Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-05-23, 22:51
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Hej!
Vi åker till Kreta nu på lördag (26maj). Vi landar i Chania kl 10.35 och tänkte ta bussen vidare mot Paleochora kl 12.45 om jag har förstått busstiderna rätt (?).
Min fråga är då vart bussarna går från? Måste vi ta oss från flygplatsen in till någon bussterminal, i så fall vilken?

Vi har funderat på att hyra en bil, men då vi har tre små barn ( 1-6 år) så tror vi inte att det kommer att bli jättemycket bilande. Möjligtvis hyr vi en bil ett par dagar i Paleochora, men det känns lite överkurs att ha en bil tillgänglig hela veckan.

Hör gärna av er om ni har lite mer info om vart bussarna går från eller om ni tycker det är en mycket bättre idé att hyra bil..

Tack!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-05-24, 06:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sollentuna - Grekland...?
Inlägg: 1 759
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Citat:
Min fråga är då vart bussarna går från? Måste vi ta oss från flygplatsen in till någon bussterminal, i så fall vilken?

Yes, ni tar en taxi, ca 25 euro, till busstationen i Chania City, tar ca 20 minuter.
Kliv inte in i en mercedes utan att komma överens om priset först.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-05-24, 07:48
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Det finns ett par alternativa lösningar för transporten från Chania Airport till Paleochora.

Ett förslag kan vara att ni ringer direkt till Taxi i Paleochora. De tar 100 € för att hämta er vid flyget och köra er till Paleochora. Fina bilar och duktiga förare.

Ett annat alternativ är att ni kontaktar Notos Car rental i Paleochora. (Egen hemsida) Notos erbjuder hyra av bil envägs. DE har bilar både vid flygplatsen och i Paleochora. Priset vet jag ej, men det kan ni efterhöra hos Notos.

Arne
Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-05-24, 08:44
yanniss avatar
yannis yannis är uppkopplad nu
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 788
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

För att förtydliga Xenos och Arne:

Tar ni taxi till Chania har dom normalt ett fast pris på 25 Euro. Vad dom inte säger är att dom ofta tar 1 till 2 Euro för varje resväska man har. Detta säger Chania-chaufförerna först när man kommer fram.

Det brukar bli ett fasligt dividerande vid ankomstplatsen (OBS; alla gör inte så).

Birgitta.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-05-24, 10:29
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 730
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Jeg ville ha undersøkt (kollat) hva en leiebil/hyrbil koster og deretter gjort mitt valg. Å leie bil på flyplassen i Chania er meget enkelt, veien til Paleochora rimelig god (kjørte den veien for fire dager siden), og selv med små barn er et litt å se rundt omkring, for eksempel en dag i Elafonisi?
En stopp på veien i en liten landsby for lunsj, stoppe for å kjøpe litt lokal olivenolje/raki og slikt? EN tur opp til en liten landsby ti minutter unna for lunsj på en lokal taverna/nedlagt skole, som heter Anydri? Fikk denne anbefgalt, men rakk det ikke denne gangen, men neste gang!

For meg er ferie på Kreta uten bil også en god ferie, men med bil noe helt helt annet, og prisen for en liten bil ikke mye mere enn alle bussene og taxiene kombinert, kan hende sågar mindre?.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-05-24, 12:50
Lars A Lars A är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2012
Ort: Borås
Inlägg: 33
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Om det kostar ca 25euro till busstationen i Chania, vad kostar bussen till Paleochora per person?
Man får ju överväga både tid o pengar.

/Lars
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-05-24, 14:15
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Skulle absolut överväga hyrbil. Vägen är, som tidigare nämnts, bra och hyrbil i en vecka är inte dyrt. Kolla bara ev. tilläggskostnader för bilstolar. Vi tog med bilkudde till den yngste.
I Paleochora finns det flera stränder utanför byn som lätt nås med bil, så ni kan ha nytta av den även på plats.
Trevlig resa!
Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-05-24, 16:33
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Bussresan enkel för vuxen kostar 7,5 € pp nånstans.

Arne
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-05-24, 23:18
miss piggy miss piggy är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2009
Inlägg: 15
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Tack för alla svar! Vi skall nog kolla hyrbilspriserna så här i sista stund.. Vi återkommer och berättar om vad det blev
Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-08-13, 03:54
Satulisbeth Satulisbeth är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2012
Inlägg: 1
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Hur är vägen till Paleochora? Vi tänkte hyra bil och åka dit från Gerani men är lite rädda för att min man som är höjdrädd inte ska klara av att köra (jag har inte körkort). Är vägen väldigt brant med djupa stup? Vilken väg är "snällast" om det finns flera att välja mellan?
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-08-13, 07:55
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 216
Standard Sv: Buss eller hyrbil Chania-Paleochora?

Citat:
Ursprungligen postat av Satulisbeth Visa inlägg
Hur är vägen till Paleochora? Vi tänkte hyra bil och åka dit från Gerani men är lite rädda för att min man som är höjdrädd inte ska klara av att köra (jag har inte körkort). Är vägen väldigt brant med djupa stup? Vilken väg är "snällast" om det finns flera att välja mellan?
Det är ingen farlig väg. Den är riktigt bred och "snäll" på de flesta ställen. Jag har aldrig hört att någon tycker den är läskig. Jag är själv inte höjdrädd, trodde jag men när vi åkte bil upp på Omalos för några veckor sen då tyckte t o m jag att det var obehagligt Så undvik den vägen om ni är ute och åker...

// Malin
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT