Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-08-29, 12:15
gunnarvbg gunnarvbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 12
Standard Badhandduk?

Hej alla kunniga ö-luffare.

En av de större sakerna som skall knös ner i ryggsäcken är badhandduken. Nu finns det ju lättviktsalternativ av siden och microfleece. Är det någon som har testat dessa. Går dessa handdukar att använda på på stranden?

Tips och ideer tas tacksamt emot.

Gunnar
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-08-29, 12:37
Patricuz Patricuz är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Inlägg: 174
Standard Sv: Badhandduk?

Hej!

Vi använder oss alltid av dessa microfleece handdukar när vi reser eller vandrar i hemlandet.

positivt:

-lätt
-tar litet utrymme
-torkar snabbt

upplever handduken som väldigt praktisk på de flesta vis.

negativt:

-de bättre är rätt så dyra
-inte lika skön som en vanlig stor badhandduk
-saknar ibland egenskapen att man kan vira in sig och värma sig i handduken eller använda som huvudkudde eller byta om på stranden "i egen hytt"
-en vanlig tjock handduk är förstås bekvämare som underlag på stranden

Men, eftersom vi går mycket till fots, vinner nog microfleecen. Bra "uppfinning"! Till sonen tar vi alltid med hans favorithandduk som är stor, mjuk, men rätt så tunn och den torkar nästan lika snabbt som microfleecen. Den inhandlade vi för endast 2,50 euron i Georgioupolis i en krims-krams affär. Så det blir ju att man lånar den ibland. Så dessa tunna "turisthanddukar" allt från Hello Kitty till Hellas-flaggan är inte att underskatta.

"Sea To Summit" tycks vara märket på våra handdukar. Någon annan kanske har bra erfarenheter av något annat märke.

Mvh P
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-08-29, 12:59
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Badhandduk?

Hej.

Många år sedan jag luffade så inga erfarenheter där, men... Detta kanske kan vara något? Det är vakuumpåsar som man rullar ihop. Kläder, handdukar, ja vad man behagar. Komprimeras till en bråkdel av sin storlek. har använt dessa vid flytt och det fungerar kanon. Kan återanvändas (jobbar inte på Jysk, låter som reklam..) Bra till ryggsäcken kanske?

http://jysk.se/210/346/354/1954700/a/catalog

Helen
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-08-29, 22:23
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Badhandduk?

Citat:
Ursprungligen postat av Foppis Visa inlägg
Hej.

Många år sedan jag luffade så inga erfarenheter där, men... Detta kanske kan vara något? Det är vakuumpåsar som man rullar ihop. Kläder, handdukar, ja vad man behagar. Komprimeras till en bråkdel av sin storlek. har använt dessa vid flytt och det fungerar kanon. Kan återanvändas (jobbar inte på Jysk, låter som reklam..) Bra till ryggsäcken kanske?

http://jysk.se/210/346/354/1954700/a/catalog

Helen
Problemet är väl att man måste slarva med sej en dammsugare också och de är väl inte alltid så smidiga

Mvh Janérik
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-08-29, 22:26
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Badhandduk?

Vi har aldrig handdukar med oss, använder sarong. De tar nästan ingen plats alls
// Helén
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-08-29, 23:30
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2006
Ort: Västerås
Inlägg: 1 065
Standard Sv: Badhandduk?

jag köpte tom 2 st reselakan i siden idag på marknaden..... perfekt när man ska hälsa på folk eller resa... tar ingen plats............ det där med sarong ska jag nog prova nästa gång! badlakan efter duschen har man ju oftast på rummet..........
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-08-29, 23:42
Foppiss avatar
Foppis Foppis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Ort: Vetlanda
Inlägg: 48
Standard Sv: Badhandduk?

NEJ, nej, Janérik, dessa behöver man inte dammsugare till. Hade nog inte föreslagit denna då.... Det finns ju sådana också (har en sådan med). Men dessa påsar rullar man bara ihop och luften pressas ut. Mindre och smidigare. Som sagt bara ett tips, tänker själv packa med dessa för minimala väskor när vi åker på Lördag .

MVH Helen

Senast redigerad av Foppis den 2009-08-29 klockan 23:56.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-08-30, 07:46
gunnarvbg gunnarvbg är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2009
Inlägg: 12
Standard Sv: Badhandduk?

Tack för era svar! Vilka bra tips! Ingen som har testat sidenhandduk på badstranden?

Gunnar
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-08-30, 17:06
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Badhandduk?

Jag har en sån där fin i mikrofleece fast har bara testat den som hastigast ännu.

Fördelar: tar mycket liten plats i packningen, torkar både dig och sig själv ruskigt fort.

Nackdel: inget att ligga på eller att gosa in sig i som en tjock frottéhandduk.

Jag har dock med min som komplement till sarong, har aldrig med frotté, det tar för stor plats. Sarong funkar att ligga på men torkar dig inte när det blåser lite kallt, då kan det vara gott att torka av kroppen med mikrofleece efter badet.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-08-30, 22:35
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Badhandduk?

Citat:
Ursprungligen postat av Foppis Visa inlägg
NEJ, nej, Janérik, dessa behöver man inte dammsugare till. Hade nog inte föreslagit denna då.... Det finns ju sådana också (har en sådan med). Men dessa påsar rullar man bara ihop och luften pressas ut. Mindre och smidigare. Som sagt bara ett tips, tänker själv packa med dessa för minimala väskor när vi åker på Lördag .

MVH Helen
Ah, då var det nånting nytt som jag inte har hunnit bli pålurad ännu. De man behöver en dammsugare till har jag redan en drös oanvända av.


Mvh Janérik
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT