Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2009-10-22, 21:09
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2009
Ort: Sollentuna
Inlägg: 136
Standard Resestilar, hur många har vi?

Hej,

Jag började fundera på detta för ettpar dagar sedan, i samband med tråden "skall du till grekland 2010?".

Jag är en lite lustig personlighet när det gäller resor, jag älskar att packa min "lilla" bag på 90 liter, med 3 par kallingar, 3 t-shirts, 3 par shorts, 2 par badbyxor(vad jag nu skall med dessa till) 2 par snygga långbyxor och 3 vita skjortor.
Vilket fyller bagen till... 1/4, om ens det, och ta första bästa flyg dit jag vill för stunden. Samtidigt som jag söker en viss trygghet med förbokat boende med jämna mellanrum.

Hur många olika "resepersonligheter" finns det på Kalimera?
Jag lägger ingen värdering i hur iólika människor reser, alla har vi olika preferenser, men det vore kul att höra hur ni prioriterar olika reseformer.
T.ex. Charter, All.inclusive, förbokad resa som ni plockat ihop själva, "äkta" luff, eller andra former.

Beskriv den typ av resa som skulle göra er lycklig!

/Grimm, som alltid varit en kissekatt nära döden
Svara med citat
  #2  
Gammal 2009-10-23, 18:01
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

För vår del har vi med ålderns rätt kommit att bliva tämligen bekväma av oss. Det handlar om att börja planeringen minst ett halvår i förväg. Tidig planering giva därtill oftast mycket bra priser på flygstolarna. Någon charter med färdigt Hotell ligga emellertid icke för oss.
Så har vi ytterligare en faktor att hänsyn till taga, nämligen att vi ej särskilt hett åtrår nattliga färjeturer eller okristlitgt tidiga avfärder från öarna. Vi har därtill att hänsyn till taga Hustruns onda fot, innebärande att höga backar till boendet samt grusvägar äro av ondo.

Med detta som bakgrund planera vi nogsamt. Det kunna bliva inrikesflyg vissa sträckor, lite dyrare boende i vissa fall samt vissa kostsamma taxiresor. Men det tar vi med jämnmod.

Packningen försöker vi i all möjlig mån minimera. Tidigare klarade vi oss på en ränsel av dryga åtta kilos innehåll, men den tiden är förbi nu enär elektronisk apparatur medföres i betydande mängd. Vi hantera nu tvenne ränslar i vikt av cirka sju kilo stycket.

Ja, så har vi ju med åren funnit oss våra pärlor, Hotell på vissa öar där vi kommit att trivas så rent förträffligt. Vi välja vår färdplan efter detta och återvända till vissa öar och boenden år efter år.

Vär ambition är alltid att sätta trivselfaktorn i högsätet!

Arne och Hustru Birgitta

Senast redigerad av Arne den 2009-10-23 klockan 18:10.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2009-10-23, 21:42
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Jag brukar tänka att ingen resa är den andra lik. Charter ibland, ö-luff ibland förbokat boende ibland och en annan gång väljer jag på plats. Bokar helt inte så långt innan även om det blir så ibland. Hyr dock aldrig fordon med mig själv bakom ratten. Har körkort men numera ingen bil så körvanan är inte som den borde längre. Anser att den som ska köra bil i Grekland bör köra hemma rätt ofta annars känns det som väl farligt. Gillar öar med bra bussförbindelser vilket ger möjlighet att se sig omkring lite. Packningen är lätt men visst vill jag ha en representabel och passande klädsel så nog väger det mer än 8 kg.
Böcker är ett måste speciellt när jag reser ensam och de väger ju en del.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2009-10-24, 07:52
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Jag är redan här!! Men på den tiden vi reste mest varje semester blev det fruktansvärt överlastad bil. Vartefter barnen blev vuxna och inte ville följa med blev det mer plats i bilen. Alternativt boende i tält, VW-buss, husvagn, hos släkten.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2009-10-24, 11:12
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2008
Ort: Norrtälje
Inlägg: 4 414
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Håller med Eva, resorna kan se ut på helt olika sätt!
Ibland ( oftast kanske) en charterresa bokad i god tid, så man kan suga på karamellen länge! Ibland bokat flygstol och hotell över nätet om priset är bra och beroende på vart man ska tex. storstad, kanarieöarna, Thailand. Brukar alltid jämföra vad som blir billigast!
Har även åkt på ospec. sista minuten och det har ju blivit allra billigast! Men då missar man ju mycket av den roliga planeringsbiten!

Något som jag tyvärr ALDRIG tycks lära mig är att packa lätt! Har alltid stor, alldeles för tung reseväska med mig!
Så någon backpacker blir det nog aldrig av mig! Det lockar inte heller att i 40 graders hetta springa runt och leta boende med en tung ryggsäck på ryggen.

Bor hellre enkelt med bra läge och All Inclusive lockar inte mig.
Sån är jag!

Katitzi
Svara med citat
  #6  
Gammal 2009-10-24, 11:35
Minxs avatar
Minx Minx är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2007
Ort: Gävle
Inlägg: 64
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Jag är lite som dig Grimm, reser med en halvfull väskar ner (vet att det kommer vara överfull på hemvägen). Packa lätt o enkla kläder, kanske en finare klänning men thats it!
Och sedan åker jag HEM till Alonnisos. Hem till svärmor och till en vardag som vi gör vårt bästa att vara delaktiga i. Det är hus som ska städas, vatten som ska hämtas o blommor som vattnas.
En massa sol, bad, god mat o kärlek.
Har fått med mig min man på diverse sightseeing o har fotvandrat (själv) runt halva ön. Men visst vill jag se mer!
Oftast tar vi en sistaminuten, inget behöver ju förberedas eller bokas, hon svärmor är vi alltid välkommna.

Men 2010 planerar vi något nytt!!
Vi vill tågluffa ner via italien, med båt till grekland o tåg till Volos, älskar utmaningen!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2009-10-24, 12:06
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Det lockar inte heller att i 40 graders hetta springa runt och leta boende med en tung ryggsäck på ryggen.
När man åker runt på öarna möter man ofta folk med ryggsäckar både på rygg och mage. Själv har jag aldrig förstått finten med att ö luffa med ryggsäck, det verka enbart opraktiskt, tungt och svettigt. Ryggsäck använder jag när jag är i väglöst land som fjällen.
Jag använder mig av en mjuk resväska på hjul vilket fungerar förträffligt.

Tobbe
Svara med citat
  #8  
Gammal 2009-10-24, 14:16
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Jag tycker om att veta vart jag ska... vill veta hur mitt hotell ser ut så just därför passar charter mig bättre. Har iofs inte provat ö-luff än mn nån gång kanske...

En annan sak som är typiskt för mig är att jag aldrig packar lätt, detta stämmer även om det så bara är kortare resor över en helg eller nåt. Jag måste ha plats för ganska många böcker för jag älskar att läsa
Svara med citat
  #9  
Gammal 2009-10-25, 12:35
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad
 
Reg.datum: nov 2004
Inlägg: 8 500
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

* Åker flygstol

* Vill bort från öar med flygplats (med ett undantag, Karpathos)

* Förbokar boende om jag har ett favoritboende dit jag ska - eller en stark rekommendation från nära vänner: "där måste du bara bo". Nästa år ska jag till nya öar, visserligen med hyggligt starka rekommendationer men kommer ändå inte att förboka, vill kolla själv och reser inte högsäsong.

* Har övergått från ryggsäck till mjuk väska på hjul, ca 55 liter (tror jag) för att det mycket bekvämare. Packar den tungt - inte så mycket kläder, tvättar ofta, men mycket grejer, inte minst böcker som tar en massa plats.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2009-10-25, 13:11
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Vi väljer det som blir billigast för oss,,åker ju till Kreta och Reth ,,,fantasilösa Nej...bekväma..nej..Vi vet vad vi vill!!
Svara med citat
  #11  
Gammal 2009-10-25, 15:29
Hjalta99s avatar
Hjalta99 Hjalta99 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Ljungaverk
Inlägg: 753
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
När man åker runt på öarna möter man ofta folk med ryggsäckar både på rygg och mage. Själv har jag aldrig förstått finten med att ö luffa med ryggsäck, det verka enbart opraktiskt, tungt och svettigt. Ryggsäck använder jag när jag är i väglöst land som fjällen.
Jag använder mig av en mjuk resväska på hjul vilket fungerar förträffligt.

Tobbe

Det här med ryggsäck har jag inte anammat alls! Håller fullständigt med dig, Tobbe. Möjligtvis att jag har en tunn, lätt dagryggsäck till stranden men där går gränsen. Det känns bara jobbigt att ha nåt på ryggen som skaver, är tungt och som man måste ta av sig så fort man ska ha något. För mig är det ett väldigt opraktiskt sätt att ha packningen med sig.

Mina första resor var med hård resväska, första gången var den lånad. Investerade så i en egen och den fick hänga med flera år. Köpte en större hård väska som fick följa med en gång... Sedan ett antal år tillbaka är det bara rullbagar som gäller! Har alltid åkt charter men sedan 2002 har det blivit flygstol om jag åker till Kalymnos. Charter åker jag med min man som gärna vill att allt ska vara ordnat och klart... Fast det blir inte så ofta, det är mest med tjejerna jag åker - en riktig tjejsemester!

/Eva
Svara med citat
  #12  
Gammal 2009-10-25, 18:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Resestilar, hur många har vi?

Vilken tur att människor är olika!
När jag båtluffar i Grekland är det ryggsäck som gäller för mig. Mycket mer praktiskt när man till exempel ska gå i trappor eller på ojämna och håliga trottoarer/gator. Och dessutom har jag hela tiden båda händerna fria. Sådant som jag behöver fram tills jag har installerat mig på rummet har jag naturligtvis inte i ryggsäcken.

/kimmen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:49.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT