Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2014-05-11, 01:22
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 357
Standard Färjor utöver GTP???

Det börjar dra ihop sig för vår tur till Sifnos och Egina. Ska bli härligt!
Vad gäller färjetiderna har vi dock lite stolpe ut. Jag har väntat och hoppats på att flera turer ska läggas in på GTP, men nu verkar det inte dyka upp mera i början av juni.

Det innebär att vi med landning enligt tidtabell 13.00 sannolikt missar 14.55 till Sifnos. Det får nog därför bli övernattning i Piraeus. Men det kan ju vara OK att botanisera lite där innan vi drar till Sifnos nästa dag.

Men när vi sedan ska tillbaka för att åka till Egina så ankommer Sifnosbåten 18.25 och sista Eginaturen från Piraeus går 18.00. Marginalerna är inte riktigt på vår sida! Det innebär ännu en natt i Piraeus, vilket känns lite onödigt.

Därför är min fråga .......... Är det någon som vet om det finns färjeförbindelser till/från Sifnos resp Egina som inte publiceras på GTP? Var hittar jag i så fall dem?

Masse
Svara med citat
  #2  
Gammal 2014-05-11, 18:13
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Är det någon som vet om det finns färjeförbindelser till/från Sifnos resp Egina som inte publiceras på GTP?
Har du kollat OpenSeas?

Tror dock att alla turer till öar som Egina och Sifnos finns med på GTP. Hoppas att det trots allt dyker upp någon båt, synd att behöva lägga två nätter i Pireus ofrivilligt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2014-05-11, 20:49
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
!
Vad gäller färjetiderna har vi dock lite stolpe ut.
Tycker alltid det är på det viset! Man tänker sig en rutt, sedan får man ändra för att anpassa sig till båttidtabellen. Shit happens!
Svara med citat
  #4  
Gammal 2014-05-12, 02:29
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 357
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Har du kollat OpenSeas?

Tror dock att alla turer till öar som Egina och Sifnos finns med på GTP. Hoppas att det trots allt dyker upp någon båt, synd att behöva lägga två nätter i Pireus ofrivilligt.
Jo, jag har kollat både GTP och Open Seas med samma resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av para poli Visa inlägg
Tycker alltid det är på det viset! Man tänker sig en rutt, sedan får man ändra för att anpassa sig till båttidtabellen. Shit happens!
Njae ..... för vår del får jag nog vara ärlig och säga att det nästan aldrig är på det viset. Till Aten har vi så gott som alltid jättebra flygtider både ut och hem. Så också denna gång. Landning 13.00 är ju jättebra tycker jag.

Men just den här gången blev det lite osis med båttiderna. Natten före utresan till Sifnos hade jag tidigt på känn att det skulle bli så. Men efter många besök på Egina tidigare så blev jag lite förvånad att det tog stopp kl 18.00. Har väl haft ännu bättre tider tidigare, och senare på säsongen tror jag att det går någon senare båt.

En natt i Piraeus är för mig helt OK, men två nätter på samma resa känns lite onödigt. Men .... vaddå ...... jag är ju en av de knepiga typer som egentligen gillar Piraeus, så det kommer säkert att bli jättebra ändå. Och visst är det så att Shit happens. Men för mig är "shit happens" om man inte kommer till Grekland alls. Jag får ju en resa med två härliga resmål och får dessutom återse Piraeus lite extra. Så missnöjd är jag absolut inte. Ville bara kolla en extra gång.

Masse, som drar till Sifnos/Egina (och Piraeus!!!) om några veckor.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2014-05-12, 10:36
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Men när vi sedan ska tillbaka för att åka till Egina så ankommer Sifnosbåten 18.25 och sista Eginaturen från Piraeus går 18.00.
Vilket datum gäller det?
Svara med citat
  #6  
Gammal 2014-05-12, 11:02
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Det innebär att vi med landning enligt tidtabell 13.00 sannolikt missar 14.55 till Sifnos. Det får nog därför bli övernattning i Piraeus.
Jag hade satsat på att hinna med båten 14:55. Om flyget landar i tid kan det funka.

/Lars
Svara med citat
  #7  
Gammal 2014-05-12, 13:40
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 357
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Vilket datum gäller det?
Vi landar i Aten 2 juni kl 13.00. Har tänkt oss att då ta oss till Sifnos. Det är då vi ska försöka hinna med 14.55-båten.

Den 10 juni har vi tänkt lämna Sifnos, åka tillbaka till Piraeus för vidare färd till Egina. Det kan ju senareläggas någon dag om det ger bättre lösning, men jag kan inte se att det gör någon skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av laero Visa inlägg
Jag hade satsat på att hinna med båten 14:55. Om flyget landar i tid kan det funka.

/Lars
Jo Lars, jag instämmer. Vi kommer absolut att ge det en chans. Har därför inte förbokat boende i Piraeus. Men jag bedömer chanserna som något begränsade. Men .....
- om vi landar i tid, eller helst lite före (bra medvind? )
- om vi får vårt bagage snabbt
- om vi slipper vänta för länge på bussen
- om vi inte hamnar i seg trafik
- om vi snabbt hittar biljettkontoret för köp av biljetter
- och om vi sedan snabbt hittar färjan
..... ja då kan det lyckas. Men nog är det lite många "om".

Masse
Svara med citat
  #8  
Gammal 2014-05-12, 14:12
våga våga är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Inlägg: 322
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Den 10 juni har vi tänkt lämna Sifnos, åka tillbaka till Piraeus för vidare färd till Egina. Det kan ju senareläggas någon dag om det ger bättre lösning, men jag kan inte se att det gör någon skillnad.
Om ni åker en dag tidigare, måndag 9/6 kl 16.15 från Sifnos kan ni komma in till Piraeus 18.25 och åka vidare till Egina 19.00 eller 19.10. Då är ni framme 19.40 resp 20.25. Jag vet i och för sig inte hur båtarna lägger till i förhållande till varandra, så det kanske är orealistiskt att hinna?
Våga
Svara med citat
  #9  
Gammal 2014-05-12, 22:58
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 357
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Tack för det tipset Våga! Vi tar det med oss så får vi se hur det känns efter fem dagar. Om vi då känner att vi är färdiga med Sifnos så är ju ditt tips helt klart ett alternativ. Av många goa vänner här på Kalimera har jag dock förstått att det är mera sannolikt att jag vill stanna LÄNGRE än KORTARE tid på Sifnos. Vi får väl se vilket som drar starkast Sifnos eller Egina.

Tack Våga!
Masse
Svara med citat
  #10  
Gammal 2014-05-13, 11:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 498
Standard Sv: Färjor utöver GTP???

Citat:
Ursprungligen postat av Masse Visa inlägg
Vi får väl se vilket som drar starkast Sifnos eller Egina.
Sifnos - så klart.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT