s svenska supportsida, få veta om jag kan få fortsätta det helår jag köpte då ?

Men naturligtvis kan jag tänka mig att ge andra firmors liknande produkter en chans. En datortidning (en av alldeles för många) hade nyligen en stor test av för mig både kända och mindre kända fabrikat. Blev inte särskilt mycket klokare, t.ex fick Norton "lika bra helhetsbetyg" som F-Secure som verkar vara en som håller sig långt framme. Norton anklagas ofta för att ta en sju-h******s massa plats och vara trög. Norton Antivirus 2006 tar 239 MB på hårddiscen och 66 MB internminne. F-Secure´s motsvarande siffror är 162 MB resp. 57 MB. Dessa båda hade överlägset högsta siffror vad gällde hårddiscutrymme.

Nåja, grundläggande för vilken man väljer är väl ändå: Vad vill du använda din dator till och vilka risker utsätter du dig för ? Även: Vilken självdisciplin har du när du använder ditt virusskydd/brandvägg ? Förekommer omfattande slarv med uppdatering så finns det ingen anledning att klaga på sin produkt. Dessvärre vet jag på tok för lite vad ett virusskydds-program verkligen gör och vilka hot det finns. Litar blint på vad jag haft och vad jag har för tillfället. Jag ägnar mig inte åt nedladdningar av något slag eller öppnar okända filer. Vilken typ av sidor på internet man bör undvika är en diskussion jag inte tycker känns så relevant. Det är väl fortfarande vilka klick man utför som ger risker, inte vilken typ av sidor man besöker ?

Det här kanske ger en massa åsikter ? Jag säger med en dåres envishet att inget virusskydd är komplett. Det kan väl omöjligen finnas någon tillverkare som närmar sig det 100 %-iga ?? Det finns många aspekter på varför ett visst virusskydd är bra. Inte enbart vilka typer av hot det tar bort. Användarvänlighet, möjlighet till uppdateringar som inte kostar skjortan, massor av andra aspekter som kan diskuteras.

Duger t.ex Windows´ egen brandvägg ? Vilken tillverkare erbjuder en bra brandvägg och virusskydd kombinerat ? Och varför anses det så viktigt att det finns bra skydd mot s.k. "rootkit" och vad innebär detta hot ? Vilka tillverkare ligger i frontlinjen och förnyar sig bäst, är förutseende och inte bara står och stampar med ett "bra" varumärke som stolt argument ?

Och varför i hela friden anses Norton vara dåligt ? När andra tycker de är helt ok att använda ?

För övrigt har jag dessutom Ad-Aware som får ros av många och även av mig. Där finns det potential !!



Hasse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-10-30, 23:15
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Virusskydd/Brandvägg

Ja, jag skriver väl som jag alltid brukar, AVG antivirus kostar noll kronor, går lätt på datorn och fungerar bra, laddas hem från http://free.grisoft.com/doc/1 och uppdateras automatiskt (vilket de flesta av-program gör numera)
Brandvägg från Zone Alarm är precis samma pris om AVG, hämtas på http://www.zonelabs.com/store/conten...=sv&lid=nav_za
Då det gäller Ad-Aware så är det ett bra program till samma pris som ovanstående, vad man också kan tänka på är att Microsoft numera har ett bra program som konkurrerar med Ad-Aware. Defender som det heter hittas på http://www.microsoft.com/sverige/ath...e/default.mspx det är en betaversion men fungerar ändå på bästa sätt.
Då det gäller skyddspaket som kan allt utom koka kaffe så har de en förmåga att kräva mycket kapacitet av datorn, ofta fungerar de väl i övrigt bra men ibland så kan man tyvärr härleda problemen till dessa olika paket.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT