Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-24, 12:04
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Vad läser vi i sommar?

Jag drar mig till minnes att det har funnits en tråd här på kalimera någonstans om vad vi skulle ha med för strandlektyr när vi väl kommer ner till Grekland... Nu vet jag att många kanske redan gett sig av ner men vi som har vårt kvar... Tycker det är kul att läsa vad ni andra har med er i solstolen och mest för att jag kanske får lite egna tips och ideer ...

Jag gjorde lite pocketböckerfynd på Gekås... Jag kommer bland annat ha med mig boken om Alice Cooper och Åsa Larssons "offer åt molok". Jag såg i min ICA-butik att de hade en fyndlåda med pocketböcker och bland annat hade de historien om KISS som ju nyligen besökt Sverige. Var det någon som såg legenderna?

Så frågan återstår... Vad läser vi sommar?
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-24, 13:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag har just avslutat en pocket " Mississippi" av Hilary Jordan. en MYCKET stark bok om livet på en bomullsfarm under och efter andra världskriget. Allt finns med vad gäller rasfördomar, Ku Klux Klan osv. En mycket fin bok där de olika personerna i boken turas om att berätta och driva handlingen framåt. Den boken minns man länge.

Nu har jag precis börjat läsa "Ögonblicket" av Douglas Kennedy, som bland annat beskriver ett Berlin före murens fall. Den boken har jag fått mig rekommenderad av flera stycken.

Efter den boken ligger en triologi och väntar. Den heter "Fem pärlor till jungfruns krona" och har delarna "Dottern" "Hustrun" och "Änkan" och är skriven av Maria Gustavsdotter. Böckerna följer en kvinna Gertraud som lever i Kalmar i början av 1500-talet. Som Kalmarbo kanske den är intressant.

"Örfilen" av Christos Tsiolkas ligger sen på tur. Den gick som serie i Tv tidigare i år men jag följde den dåligt.

Till sist har jag en bok som heter "En man som heter Ove" skriven av Fredrik Backman den köpte jag till min man som semesterlitteratur.
Tja, det var några av böckerna jag ska läsa.

Förresten: Jag rekommenderar starkt Alice Munro. Hon skriver noveller och har gett ut ett flertal böcker med sådana. Det är perfekt läsning med noveller på 10-20 sidor när man är på semester!

Lissi
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-24, 13:36
Rojo72 Rojo72 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Karlstad
Inlägg: 276
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Hej!

Dina låter roligare än min . "Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s"
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-24, 13:59
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Till sist har jag en bok som heter "En man som heter Ove" skriven av Fredrik Backman den köpte jag till min man som semesterlitteratur.
Tja, det var några av böckerna jag ska läsa.
Den boken fick vi av chefen inför sommaren... Med önskan om långa lata dagar i solstolen och inte mig emot... Inte illa av mig som tar order från chefen även på sommaren ... Den verkar rolig så den följer med ner i resväskan.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-24, 14:36
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag tänkte läsa Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Tyckte mycket om Tusen Strålar och Flyga Drake.

Återstår att se vad jag tycker om denna.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-06-24, 15:24
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag var också väldigt förtjust i "Flyga drake" och "Tusen strålande solar"... Om den finns på pocket ska den definitivt med ner till Grekland.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-06-24, 15:36
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag tror också att "Och bergen svarade " är jättebra. den ligger i kundkorgen för nästa beställning hos adlibris.
Visst är det underbart att läsa böcker!

Lissi
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-06-24, 15:52
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 859
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Till sist har jag en bok som heter "En man som heter Ove" skriven av Fredrik Backman den köpte jag till min man som semesterlitteratur.
Den är jättebra! Rekommenderas

/Netwolf
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-06-24, 15:59
jeabys jeabys är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 299
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag kan inte se att den finns i pocket, synd. För det är lättare att ta med på resan.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-06-24, 16:19
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 606
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojo72 Visa inlägg
Dina låter roligare än min . "Everyday Stalinism: Ordinary Life in Extraordinary Times: Soviet Russia in the 1930s"
Min är inte heller så rolig: tegelstenen "Andra Världskriget" av Antony Beevor. Efter den blir det roligare, för då ska jag läsa Falling in Honey.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-06-24, 17:42
Irene53s avatar
Irene53 Irene53 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2009
Inlägg: 180
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

KLICK.... Jag tror jag såg böckerna Du nämnde på MAXI. I pocket
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-06-24, 18:13
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Själv drar jag hem E-böcker från biblioteket här i Umeå i erforderlig mängd inför resorna till övärlden. Det finnes en osinlig källa att ösa ur. Väl i övärlden kan jag i lugn och godan ro avnjuta böckerna på Laptopens skärm.

Kostnadsfritt är det också.

Arne
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-06-24, 23:01
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Citat:
Ursprungligen postat av jeabys Visa inlägg
Jag kan inte se att den finns i pocket, synd. För det är lättare att ta med på resan.
Nä, jag letade också på adlibris... Fanns bara som inbunden Tycker att det är lite synd att dra med sig inbundna för de vill jag inte lämna kvar på hotellet när jag läst dem... Har emellertid inte svårt att låta pocketböcker vara kvar...
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-06-24, 23:20
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 342
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Är det Ove ni undrar om ... Så finns han i pocket.
Svara med citat
  #15  
Gammal 2013-06-24, 23:58
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jeg er utrolig imponert over det intellektuelle nivået på bøker som leses. Selv begrenser jeg meg mest til krim (deckare) i ferien. Når jeg har lest de bøkene jeg har med, pleier jeg ha et raid i resepsjonen i hotell, både der jeg bor og andre steder, og se hva som står i hyllene der. Ofte er det omfattende bibliotek man kan velge fra. Dette kan lede til at jeg får uventede impulser og leser bøker jeg aldri hadde tenkt på å lese ellers, både på engelsk, dansk og svensk i tillegg til norsk.......
Svara med citat
  #16  
Gammal 2013-06-25, 03:51
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Ort: Kalithea, Chania
Inlägg: 1 371
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag läser allt som eventuellt givmilda turister lämnar efter sig

Välkomna till min "nya" arbetsplats mellan Abelopas och Xalaro i Platanias, med kassar av böcker!

//Kikh
Svara med citat
  #17  
Gammal 2013-06-25, 05:30
kize kize är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 490
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Semester är deckartid för mig. Läser annars under året mest facklitteratur o rapporter av olika slag.jag brukar ligga ett år före o notera vilka nya böcker som kommer ut . Året efter så är de som regel utgivna som pocket. Har nu 10 nya olästa pocketböcker som ligger o väntar på nästa resa. De flesta är deckare men även En man som heter Ove , finns med i högen.
Svara med citat
  #18  
Gammal 2013-06-25, 10:38
Klick Klick är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 893
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Ove följer med mig också
Svara med citat
  #19  
Gammal 2013-06-25, 11:15
Monica C Monica C är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Ort: Boden
Inlägg: 1 168
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Läser just nu Blå Koral av Louise Boije af Gennäs,andra delen av en triologi den första heter Högre än alla himlar,mycket bra böcker tycker jag.Inledningen av Blå Koral beskriver en vind som drar över Sverige,helt underbart skrivet.Eftersom jag alltid har flera böcker på gång samtidigt läser jag nu oxå Vi kom över havet en liten underbar bok skriven av Julie Otsuka,handlar om japanska kvinnor som kom till Kalifornien som postorderbrudar på 1920-talet.Fascinerande läsning.Så hade jag varit på väg till någon grekö så hade dessa +många fler fått följa med.Älskar att läsa men trots att jag gillar teknik vill jag ha en fysisk bok att hålla i och läsa ur.Så nu tar Blå Koral och en mugg kaffe och sätter mig på altanen,varmt och härligt sommarväder här i Boden.
Monica
Svara med citat
  #20  
Gammal 2013-06-25, 13:52
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 830
Standard Sv: Vad läser vi i sommar?

Jag gör inte som Arne: lånar på biblioteket och har dem på lapen.
Jag vill ha en bok att hålla i.
Jag påbörjade ett antal böcker på semestern senast.
"Den sista greken" av Fioretos.
"Ingen kommer undan Olof Palme" av Göran Greider.
Sedan har jag alltid ett par böcker av Mikael Niemi. Han skriver för härligt! mycket bättre än en deckare. En har jag slutläst på semestern, "Mannen som dog som en lax"
Och nu blev jag intresserad av "En man som heter Ove". Den finns på Adlibris för en billig penning.
Birgitta.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT