Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2013-08-30, 01:08
Olympiakos Olympiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 8
Standard Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Tjena.
Min fru vill så gärna se solnedgången på Santorini som en del av vår bröllopsresa och det kan jag ju inte förneka henne, men det känns som tre fyra nätter räcker där innan vi tar några nätter på en annan ö på vår resa in mot Aten.

Frugan har en tendens att bli sjösjuk och jag känner att katamaranerna inte är något vidare alternativ, jag tror helt enkelt att en färja funkar bättre även om det tar lite längre tid.

Min lilla fråga är helt enkelt:
Vilken ö skulle ni rekommendera till oss, en ö som bör ligga mellan Santorini och Aten som man kan åka färja till och från, en mysig ö med fina stränder, schysst hotellrum (max 40 euro/natt), gärna med havet direkt utanför dörren eller balkongen.
Framför mig ser jag hur jag vaknar först, går ner till supermarketen och köper färskt bröd, tillagar frulle som vi intar på balkongen med utsikt över havet innan vi går ner till stranden och njuter av sol och bad. Kanske en greksallad och en Pastisio till lunch som sköljs ner med en kall Mythos för att på eftermiddagen gå till hotellet och chilla lite vid eventuell swimmingpool.Vår kvällsunderhållning på denna dröm ö kommer bestå av en god middag, nån drink och sen sitta på balkongen och spela yatzy, njuta av ett glas vin och höra vågornas brus. Denna ö ska som ni märker bara vara mys

Resan kommer att gå av stapeln 11 sep och vara ca 8-9 dagar.

Så alla "Kalimeror" var inte blyga nu utan leta i era minnen efter denna ö och kanske tom nåt hotell att reka till oss.

Tack på förhand/ Olympiakos

Ps. Jag har inte besökt nån annan ö i Kykladerna än Ios, Paros tidigare så vi litar på er.
Svara med citat
  #2  
Gammal 2013-08-30, 01:33
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Rethymno, Kreta
Inlägg: 1 846
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Hej Olympiakos!
Missa inte att bo en natt i en "grotta" i Oia på Santorini och se solnedgången där...sååå romantiskt och perfekt på en bröllopsresa!
Jag tänkte direkt att Naxos skulle passa er perfekt efter Santo, ni bor direkt på stranden. Ni ska bo på Studios Diogenis som ligger direkt på stranden, de har en bar/frukostrestaurang också. Ni åker Blue Star från Santo och en liknande långsam båt från Naxos till Pireus.
Googla på St George beach och Studios Diogenis så får ni veta mer.
Diogenis kan ni boka på booking.com, jag bodde där några nätter 2011 och tycker det var ett mysigt och familjärt boende och trivdes med att bokstavligen sitta med tårna i sanden på deras restaurang.
Yanna
Svara med citat
  #3  
Gammal 2013-08-30, 06:50
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Folegandros låter som en mycket passande ö för er här finns fantastiska solnedgångar och i Chora kan ni se havet från tre håll. Tavernorna serverar underbar mat och det är en levande by även när det inte är så många turister på ön som är väldigt populär. Jag har njutit av flera vackra solnedgångar vid Fata Morgana. Bodde bara 50 m därifrån.

Eva
Svara med citat
  #4  
Gammal 2013-08-30, 10:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 813
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Jag hade oxå rekommenderat Naxos. Där finns jättefina stränder och många boenden att välja på. De flesta vanliga färjor angör Naxos med, så ni slipper snabbåtarna.

/Netwolf
Svara med citat
  #5  
Gammal 2013-08-30, 12:02
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2007
Ort: Borås
Inlägg: 703
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Jag skulle föreslå Sifnos. Bo på Apparento i Faros.
Det har allt det du beskriver.

Tobbe
Svara med citat
  #6  
Gammal 2013-08-30, 16:43
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Enig med at Sifnos og Apparento er et bra valg om dere vil ha det stille og rolig rundt dere...og ikke har behov for liv og røre...

Folegandros og Chora er vakkert, men gir dere ikke det du søker da det ikke er noen strand tilknyttet Chora..

Ia

Senast redigerad av Ia den 2013-08-30 klockan 16:51.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2013-08-30, 21:45
zakkas avatar
zakka zakka är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 738
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Det du beskriver låter på pricken som Naxos tycker jag! Blue Star är en färja man tryggt kan åka med om man har anlag för sjösjuka (egen erfarenhet...) och både stränder och havsutsikt finns det GOTT om på Naxos! Ha en riktigt trevlig resa var ni än hamnar!!!

MVH zakka
Svara med citat
  #8  
Gammal 2013-08-31, 03:22
Olympiakos Olympiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Tack för att ni tagit er tid att svara och för era tips.

Suttit och kikat en hel del nu och det lutar åt Naxos, dels funkar det rent praktiskt väldigt bra och så verkar det fint. Ser kanske inte riktigt ut som den paradisö jag såg när jag skrev första inlägget men fyller många andra "kriterier".
Min fru har ju aldrig varit i Grekland tidigare och med hennes asiatiska ursprung ska det bli jättekul att se vad hon tycker om det. Jag hoppas ju självklart att hon ska tycka om det och att vi åker tillbaka fler gånger och då kan vi ju "ut svängarna" lite och åka till mindre öar som Ia och Tobbe tex tipsade om.
Hotellen som jag kikat lite extra på är:
*Summer memories i Naxos Stad
*Hotel Xenia i Naxos Stad
*Liana hotel i Agios Prokopios

Nån som har testat nåt av dom?

Tack än en gång!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2013-08-31, 08:48
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg

Folegandros og Chora er vakkert, men gir dere ikke det du søker da det ikke er noen strand tilknyttet Chora..

Ia
Ja det missade jag att de vill bo vid stranden. Jag tänkte bara på att havet är så närvarande i Chora trots att det är en "bit bort" på grund av höjden. Annars är nog Folegandros Chora en av Grekland mest romantiska platser. Faros på Sifnos var också fint. Även på det enkla ställe där vi bodde fanns det en härlig uvsikt över det vackra gröna havet. Jag saknade dock lite fler bra tavernor i byn men det var ju enkelt att ta buss eller taxi till andra byar på ön. Kanske det finns idag för det är ju länge sen jag var där. Vandringsmöjligheterna är toppen från Faros.

Nu verkar det som de fastnat för Naxos som är något helt annat. En stor ö visserligen med härliga stränder och fina byar men mycket mer turister främst från Skandinavien. Här finns en bra asiatisk restaurang, om den inte har stängt för jag har inte sett någon nämna den på länge, som kanske kan uppskattas särskilt för den som kommer från den delen av världen.

Utbudet av boenden är stort på Naxos så här är det enkelt att leta ett bra boende på plats.

Eva
Svara med citat
  #10  
Gammal 2013-08-31, 10:36
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Hei...har ikke tittet på nevnte hoteller, men hvis det å bo ved en flott strand er viktig bør du bo ved Agia Prokobios, Agia Anna eller ut mot Maragas/Plaka. Mindre folksomt desto lengre ut dere kommer. Bakdelen er at dere må ta buss inn til byen om kvelden.
Bystranden er ikke noe å rope hurra for...fin for små barn da det er langgrundt. Lei bil og reis rundt... langs kysten videre på samme siden som Agia Prokobios begynner er det milevis med flotte sandstrender med store sanddyner... lett å finne seg en helt egen plass.., spesielt på denne tiden av året.
Gamlebyen i Naxos stad er en romatisk plass og vandre rundt i...

Etter å ha tittet på Lianna, så kan jeg bare si at det ikke ligger ved den beste delen av stranden.. ligger akkurat ved grensen til Agia Anna... Personlig ville jeg valgt å bo enten ved den andre enden av Agia prokobios eller på den andre enden av Agia Anna da stranden er bredere og hvor veien ikke er helt oppi stranda...

Velger dere å bo i byen og vil bo nære bystranden så er standen bedre lengst ut fr fra sentrum ... Alkyoni Beach Hotel og pricess of Naxos ligger ok til, men kjenner ikke hotellene.

Senast redigerad av Ia den 2013-08-31 klockan 11:00.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2013-08-31, 11:12
aussie aussie är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Jönköping/Perth
Inlägg: 76
Standard Re: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Hej verkar som ni vill bo på Naxos ..vi har bott på agios prokopios när vi har varit där men när vi var i juli var vi på plaka mycket och såg ett fint hotel som är precis vid havet. Heter angeliki studios..det finns pool och utomhus bar och nära stranden. Finns fina restauranger i närheten. Vår favorit var picassos. Buss finns in till stan och det är inte dyrt med taxi heller. Googla hotellet och ser om det är något för er..priser ligger runt 40 euro för 2 för sept.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2013-08-31, 15:54
Olympiakos Olympiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av Ia Visa inlägg
Hei...har ikke tittet på nevnte hoteller.....
Tack för ett fantastiskt svar. Jag som aldrig varit på Naxos har ju inte en chans att veta såna grejer som Ia skriver. Jättetack!
Svara med citat
  #13  
Gammal 2013-08-31, 15:55
Olympiakos Olympiakos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2013
Inlägg: 8
Standard Sv: Re: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Citat:
Ursprungligen postat av aussie Visa inlägg
Hej verkar som ni vill bo på Naxos ..vi har bott på agios prokopios när vi har varit där men när vi var i juli var vi på plaka mycket och såg ett fint hotel som är precis vid havet. Heter angeliki studios..det finns pool och utomhus bar och nära stranden. Finns fina restauranger i närheten. Vår favorit var picassos. Buss finns in till stan och det är inte dyrt med taxi heller. Googla hotellet och ser om det är något för er..priser ligger runt 40 euro för 2 för sept.
Det ska jag absolut kolla upp, tack!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2013-09-01, 08:55
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Lier, Norge
Inlägg: 1 158
Standard Sv: Dröm ön mellan Santorini och Aten?

Jeg skulle også til å foreslå Angeliki..men tenkte at det kanskje lå for langt unna siden dere vurderte å bo i byen...noe som også er hyggelig. Men selv liker bedre å bo ved stranden slik at jeg kan bade og sole når jeg vil, og man har sitt toalett i nærheten, kjøleskapet om man vil ha en matbit eller noe kaldt å drikke
Angeliki kunne jeg tenkt meg å bo på om jeg skal tilbake til Naxos en gang.

Send dem en mail og spør på pris... og inkluder transfer...
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT