|
||||
|
||||
Amfipolis
Det är ett namn som kommer att höras framöver ! Det är orten tio mil öster om Thessaloniki där man håller på med utgrävningar av gravar i en kulle som heter Kasta. Man har vetat länge att det finns fynd där men inte förrän nu har det arkeologiska arbetet blivit känt för allmänheten.
Jag försöker att följa de nästan dagliga rapporterna om vad man avslöjar, och det är otroligt fina statyer som jag hoppas man kan se även i nordiska media. Det kommer att bli ett framtida utflyktsmål för alla som vistas i norra Grekland, men än så länge kan man inte komma i närheten, hård bevakning gäller! Ingen vet säkert vem som fått en sån imponerande grav och det spekuleras vilt. Idag läste jag att all sand som fyller kamrarna och som nu mödosamt tas ut och sållas, inte har kommit dit med vinden utan fylldes på som skydd mot plundrare. Hoppas att man får läsa hela historien snart! När vi åkte till Kavalla för många år sen såg vi en stor lejonstaty vid vägen. Den har samband med den här tidsepoken och jag vet tyvärr alldeles för lite för att kunna berätta mer. |
|
|||
|
|||
Sv: Amfipolis
Det er noe opplysninger i norske media - skulle ønske mer......
|
|
|||
|
|||
Svenskan med bloggen Aktuellt från Grekland rapporterar mycket från utgrävningen. Vilka fantastiska fynd! Som foton. Man fattar inte att de är så välbevarade.
Lissi |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag går in på TO BHMA http://www.tovima.gr/international/t...ch/Amphipolis/ har jag full koll på den intressanta utgrävningen och om det är Alexander den stores grav. Ett nytt resmål lär det nog bli längre fram för mig. Rolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Berätta gärna här om det kommer några intressanta nyheter. Än så länge rapporteras det lite i svensk media. Citat:
|
|
|||
|
|||
I vår ska vi nog ta oss till utgrävningen och titta då vi ska bo i Thessaloniki och ha bil några dagar. Det är en fantastisk utgrävning vad jag förstår, även om man kanske inte får se så mycket.
Lissi |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi -Det hade jag visste redan skrivit ja Senast redigerad av Lissi den 2014-10-15 klockan 17:12. |
|
|