Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-10-08, 12:34
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Vågar man vägra charter?

Mitt eget svar skulle oftast vara ja. Men nu gäller det en resa för totalt 19 personer (13 vuxna och 6 barn i förskoleålder), många relativt ovana att resa. Efter en hel del funderande kring resmål sneglar vi nu mest på Skiathos Stad/Megali Ammos, Naxos Stad eller Rethymnon. Vill bo nära både stad och strand men inga stora krav på boendet för övrigt annat än att det kan uppbringa 6 rum/studios för 2-4 personer.

Har varit i kontakt med de större charterbolagen som lämnar förslag med totalpris runt 120000 kronor för en vecka med avresa månadsskiftet maj/juni vilket är mer än vad vi hade räknat med åtminstone då i mellansäsong, ett annat alternativ är att åka sista halvan av juli och då misstänkte vi att priset skulle sticka iväg men tyvärr är det egentligen då det är lättast för alla att komma med.

Norwegian till Santorini eller Chania och boende på egen hand känns onekligen lockande men möjligen vanskligt att få ihop det när man är så många, kanske särskilt till Naxos där det ska klaffa med båtresa också. Visst borde det ändå bli klart billigare särskilt början av juni?

Tacksam för synpunkter, funderingar och erfarenheter.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-10-08, 12:59
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: apr 2005
Inlägg: 2 620
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Det er lenge siden jeg har reist charter, så jeg mener ikke noe om prisen du har fått. Men jeg vil anbefale å sjekke pris på å reise på egen hånd også. Via nettet finner dere reisebyrå på stedene dere kunne tenke dere å dra til, be dem om pris på transport til/fra flyplass og hotellovernatting. Reisebyrå i Hellas er vante med slike forespørsler, og preser ofte priser på hoteller etc for dere. Bare gjør klart når du kontakter dem at du gjør det bl.a for å sammenligne priser
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-10-08, 20:02
jan c jan c är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 796
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Min erfarenhet är att Charter är billigare .säkrare för en så stor grupp. Har gjort en sån resa men med 16 pers. Efter lite räkn. fann vi att all incl. på Kos .Ramira beach var det bästa alt. o .prisvänl.kostade c.a 90000 kr år 2007Kos är ett bra alt. där hittar du allt .Shopping , god mat fina stränder.Se Jannes resa i år.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-10-08, 21:36
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Tack för tips om att kontakta resebyråer i Grekland, det hade jag inte tänkt på som en möjlighet.

Just att det är säkrare och att allt liksom ordnar sig "av sig självt" talar ju för charter, men jag har ändå svårt att tänka mig att det blir billigare. I alla fall knappast till Naxos eller Rethymnon med lågprisflyg till Santorini respektive Chania och utanför högsäsong.

Kos har varit med i diskussionerna liksom även Kefalonia som jag fick tips om i en annan tråd. Står på listan till kommande semestrar, blev också lockad av Jannes rapporter!

Gärna fler synpunkter och funderingar medan vi har lite is i magen i väntan på sista charterbolagets förslag och de andras lite modifierade, samt Norwegians biljetter för sommaren.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-10-08, 23:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

I låg eller melansäsong är utbudet stort på många ställen i Grekland. Skippar ni chartern blir utbudet både trevligare och större. Då kan ni få en mer äkta greklandsupplevelse bortom massturismens stråk. Tror säkert att ni kan hitta ett prisvärt alternativ. Om det är möjligt att bo på två ställen som ligger bredvid varandra ökar möjligheterna enormt. Förbokningar betyder oftast ett högre pris dock inte alltid.

Eva
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-10-10, 01:08
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Precis Eva, sådär känner jag också. Förutom det rent ekonomiska så finns det ju helt andra värden med att snickra ihop resan själv. Men med "reseledaransvar" för hela sällskapet inklusive ett antal barn skulle jag inte våga åka iväg utan att ha löst boendet på förhand, det får i så fall kosta lite extra.

Tack för input. *funderar vidare*
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-10-10, 09:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Ni är ju så många att det borde ge bra rabatter. Förstår att ni vill ha allt klart innan med tanke på barnen och att det kan vara svårt att få plats för alla. De charmigaste pensionaten i Grekland har ju oftast inte så många rum.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-10-10, 09:19
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Nu vet jag att många tycker jag är tjatig om Tinos, men ni skulle ju nästan fylla hela Nikoletas boende och ha hela trädgården för er själva. Har man barn är det perfekt för gården är inbyggd och skyddad så de kan springa runt och leka.Nikoleta har både två/tre/fyrbäddsrum och alla är helt olika men har egen dusch/toa. Ett enkelt men MYCKET charmigt boende.
Tinos är en fantastisk ö och en fin strand har ni alldeles runt knuten. Läs Mariannes mina resebrev från Tinos från 2008-2009 (och det finns säkert flera därifrån )så får ni ytterligare en ö att fundera över. En mer genuin och icke-turistisk ö för ni leta efter. Billigt flyg till Aten, sen båt från Rafina.
NIkoleta är lätt att boka och prata med då man skriver på svenska.

Absolut blir det billigare än charter!

Lissi
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-10-18, 14:33
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Den här resan avstår jag från ytterligare öar att fundera på. Lite tråkigt kanske men nu har jag gått ut med de tre alternativen till hela sällskapet och vill inte ändra igen. Dessutom känns det lite vanskligt att rådda ihop själv med ett resmål som kräver båtresa, den här gången när vi är så många.

Vi har kommit fram till att om priset kan pressas lite och vi kan få ett bra boendealternativ så blir det charter till Naxos som är vår favorit-ö hittills. Om inte blir det flyg till Chania och förbokat boende i Rethymnon, i så fall lär ni få se mina frågor i den delen av forumet!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-10-18, 20:03
Halloj Halloj är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 159
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Har Norweigan börjat flyga till Santorini även i lågsäsong? Det låter ju super. För tidigare har den börjat flyga till Santorini i juli och slutat i slutet av augusti.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-10-18, 21:03
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Se där vad dåligt jag har kollat, jag visste inte hur det varit tidigare och vet inte hur det blir nästa år. Nu har vi ju för vår del avskrivit flyg till Santorini för denna resan, biljetterna till Chania sommaren -11 har inte släppts än.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-10-21, 14:15
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Som det ser ut nu blir det Naxos, hotell Argo, månadsskiftet maj/juni, charter med Apollo. Men jag kommer inte kunna låta bli att snegla lite på billiga flygbiljetter till Chania och boende i Rethymnon...

Tack till er som tog er tid att svara!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-10-21, 14:44
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Naxos låter som ett mycket bra val. Enligt min mening är Naxos stad mycket charmigare än Rethymnon och utan alla trista inkastare. Få öar som slår Naxos stränder där de finaste bara ligger några km bort.

Eva
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-10-21, 15:23
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 78
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Jo, jag har ju varit på Naxos så jag vet att det är en fantastisk ö som jag känner har allt vi behöver. Utom direktflyg... Båttransfern har gjort att jag tvekat, har inte velat rådda det själv och då varit helt i klorna på Apollo. Men just nu känner jag mig riktigt nöjd ändå!
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-10-24, 22:03
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Borås
Inlägg: 1 020
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Nu vet jag att många tycker jag är tjatig om Tinos, men ni skulle ju nästan fylla hela Nikoletas boende och ha hela trädgården för er själva. Har man barn är det perfekt för gården är inbyggd och skyddad så de kan springa runt och leka.Nikoleta har både två/tre/fyrbäddsrum och alla är helt olika men har egen dusch/toa. Ett enkelt men MYCKET charmigt boende.
Tinos är en fantastisk ö och en fin strand har ni alldeles runt knuten.
Hej Lissi !
Jag hänger på den här tråden iom att vi ska göra en liknande resa i september nästa år, med stort sällskap inkl 3-4st barn i ålder 1-5 år.
Som du vet har vi ju varit på Tinos och bott hos Nikoleta, så det skulle passa perfekt.
Men hur är det med den där stranden in på knuten? Hur nära ligger den egentligen och hur barnvänlig är den?
Kravet är att småbarnsfamiljerna enkelt ska kunna gå fram och tillbaks till stranden och att den är hyfsat långgrund med fin sand och möjlighet till skugga.
(vi missade nog den närmsta stranden när vi var på Tinos)

Lars
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-10-25, 16:58
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Vågar man vägra charter?

För att inte göra en Tinostråd av detta så skriver jag ett PM ikväll till Dig.

Lissi
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT