Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-06-17, 21:48
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Grekättling

Hej, jag är ny här på forumet även om jag har snubblat över det ett antal gånger under årens lopp. I sommar gör jag min ca 20:e resa till Grekland. Väldigt speciellt eftersom det blir en 23 dagar resa och jag tar med hela familjen, fru och 2 barn, 2 och 4.
Jag ska också hälsa på en kusin till mig i Athen. Jag har nämligen mitt ursprung i Grekland. Tyvärr är jag uppväxt i 70-talets Sverige där man skulle vara svensk. Jag lärde mig aldrig grekiska och blev inte heller uppmuntrad att göra det. Min pappa ville lämna Grekland bakom sig och berättade aldrig om släkten. Jag har full förståelse för det men jag är ändå nyfiken. Jag vill också att mina barn ska få känna sig mer grekiska än vad jag gjorde!
Är det någon annan som är i liknande situation? Det hade varit kul att byta erfarenheter!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-06-17, 23:03
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 825
Standard Sv: Grekättling

Ja, tänk så det kan bli. En generation vill anamma det nya hemlandet fullt ut och sen blir nästa generation nyfiken. Är själv ett sådant barn, men min mor behöll kontakten med Norge och släkten livet ut.

/Netwolf
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-06-26, 07:38
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Grekättling

Hej Michael!

Vi har en väldigt liknande bakrund då min Far kom hit till Sverige 1964 från Rodos och då träffade min Svenska Mamma. Även han tyckte att vi endast skulle prata Svenska och jag fick i princip lära mig mitt fadersmål på egen hand med gamla lexikon och ordböcker, mina många besök på Rodos sedan 1-års ålder hjälpte förstås lite då jag fick tala Grekiska med min släkt.

Vart i Grekland kommer din Pappa ifrån?
Mvh

Jannis
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-06-26, 10:07
Michael69 Michael69 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2013
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 22
Standard Sv: Grekättling

Citat:
Ursprungligen postat av Roditis Visa inlägg
Hej Michael!

Vi har en väldigt liknande bakrund då min Far kom hit till Sverige 1964 från Rodos och då träffade min Svenska Mamma. Även han tyckte att vi endast skulle prata Svenska och jag fick i princip lära mig mitt fadersmål på egen hand med gamla lexikon och ordböcker, mina många besök på Rodos sedan 1-års ålder hjälpte förstås lite då jag fick tala Grekiska med min släkt.

Vart i Grekland kommer din Pappa ifrån?
Mvh

Jannis
Min pappa kommer från Pella i norra Grekland. Jag har en del släkt kvar där men just nu befinner jag mig i Athen där jag har träffat min kusin.

Vad duktig du är som försökt själv. Jag har läst kvällskurs men jag har inte riktigt lärt mig ändå.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-06-26, 11:04
Roditiss avatar
Roditis Roditis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 39
Standard Sv: Grekättling

Citat:
Ursprungligen postat av Michael69 Visa inlägg
Min pappa kommer från Pella i norra Grekland. Jag har en del släkt kvar där men just nu befinner jag mig i Athen där jag har träffat min kusin.

Vad duktig du är som försökt själv. Jag har läst kvällskurs men jag har inte riktigt lärt mig ändå.
Okej kommer du att åka till din Pappas hemstad också? Bor din Pappa i Grekland nu?

Jo jag var mycket intresserad av mitt Grekiska arv i mina tonår och försökte lära mig så mycket jag kunde, det är dock väldigt svårt om man inte har lärt sig att tala det från barndomen så jag förstår att det inte fastnade så mycket efter kvällskurserna. Försök att lyssna mycket på språket när du är där, ett litet tips som har hjölpt mig mycket.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT