|
||||
|
||||
Seriös juvelerare i Chania
Hej.
Är på väg ner till Chania i slutet av veckan och tänkte titta om man skulle hitta något fint som behövs vid ett speciellt tillfälle.☺ Vad är "standard" i Grekland; 14 k eller 18 k? Upplevt att "glittret"/guldet då jag tittat tidigare varit väldigt "gult" i jämförelse med det säljs hemma - stämmer det eller är det inbillning? Var hittar man seriösa, men inte svindyra, butiker på detta område? Tacksam för hjälp säger en man med inte all för stor expertis på området.., |
|
||||
|
||||
Sv: Seriös juvelerare i Chania
Tag kontakt med Kikh (Kicki) här på forumet.
Hon jobbar på en guldsmedsbutik åt Platanias-hållet och har stora kunskaper. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Tack för tipset.
Obo |
|
||||
|
||||
Citat:
Hej! I Grekland, och större delen av världen är 14k standard när det gäller guldsmycken. 14k är starkare, och billigare, men inte nödvändigtvis gulare än 18k. Köper man diamantsmycken skall man förvänta sig 18k, men undantag förekommer. Sverige är det enda landet i Skandinavien som fortfarande propsar på 18k som standard, men frågar man så finns även 14k. I Danmark förekommer även 7 och 9k, rena "kattguldet" som ganska snart blir mörkt och fult. Vad diamanter beträffar så arbetar åtminstone vi med Top Wesselton, eller Wesselton, av hög kvalité och de kommer till 99% med inplastade garantibevis för hemförsäkringens skull etc. Undantag kan förekomma om det är handgjorda eller specialbeställda smycken, men stenarna är fortfarande Top Wesselton. I "min" butik säljer vi bara äkta vara med garanti (livslång sådan) och med rekommendationer från alla stora researrangörer. Butiken har funnnits i nära 20 år och lever i stort på återkommande stamkunder och deras rekommendationer. Utan nöjda kunder är vi snart arbetslösa och chefens investering ett minne blott. Om någon vill handla hos oss kan de ta kontakt med mig genom ett privat meddelande så beskriver jag vägen till butiken i Platanias. Man kan få förklarat för sig på både svenska, danska, finska, engelska, rysska, tyska och grekiska om det behövs //Kikh, som tackar för Yannis rekommendation! |
|
|