|
||||
|
||||
Bara fest och glam...
Vilken dag...först hade jag atensläkten på besök. Lite fisk , sallad, friterade melitsanes och kokokythakia, det räckte gott. Glada barn och en rätt konfunderad Jaja som inte längre känner igen någon. Att hon skulle ha 16 barnbarn och barnbarnsbarn gick hon inte alls med på. Nåja...
Sen var det den traditionella akt som kallas "orkomosia", det vill säga att de nyvalda politikerna svär unisont att tjäna fosterlandet, lyda lagen och ge järnet , ungefär. De nya träder inte till förrän 1/9 men det här blev en provstart, kan man säga. Högtidligt värre, biskopen med hjälpsångare inledde. Salen var fullständigt packad med folk, stämningen ganska uppåt för han är rätt populär, den nyvalde borgmästaren. Det blev lugnare när prästerna hållit på en stund, men i bakre hörnan, där jag stod, var nog de stökiga grabbarna samlade, så jag och andra tanter fick hyssja på dem då och då. Efter inledande prästsång fick alla läsa efter bispen och höll varandra på axlarna, för alla rymdes ju inte runt bordet med bibeln. Sen fick var och en skriva på papper och vi applåderade och hejade. Sen blev det en massa tal, och sen, äntligen pusskalas och bjudning av sötsaker och dricka. Betydligt trevligare stämning än 2010 då den fortfarande , i tre veckor till, verksamme borgmästaren började, det var inte alls lika festligt. Sen i full fart med moppen upp till utomhuskonserten, dit samtliga på ön också var på väg, att döma av bilförstoppningen. Med moppen kan man smyga ut och in och förbi, och så gick jag sista biten. Fick en fin plats långt fram. Jättefint och intressant verk och utsökt framförande. Texter av Angelos Sikelianou och musik av Mikis Theodorakis. Stor blandad kör, traditionella instrument, två solister. Mellan sångerna lästes texterna på lite gammalmodig grekiska och engelska och sångerna var på modern grekiska. Ja, det är bara fest och glam... Nere vid bassängen/tavernan i grannskapet pågår antingen bröllop eller någon annan fest, med sång och musik, trevliga laika som jag finner helt passande en sån här dag. Sommaren ska vara full av musik och folk i rörelse. Lagom till Evdokias zibeikiko säger jag god natt! |
|
||||
|
||||
Sv: Bara fest och glam...
Tack för en inblick i din vardag, även om den idag gick i festens tecken
|
|
|||
|
|||
Monica |
|
|||
|
|||
Låter som du har en trevlig månad!
Antar att du vet vilken varm sommar vi haft här i Gävle, men idag vände det, regn och mycket kyligare. Jag åker tillbaka till Rhodos nästa vecka, alltid fint vid den tiden på året och härligt varmt i havet. Njut av druvorna! |
|
|